Reise

Norwegian med 20 år gamle vikarfly i Sør-Norge

Norwegian bruker fly som er 20 år gamle på sine mest trafikkerte norske ruter i sommer, fordi selskapet ikke har kapasitet til å fly rutene med egne fly og mannskap.

9dcf22c0-642f-48b9-bce8-338b8386b8aa.jpg

  • Knut-erik Mikalsen

Flyselskapet lar sjelden en sjanse gå fra seg til å fremheve at de har en flåte med nye fly.

Det samme kan man ikke si om vikarflyene selskapet har klart å hente inn denne sommeren.

Ikke bare er de mye mindre enn den vanlige flytypen de bruker, de er også svært godt brukt. Produksjonen av disse flyene ble stanset i 1998 etter at Fokker-fabrikken gikk konkurs, skriver det danske reisenettstedet Check-in.dk.

Fått med deg vår store sikkerhetskontrollsjekk?

Les også

Kun ett sted passerte både vannflaske og toalettsaker

Pilot— og flymangel

De som reiser mellom Oslo og Bergen vil støte på det tyske selskapet Avantair, mens de som flyr til Stavanger støter på det rumenske selskapet Carpatair.

De som flyr mellom Oslo og Trondheim kan bli fløyet av nederlandske selskapet Denim air.

Det er selskapets fly- og pilotmangel denne sommeren som gjør at Norwegian må leie inn fly fra en rekke selskapet i Europa for å få ruteprogrammet til å gå opp.

Vi tipper du har vært på minst én av disse:

Les også

De ti beste flyplassene i år

Selskapets tyngste ruter

Det siste påfyllet kommer fra tre selskaper som operer med flytypen Fokker 100, som tar rundt 100 passasjerer – i motsetning til Norwegians vanlige flytype Boeing 737-800 som har plass til 186/189 reisende.

De gamle Fokker-flyene settes inn på selskapets i særklasse mest trafikkerte ruter – mellom Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til nettstedet at bakgrunnen for at de må leie inn fly med mannskap er mangel på egen kapasitet.

Se hva som står i det spesielle passet:

Les også

Hun ble født på et fly

Visste du at lyd påvirker smakssansene?

Les også

Derfor smaker maten annerledes i luften

Fly fra Litauen og Slovakia

Leien av Fokker 100-flyene kommer i tillegg til en rekke andre selskaper som flyr for Norwegian på flere av utenriksrutene.

De som reiser på Europa-rutene kan risikere å støte på innleid materiell fra flyselskap som Tina Airways fra England, DOT LT fra Litauen og slovakiske Air Explore.

Det kan bli kaotisk i sommer :

Les også

Lufthavnstreiker kan ramme årets ferietrafikk

Nervøs før flyturen? Sjekk hva som sjekkes før det tar av:

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen Interessert i luftfart? Her får du et knippe gode saker:

  1. Les også

    Verdens lengste direkterute er gjennomført

  2. Les også

    Vet du hvorfor lysene slås av i kabinen?

  3. Les også

    Derfor er ikke matpakken alltid velkommen på flyet

  4. Les også

    Ryanair fjerner forhatt gebyr fra i sommer

  5. Les også

    På landets travleste flyplass lander et fly hvert minutt

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Fly

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Skal du reise med Norwegian i sommer? Da kan du ende opp på 20 år gamle fly fra helt andre flyselskaper

  2. ØKONOMI

    Bestilte tur med Norwegian, snudde da han oppdaget dette

  3. ØKONOMI

    Widerøe kjøper jetfly til ruter fra Torp og Bergen

  4. ØKONOMI

    Max uflaks i en lang rekke problemer for Norwegian

  5. ØKONOMI

    De fleste flyene står på bakken. Så lite er igjen av Norwegians flyimperium.

  6. NORGE

    Glad for at flyet ble satt på bakken. - Man blir jo bekymret når det har skjedd to ganger med samme type fly