Lurer du på hva en rabattkode egentlig er? Det er kanskje ikke så rart fordi rabattkoder var noe som ikke har eksistert i Norge inntil nylig. I 2009 skjedde det en endring i markedsføringsloven som endelig åpnet for at man også i Norge kunne bruke rabattkoder. En rabattkode er ikke noe magisk, skummelt eller merkelig - det er rett og slett en «kode» som gir deg en rabatt eller en annen fordel i en nettbutikk eller butikk. Fordelen kan f.eks. være en rabatt på 10% i hele butikken, fri frakt, rabatt på en utvalgt vare eller merkevare eller kanskje en rabatt hvis du handler for mer enn et gitt beløp.
Rabattkoder kommer og går og er som regel tidsbegrenset og det er derfor alltid lurt å titte innom Aftenposten Rabattkoder før du skal handle for å se om du finner noen rabattkoder i din favorittbutikk eller kanskje oppdager du en ny butikk du aldri har hørt om? Nettbutikker bruker nemlig ofte rabattkoder for prøve å tiltrekke seg nye kunder eller for å øke den gjennomsnittlige ordreverdien. Derfor kan det ofte være knyttet et minimumsbeløp til bruken av rabattkoder - f.eks. at du får 10% rabatt på hele bestillingen hvis du handler for mer enn NOK 700,-.
Smart markedsføring for nettbutikker
Nettbutikker bruker også rabattkoder for å nå spesielt prissensitive kundegrupper og for å vinne et kjøp over sine konkurrenter. De fleste produkter får man jo kjøpt i mer enn en nettbutikk og da kan det være veldig effektivt for en nettbutikk å gi deg en ekstra rabatt for å sikre at du kjøper produktet.
Hvis du handler i en nettbutikk har du kanskje lagt merke til feltet «rabattkode» når du har kommet til betalingen i nettbutikken? Det er dette feltet du legger rabattkoden du kan finne på denne siden inn i. Da vil du kunne få en rabatt, fri frakt eller lignende. Rabattkoder kalles også ofte for kupongkode, kampanjekode, gavekode, promokode, voucher code, promotion code eller lignende.