Osloby

Storgata og Thorvald Meyers gate skal rustes opp for 1 milliard kroner

Arbeidet starter i år og skal etter planen være ferdig i begge gater 2021.

Ifølge Bymiljøetaten skal Thorvald Meyers gate på Grünerløkka bli en gate prioritert for trikk og fotgjengere, og stenges for gjennomfartstrafikk. Foto: Bymiljøetaten

  • Christian Sørgjerd

Bystyret i Oslo bevilget onsdag penger til oppgradering av Storgata og Thorvald Meyers gate. To av byens mest nedslitte sentrumsgater gis dermed et betydelig løft, skriver Bymiljøetaten i en pressemelding.

Arbeidet starter mot slutten av året og vil pågå frem til 2021. Storgata er først ut. Thorvald Meyers gate følger hakk i hæl.

Storgata skal blant annet få bredere fortau, nye overflater og ny infrastruktur for trikken. Samtidig skal gamle vann‐ og avløpsrør byttes ut, og det skal lages et gatetun i enden nærmest Domkirken.

Kommunen har ikke funnet plass til sykkeltilrettelegging i planene.

  • Les også: Planlegger stor opprustning av Blindern stasjon

Mye arbeid under bakken

Bevilgningen til Storgata er på 676 millioner kroner.

– Dette er en gledens dag for Oslo og for oss som har arbeidet med disse prosjektene i flere år, sier avdelingsdirektør Torunn Carlsson i Bymiljøetaten.

Slik er det tenkt at Storgata i Oslo sentrum skal bygges om, blant annet med bredere fortau og ny infrastruktur for trikken. Arbeidet starter mot slutten av året og vil pågå frem til 2021. Foto: Bymiljøetaten

Bystyrets bevilgning til Thorvald Meyers gate, hovedgaten på Grünerløkka, er på 398 millioner kroner. Den store kostnadsforskjellen skyldes i hovedsak at det skal gjøres mer arbeid under bakken i Storgata‐prosjektet.

Trikk og fotgjengere først i Thorvald Meyers gate

Thorvald Meyers gate skal bli en gate prioritert for trikk og fotgjengere, og stenges for gjennomfartstrafikk. Fortauene oppgraderes med natursteinsdekke og smågatestein innerst mot veggen.

Oppgraderingen av Thorvald Meyers gate skal etter planen være ferdig sommeren 2020.

Carlsson i Bymiljøetaten sier de vil legge til rette for næringsdrivende og
beboere som berøres av arbeidet som skal gjøres.

– Det er ikke til å stikke under en stol at arbeidet blir krevende. Det blir redusert fremkommelighet og støyende arbeider. Bymiljøetaten har som mål å gjøre arbeidet på kortest mulig tid og på en smidig måte, sier Carlsson i en pressemelding.

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. Trikk
  3. Grünerløkka
  4. Oslo
  5. Bystyret

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo bruker åtte milliarder på trikk, og nå står snorklippingene i kø. Dette går pengene til.

  2. OSLOBY

    Slik skal Oslos farligste holdeplass bygges om

  3. OSLOBY

    Fra i dag blir hovedgate på Grünerløkka delvis stengt i to og et halvt år

  4. OSLOBY

    I natt stenger øverste del av Bogstadveien for biltrafikk – nesten to år til gravingen er ferdig

  5. OSLOBY

    Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år

  6. OSLOBY

    Her er de første bildene av den nye Oslo-trikken