Reise

Italienske Cortina er synonymt med dyre biler, små hunder og store pelser

Skikjøringen er likevel den største luksusen.

— Er det mer mat nå? Jeg orker ikke kjøre en meter lengre på ski om jeg spiser mer. Og det kommer til å gjøre vondt!

Østerrikeren Lothar Hofer stønner i det rett nummer fem kommer på bordet på Rifugio Scoiatolli. Det er så vidt han og kameratene har tatt seg tid til lunsj.

Guttegjengen ser ut på perfekte bakker, enorme snømengder og den kjente fjellformasjonen Cinque Torri.

afp000808786-WqgYJAyx86.jpg
afp000808790-PXoCuEXRmn.jpg

Gourmetmat i skibakkenPå bordet foran dem står ravioli fylt med villpære, diverse skinker, oster og spaghetti drysset med trøffelstrø.

På toppen kommer sorbet og fine viner. Det er så langt fra norsk heismat og vassen wiener du kan komme.

Hadde Scoiatolli ligget i Hemsedal, eller på Oppdal, så ville den tradisjonelle fjellstuen antageligvis fått sitt eget TV-program.

— Her i Cortina er det nesten standard med slik servering i bakken. Vi kom likevel for off piste mulighetene, og der ble vi enda mer overrasket. Jeg bor i Østerrike og har kjørt mange steder i Alpene, men Cortina må være helt i toppen når det gjelder variert og morsomt terreng, sier Hofer.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Sofistikert etterfest

For de fleste nordmenn er det likevel ikke maten som avgjør destinasjonen når man reiser på skiferie.

Vinteren 2014 var preget av lite snø her hjemme, men mye nedbør sør i Alpene. Det dro Erik Lien og vennegjengen nytte av.

Vi møter dem foran heisen som skal ta oss opp til den klassiske cortina-toppen Cristallo (3216 moh.)

afp000808793-Qk3E8ZAavg.jpg

— Skikjøringen i Cortina er veldig god, men reiser du videre innover i Sella Ronda-systemet er den også fantastisk. Det er uendelige muligheter herfra og du rekker ikke over løypesystemet på en uke. Ellers er Cortina et ganske død by når det kommer til afterski og fest. Vi hadde forventet mer action på kveldene, sier Lien.For det bør ikke komme som en overraskelse. Dette er stedet der herren bærer Chanel-posen og damen leier hunden.

Ferrari og Masserati er ansett som fullkomne kjøretøy for fjellturen og afterski er en grappa i dresskode «pels». Du kommer ikke hit for å drikke øl og gin tonic når heisen stenger.

Det har likevel sin fordel.

afp000808783-SPtowjF00y.jpg
afp000808787-7JmRgPLwCx.jpg

BrattkjøringDen tilårskomne heisen tar oss opp til Forcella Staunies på fjellet Cristallo.

Stolheisen ble bygget før OL i Cortina i 1956, for å sikre en plass med snø hvis ikke forholdene klaffet. Bakkene ned er blant Europas bratteste.

Vi sniker oss derimot over ryggen av fjellet og tar baksiden ned sammen med den lokale guiden Walter.

— Crest de Bianca betyr «bølgeskum» på italiensk og med litt fantasi kan du forstå hvorfor området blir kalt det, sier Walter og peker.

Under oss er det styggbratt på toppen, før bakken går over i en flytende dal og ender i raviner med store puteformasjoner dekket av snø. Selv om vi bare får noen meter finvær over skydekket, skrikes det av glede.

Og kanskje best av alt, vi er nesten alene om å ta den klassiske off piste-ruten. Italienere, i hvert fall de som reiser til Cortina, har et ganske avslappet forhold til tidlig start i bakken.

Cortina er en klassisk destinasjon for velstående livsnytere med fet lommebok.

afp000808788-t1zG9M3wqX.jpg

Pels og undertøyEtter en dag med lite heiskø og førsteklasses skikjøring både i og utenfor løypene, tusler vi sammen med østerrikerne tilbake til hotellet gjennom sentrumsgaten.

Rundt oss er butikkvinduene preget av pels og eksklusivt undertøy.

Folk i gatene snur seg i finskoene når de ser oss bære ski – akkurat som det skulle være rart i en alpeby.

— Det er kanskje ikke det mest utpregede skistedet for bumser, og det koster over gjennomsnittet, men du får jo det du betaler for. Mange italienere som reiser hit burde tatt seg en «facelift», sier Lothar og peker mot fjellene.

— Det er der oppe den virkelige luksusen er.

afp000808800-5bbhP6qsfM.jpg

REISEFAKTA — Cortina STEDET: Cortina d´Ampezzo er i verdenstoppen når det gjelder luksus, selv om heissystemene her er eldre.

Passer for deg som har råd til å få mye løype og pudder på egen hånd, samt slappe av i meget komfortable omgivelser. Fint for parferier, ikke noe utpreget sted å ta med barn.

Høysesongen er i desember, mars og februar. Januar er ofte best for frikjøring og lite folk i bakkene.

GUIDING: Profesjonelle guider anbefales for frikjøring. Du holder deg på rette siden av løypepolitiet – ja de finnes – og får oversikt over enorme områder med heisbasert frikjøring.

Prøv www.dolomitiskirock.com for god service med erfarne guider.

REISE DIT: STS Alpereiser har pakketurer til Cortina. Om du velger å reise på egen hånd så er flyplassen Marco Polo i Venezia bare halvannen time unna Cortina i bil/buss.

Sjekk cortina.dolomiti.orgfor en rekke alternativer i flere prisklasser.

Cortina/Sella Ronda:

Anlegget i Cortina er del av det sammenhengende heis- og løypenettverket som kalles Dolomiti Superski.

Du kjøper heiskort som fungerer i hele systemet og hver morgen står 1200 kilometer ferdig preparerte løyper klare. Det er et av verdens største sammenhengende løypenettverk og 324 preppemaskiner sørger for å få jobben gjort i de 12 forskjellige anleggene som er koblet mot hverandre via heiser og gondoler.

4600 snøkanoner lager mer snø enn et tungt lavtrykk over Vestlandet og en heiskapasitet på 630.000 personer i timen ville taklet hele Norge på skicharter samtidig.

Dolomiti Superski danner en sirkel rundt fjellformasjonen som kalles Gruppo del Sella.

En samling fjelltopper som får postkort til å falme og skivoks til å smelte. Sella Ronda kalles rundturen i løypene rundt Grupo del Sella, som kan gjøres i løpet av en dag.

En populær ting for løypekjører, og ikke dumt for frikjørere som vil peke seg ut steder i Gruppo del Sella og de omkringliggende fjellene.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les også:

Her er maten så god at du nesten glemmer å stå på ski

Denne skituren er ikke hverdagskost

Her er stedene globetrotterne mener du bør reise i 2015