Osloby

Feier for syklistene først i år

Denne uken startet rengjøringen av hovedsykkelveinettet i Oslo. - Det at vi starter med sykkelveiene først, er nytt. Dette er vår satsing for å få flere til å sykle, sier sykkelbyråd Guri Melby.

Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby innrømmer at byens sykkelveier ikke fikk godt nok stell i vinter. For å gjøre det godt igjen prioriterer hun syklistene først når vårrengjøringen starter. Ingar Storfjell

  • Astrid Løken
    journalist

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedreGå inn på vårt digitale kartog fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel. Følg sykkelpatruljen på Facebook HER!


Oslo kommune har brukt 11.000 tonn med grus på gatenettet i vinter. Sykkelfeltene har fått sin skjerv og vel så det. Nå skal alt bort.

Samferdsels— og miljøbyråd Guri Melby har fått gjennomgå for dårlig brøytede sykkelveier i vinter. Bilder av sykkelfelt fylt med snø og is har fløyet på sosiale medier. Melby innrømmet at brøytingen ikke var bra nok.

Nå blir det andre boller; hun lover at syklistene skal få første prioritet når vårrengjøringen starter. Grus og skitt skal altså fjernes fra sykkelveiene før fortau og bilfelt tas.

Slik så sykkelfeltet ut i Middelthuns gate mandag ettermiddag. Astrid Løken

— At vi tar sykkelveiene først, er nytt. Det gjør vi for at det skal bli lettere for flere å sykle. Arbeidet gjøres i hovedsak om natten, slik at syklistene ikke skal bli forstyrret, sier sykkelbyråden.

Vedlikehold skal få flere til å sykle

I dag utgjør sykkel 8 prosent av reisene i Oslo. Sykkelstrategien, som politikerne snart skal vedta, legger opp til at andelen sykkelreiser skal dobles. Utbygging av sykkelveinettet og vedlikehold er virkemidler for å få det til.

— Vi har ikke nok sykkelveier, men vi må sørge for at de vi har kan brukes. Finn frem sykkelen, så skal vi gjøre vårt til at sykkelveiene blir lettere fremkommelige, sier byråden, som selv startet sykkelsesongen denne uken.

I sykkelstrategien for 2015–2025 er vedlikehold av sykkelveier sommer og vinter viet god plass.

Slik så sykkelfeltet i Kirkeveien ut mandag ettermiddag. Nå skal grusen feies bort. Astrid Løken

— Det har vært mye diskusjoner om brøyting i vinter, men det er jo like ille hvis det er mye løs grus i sykkelfeltet. Det er skummelt å sykle når man sklir på grusen, sier Melby.

Syklister har første prio i København

I København prioriteres sykkelveiene først ved snøfall. Rengjøring av sykkelveier står også høyt på prioriteringslisten i København, som har langt flere syklister enn Oslo.

- Skal det bli en ny trend at sykkelveiene tas først i Oslo også?

— København er gode på vedlikehold. Det har vi ikke vært gode på i Oslo, så langt. Vi tar sikte på at hovedsykkelveinettet kan tas først også i fremtiden, men vi er jo avhengige av godt vær. Det er ikke noe dyrere å gjøre det tidligere på året. Det eneste vi risikerer jo snøfall, sier hun.

Starter i sentrum og feier utover

Denne uken gikk Bymiljøetaten i gang med rengjøringen av hovedsykkelveiene i Oslo. Mandag ettermiddag ble strekket som går langs Frognerparken kostet. Astrid Løken

Bymiljøetaten startet med Sentrum, og skal feie seg videre gjennom bydelene Frogner, St. Hanshaugen, Grünerløkka, Gamle Oslo og Sagene i løpet av uken. Hovedsykkelveiene i de ytre bydelene tas også denne uken. Sykkelveiene i de ytre bydlelene får en såkalt grovfeiing, det vil si at det brukes minimalt med vann.Hovedsykkelveinettet skal være ferdig til den tradisjonelle vårrengjøringen starter 23. mars.

Ifølge Odd Bratteberg i Bymiljøetaten er det brukt 11.000 tonn med grus vinter. Det er langt mer enn i normalsesonger, hvor det ifølge Bratteberg, går med et sted mellom 6000 og 7000 tonn.

Det har gått med mer grus denne vintersesongen. 11.000 tonn med grus er lempet ut i byens gater i løpet av vinteren. Det er langt mer enn i normale sesonger. Denne uken startet arbeidet med å få grusen opp igjen. Massen er forurenses og må dermed deponeres og betales for. Astrid Løken

— Vil ikke grusen fra fortauet rase ned i og skitne til sykkelfeltet hvis fortauet tas etterpå?

— Nei, det pleier å gå bra, sier Bratteberg, og presiserer:

— Alt blir rengjort igjen under den årlige hovedrengjøringen, understreker han.

  1. Les også

    Byråd Guri Melby (V) lover bedre vinterdrift på sykkelveiene

  2. Les også

    Til våren skal det bli enklere å sykle til butikken

  3. Les også

    Dronning Eufemias gate skal bli en tryggere sykkelgate

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    38.000 tonn grus skal fjernes fra gatene. Se når det blir rent der du bor.

  2. OSLOBY

    Kommunen lover bedre måking denne vinteren: – Vi må gjøre det bedre enn i fjor

  3. OSLOBY

    Se hvor det skal tilrettelegges for sykling i Oslo i år

  4. OSLOBY

    10.600 brøyteklager i Oslo

  5. DEBATT

    Mange av oss gående opplever det nå som utrygt å ferdes i Oslo by. Skal syklistene gis fritt spillerom?

  6. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre