Reise

Snart er skjermene i seteryggen historie

Folk flest har med seg egne nettbrett. Luftfarten følger etter.

STREAMING OM BORD: Flere flyselskaper innfører streaming, gratis eller mot gebyr, slik at passasjerene kan bruke egne nettbrett og annet utstyr til å se filmer og serier. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

  • Camilla Flaatten

– Skjerm er fortid på korte flyreiser, USB er fremtiden, mener administrerende direktør og flyentusiast Erik Haug i Apollo.

Om bord på deres nyeste charterfly, Airbus A321Neo, er TV-skjermene fjernet til fordel for USB-uttak og lademuligheter. Det betyr kort og godt at passasjerene heller benytter seg av mobiltelefon eller nettbrett under reisen.

– For å løfte komforten ytterligere har hver seterygg også fått montert en mobil- og nettbrettholder, slik at ingen skal få kink i nakken, legger han til.

Les også

Kutter TV-skjermene på fly

FREMTIDEN: Skjermene er i ferd med å kuttes ut hos flere av de største flyselskapene i verden. Sist ut er American Airlines og United – de har kuttet skjermer i seteryggen i flyene på sine kortere innlandsflyvninger. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Har sett trenden en stund

Haug har sett trenden lenge, og sier at åtte av ti av deres passasjerer tilbringer tiden om bord med sitt private nettbrett eller mobil.

– Nærmest ingen etterspør TV-skjerm, men mange savner lademuligheter. Flyene skal også få eget intranett, slik at det er mulig å laste ned filmer og annet innhold via en app mens du er om bord, sier Haug.

Det er dessuten en kostbar affære med skjermer i seteryggen. Prislappen ligger på rundt 25 millioner kroner pr. fly med 260 seter, ifølge The Telegraph. I USA meldte flere flyselskaper nå at de har bestemt seg for å fjerne skjermene i seteryggen, blant dem United Airlines, American Airlines og Hawaiian Airlines.

På kortere flyreiser med mindre flytyper har det gjerne vært skjermer noen steder i taket. Nå ser en trenden også i såkalte mid-range fly, det vil si en litt større flymaskin. Hos Apollo er det nettopp denne nye flytype som leveres uten skjermer i seteryggen.

– Disse flyene er ikke beregnet til langdistanse, men til kortere turer. Våre maskiner går til Kanariøyene og Middelhavet, sier Haug i Apollo.

Beveger oss over i streaming

For et par år siden startet de første internasjonale flyselskapene å kutte ut TV-skjermer. Canadiske WestJet var blant de første til å fjerne skjermene på langdistanseflyene. Da ble det tillatt å streame filmer og annet om bord.

Dette kommer nok til å skje i flykabinen akkurat som i stuen, uttalte luftfartsekspert og førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI til oss den gang.

Bedre bredbåndsforbindelse i flyet vil forsterke effekten, mener han.

– Jeg tror fellessystemene kommer til å finnes, men at innholdet i større grad blir tilgang til nett og underholdningsleverandører som Youtube og Netflix, sa Andersen.

Les også

Flyet tok av i 2018 og landet i 2017 ...

TRÅDLØST: Bedre bredbåndsforbindelse med sterke trådløse nettverk gjør at en enklere kan streame innhold på PC, mobil og nettbrett om bord på flyet. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Fortsatt skjermer på langdistanse

Selv om det går i en mer trådløs retning også i luften, eksisterer fortsatt skjermene på flere langdistanseflyvninger.

– Femstjerners flyselskaper som Emirates og Qatar, som flyr langt, satser fortsatt tungt på underholdning om bord på skjermer i stolryggen, sier Haug.

I SAS og Norwegians nyeste flyflåte på langdistanse tilbys underholdning om bord – på skjermer i seteryggen. Begge flyselskapene har trådløst internett om bord på en del av flyvningene, men ikke alle. Men i løpet av året skal det innføres også på Norwegians Dreamlinere.

Les mer om

  1. Fly
  2. Trend
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Glad for at flyet ble satt på bakken. - Man blir jo bekymret når det har skjedd to ganger med samme type fly

  2. HISTORIE
    Publisert:

    Flyselskapet fløy til Norge i 41 år. En bombe ble starten på slutten.

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Flyskam, fulle lufthavner og lyntog baner vei for «tog for fly»

  4. REISE
    Publisert:

    Slik reiser du på businessklasse til Asia eller USA for noen hundrelapper

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Bedre luft, mindre utslipp: Slik er SAS’ nye langdistansefly

  6. VERDEN
    Publisert:

    Flygigantene ønsker høyere avgifter og ber kundene vurdere tog og buss. Har de fått flyskam?