Sulten

Polet eksploderer i juleølskum

Både utvalget av sterkøl og juleøl har økt voldsomt de siste årene.

I 2004 var det 19 sorter juleøl på polet. I år er antallet 160.

  • Erik Gulbrandsen
    Erik Gulbrandsen
    journalist

— Det har vært en voldsom vekst i øl som produkt og en enorm vekst i mikrobryggerier. Mikrobryggeriene er meget flinke, vinner priser og er godt likt, og har sørget for en rivende utvikling i antall sorter sterkøl på vinmonopolet. Det har aldri vært så mange ølsorter å få kjøpt som nå, sier pressesjef Jens Nordahl.

Vi har testet 61 av årets juleøl - Flere har fått toppkarakter. Les mer på osloby.no fredag.

Også i helårsølet har det vært en stor økning: I 2004 var det 54 ølsorter på polet, mens du nå kan velge mellom 1188.

Sterkølsalget tok av i 2009

Han forteller om et meget stabilt salg av sterkøl over flere år, men at det tok av i 2009.

— Hvis jeg gjør en prediksjon til og med september 2015, så blir vårt volumsalg av sterkøl på drøye 2,5 millioner liter for hele 2015. Likevel har det de siste årene vært en noe lavere vekst, fra 25,5 prosents økning i 2013, 22 prosents økning i 2014, mens årets økning blir på rundt 16 prosent, forteller Nordahl.

- Dere har ikke noe tak på antall produkter dere tar inn?

— Nei, men nå skal man huske på at det selges 230-250 millioner liter øl i året, så sterkøl utgjør noe under en prosent i markedsandel. Dette er en riksdekkende trend med mange bryggerier på småsteder som biter bra fra seg. De selger selvfølgelig mye i sitt naturlige lokale nedslagsfelt, men flere og flere hevder seg over hele landet.

Trender starter ofte på vestkanten

— Trender som oppstår begynner ofte på vestkanten i Oslo, hvor det er mye penger og et modent marked, men øltrenden følger et annet geografisk mønster. Her er salget mest sentrert rundt sentrumsbutikker og pol nær universitet og andre høyere utdanningsinstitusjoner. Dette er jo en trend som er særlig populær blant yngre folk mellom 25 og 35 år - unge, kule og freshe folk i urbane områder, sier Nordahl.