Osloby

Nå rulles det ut over 100 km med ny asfalt i Oslo

I en årrekke har bilister, syklister og andre trafikanter klaget over dårlige veier med stort vedlikeholdsslep. I år kommer det store asfaltløftet i hovedstaden.

I år får slitne Oslo-veier ny asfalt for nærmere 70 millioner kroner, noe som er det høyeste beløpet på veldig mange år. Wasim K. Riaz

  • Wasim Riaz
  • Olav Eggesvik
    Journalist

Humpete veier med slitt asfalt har i en årrekke vært et kjent fenomen i Oslo. Og selv om kommunen hvert år bruker store beløp på reasfaltering av gater og veier, har vedlikeholdsslepet bare økt de siste årene.

Bruker 70 mill. i år

For å dekke slitasjen trenger byen ny asfalt for 60–70 millioner kroner årlig. De siste to årene har kommunen brukt 50 millioner på reasfaltering hvert år.

Selv om dette ikke var nok for å redusere vedlikeholdsetterslepet, ble det regnet som et høyt beløp.

Rød: Ny asfalt med rødt sykkelfelt

Mørkeblå: Ny asfalt

Lyseblå: Ny asfalt på fortau

Les også

Asfaltverket satt på vent på Ormsundkaia

For fem år siden var kommunekassen så skrapt at kommunen måtte redusere asfaltbudsjettet med 20 millioner.

LES OGSÅ: Bruker mindre på asfaltering

I år er det andre takter: i 2016 skal det asfalteres for nesten 70 millioner kroner. Mesteparten av denne asfalten kommer i løpet av sommermånedene. I tillegg har kommunen satt av en egen pott på 10 millioner til lapping av hull.

Dermed blir 2016 det første året på veldig lang tid der etterslepbehovet ikke øker.

– Vi er av den oppfatning at vi totalt sett i år ikke får økt vårt etterslep på veidekkekvaliteten, sier Joakim Hjertum, seksjonssjef i Bymiljøetaten (BYM).

LES OGSÅ: Om seks uker starter tidenes trafikkaos

110 km

Det planlegges omtrent 80 km reasfaltering av veier og 30 km gang- og sykkelveier i år. Og selv om det er et stort beløp som skal brukes i år, er BYM nødt til å vurdere nøye før etaten gir grønt lys til veivalsene.

– Vi reasfalterer de dårligste veiene innenfor de rammer vi har til reasfaltering. Etatens fagansvarlige for veivedlikehold vurderer hver enkelt vei opp mot hverandre og prioriterer disse basert på veiens standard, påpeker Hjertum.

Han kan fortelle at det er mange som henvender seg til BYM med ønske om dekkefornying. Etaten klarer ikke å oppfylle alle krav.

LES OGSÅ: Giganter skal gumle fjell fra Oslo til Ski

Mye rød asfalt

De siste årene har Oslo fått flere strekninger med røde sykkelfelt. I år er det planlagt 12 sykkelveier med rød asfalt. Flere kilometer av Ring 2 og Ytre Ring vei får rød asfalt i sommer. Penger til rød asfalt kommer utenom de 70 millionene som skal til veier og fortau.

– Det er egne midler som brukes til røde sykkelfelt. Pengene kommer fra Sykkelprosjektet, sier Hjertum.

I starten brukte kommunen blant annet maling for å male røde sykkelveier. Nå har BYM regnet seg frem til at rød asfalt er billigere enn å male veibanen rød.

LES OGSÅ: Nå skal enda flere Oslo-kryss bli røde

– Rød asfalt har lengre holdbarhet og mindre vedlikeholdsbehov. Totalt sett anses asfalt som billigere og med lengre levetid enn maling.

  1. Les også

    Asfalten kom og forsvant - og kan komme igjen

  2. Les også

    Dette er Oslos nye sykkelveier

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Mann pågrepet - viftet med skarpladet pistol utenfor Blå

  2. OSLOBY

    Byrådet vil ha debatt om viktig dokument - sendte det på høring i fellesferien

  3. OSLOBY

    Mann fengslet etter skyteepisoden i Lørenskog

  4. OSLOBY

    Politiet aksjonerer mot romleirer i Oslo

  5. OSLOBY

    Politiaksjonen mot Hauskvartalet i bilder

  6. OSLOBY

    Kraftig tordenvær ventet på Østlandet