Norwegian lanserer for første gang direkterute mellom Israel og Norge
Fra høsten blir det ny rute mellom Oslo og Tel Aviv.
- Hanne ChristiansenJournalist
Til høsten kommer Norwegian med direkterute mellom Oslo og Tel Aviv. Det er første gang det går en direkterute mellom de to byene med et norsk flyselskap.
Det israelske flyselskapet Arkia tilbyr direktefly fra Oslo til Tel Aviv på onsdager i juli og august.
For noen få år siden ble Israel med i Open Skies-avtalen, den gjør det enklere for utenlandske flyselskaper å operere i landet. Det var en av årsakene til at Ryanair startet 19 ruter mellom europeiske byer til Tel Aviv og Eilat. Men ikke fra norske byer. Ryanair mottar også pengestøtte fra israelske turistmyndigheter på direkterutene.
Er vi blitt reddere for å reise? Nei, mener ekspert.
Får ikke støtte
Norwegian sier de har vurdert reisemålet de siste årene, men det er ikke før nå at trafikkgrunnlag og forespørsel har vært tilstrekkelig. Derfor satses det til høsten.
– Tel Aviv er et spennende reisemål som det er stor interesse for blant norske reisende. Det er også stor interesse blant amerikanere som ønsker å fly dit via Oslo eller en av de andre destinasjonene vi flyr til Tel Aviv fra. Vi flyr til Tel Aviv fra blant annet København, Stockholm, Roma (fra oktober) og Barcelona, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian.
Hun bekrefter at det er første gang selskapet flyr direkte mellom Tel Aviv og den norske hovedstaden.
– Vil Norwegian motta subsidier av israelske myndigheter for hver passasjer de sender til Tel Aviv, slik det ble rapportert om at SAS ville på sine ruter i fjor?
– Vi mottar ingen støtte eller subsidier per passasjer fra israelske myndigheter slik det ble rapportert om at SAS ville få. Vi mottar markedsstøtte fra turistbyråer, noe som er helt vanlig over hele verden når nye ruter åpnes, sier Næss.
For vinteren lanserer også Norwegian en ny rute mellom København og Aqaba i Jordan.
Reisemagasin: Hotellet «alle» snakker om
– Billig for amerikanere
En av årsakene til at Norwegian åpner direkterute til Israel nå, er det rent praktiske, tror luftfartsekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.
– Mange lengre direkteflyvninger var lenge for tynt belagt for de store flyene. Jeg vil tro Norwegian skal fly en Dreamliner til Tel Aviv. Slike nye flytyper som kan fly lengre, men med lavere drivstoff, gjør det mulig å åpne nye direkteruter, sier Andersen.
Han er ikke overrasket over at selskapet opplever etterspørsel i det amerikanske markedet.
– Norwegian har etablert seg som en billig aktør på det transatlantiske markedet, som lenge har vært dominert av tradisjonelle selskaper som har holdt prisene kunstig høye. Omveien via Oslo er nok ikke veldig stor sammenlignet med prisforskjellen, sier Andersen.
Unngå disse setene på flyet
SAS: La ned ruten fra København
SAS har aldri fløyet direkte til Tel Aviv fra Norge. Om ruten noen gang kommer på deres program, kan ikke informasjonssjef Knut Morten Johansen si noe om nå.
De forsøkte med direkterute fra København, men den ble lagt ned for to år siden.
– Årsaken er flere og ganske sammensatt, men noe avtagende etterspørsel kombinert med at det er en relativt kostbar operasjon var medvirkende til beslutningen, sier Johansen.
Satser på nye storby-direkteruter til sommeren
Ser et marked
Redaktør Helge Baardseth i reisemagasinet Vagabond tror helt klart det er et marked for den nye direkteruten som skal gå to ganger ukentlig.
– Tel Aviv tiltrekker seg den religiøse turismen og den nysgjerrige turisten. For særlig den yngre garde er Tel Aviv veldig spennende, mens flere i den eldre garde nok er mer interessert i det religiøse, mener Baardseth.
Han har selv reist flere ganger til landet – og liker byen.
– Det er en veldig interessant by å besøke, og regnes jo som den minst kompliserte å reise til av de israelske byene. Den er veldig europeisk, sier Baardseth.
Men han påpeker at det er uunngåelig å ikke merke at man er i et land i kontinuering konfliktsituasjon og at det ikke går upåaktet hen for dem som bor der.
Populært i Sverige
Bestillingene til Israel fra Norge ligger omtrent på samme nivå som i fjor, ifølge markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen i reisebyrået Ticket.
Hun sier det er en økende interesse for Tel Aviv i nabolandene våre.
– Svenskene ser en oppblomstring i interessen for Tel Aviv, som er blitt en trendby. Svenskene er gjerne litt før oss. Norwegian ser jo til de andre nordiske landene, så de tenker nok på dette som en destinasjon som er på vei opp og ønsker kanskje å være tidlig ute, sier Andresen.