Reise

Tog med sovekupé er opptil dobbelt så dyrt som en flytur – på samme strekning

Vi har sammenlignet prisene mellom Norwegian, SAS og Vy. Tog er både billigst og dyrest.

Å reise med sovekupé i Norge er dyrere enn å fly. Foto: Collage: Gorm Kallestad, Berit Roald, Ole Berg-Rusten/ NTB scanpix

  • Jon Roar Solset
    Jon Roar Solset

Flyskam. Bruke tiden bedre. Spare miljøet.

Uansett hva grunnen er, så ønsker flere og flere å reise med nattog i Norge. Men det skal litt til for å lykkes med reisen.

Først må du finne en ledig kupé blant landets 20 sovevogner. Så må du punge ut 950 kroner ekstra, hver vei. Til slutt må du motstå fristelsen: Du kunne ha fløyet for halve prisen.

Vi har sjekket prisene hos Norwegian, SAS og Vy mellom fem norske byer. Norwegian og SAS kniver i midten av prisskalaen, mens Vy troner alene i begge ender.

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/riks/multimedias/5ed45c1a7fe6165a27adce8bdff491f8/Fly-%20og%20togpriser? 1566980412415https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/riks/multimedias/5ed45c1a7fe6165a27adce8bdff4b1b8/Tog%20og%20fly%2C%20prosent? 1566980412415

Hvorfor er det slik?

Frode Steen er professor i økonomi ved NHH, med spesialisering i konkurranseøkonomi. Han mener det er særlig to grunner til at tog både er billigst og dyrest.

For det første peker han på et begrenset antall sovekupeer i forhold til etterspørselen. Da kan Vy ta en ganske høy pris for produktet.

– For det andre er det en annen målgruppe som reiser med tog. Noen er redde for å fly, andre tenker på klimaet.

Denne gruppen forholder seg i liten grad til hva det koster å fly, spekulerer Steen. De er også villig til å betale prisen for sovekupé.

– Dette er for eksempel folk som reiser i forbindelse med jobb. De sparer tid på å reise mens de sover, så kan de jobbe hele dagen og bruke tiden effektivt.

Les også

Storbritannia trakk seg fra Interrailavtalen. 24 timer senere var reaksjonene for store til å ignorere.

– Det må bli dyrere å fly

Fire grep kan endre prisgapet, ifølge Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Først må man angripe problemet med sovevognene.

– Det er altfor få sovevogner. Dette gjør at mange som planlegger å ta nattoget, ikke får seg soveplass, forteller hun.

For det andre bør flyreisene bli dyrere. Flyavgiften hjalp, men Lundberg mener prisene fortsatt er for lave.

Likevel er en forbedring av togtilbudet viktigst.

Morgenflyet er fortsatt populært, men etterspørselen etter sovevogner tilsier at mange heller ville ha ligget i en kupé og sovet. Foto: Jan T. Espedal

Hennes tredje forslag er å gjøre det mulig å dele kupé.

– Man kjøper fortsatt hele kupeer med to senger. Da står mange senger tomme. Det må være mulig å kunne øke antall sovevogner og få en variasjon i typer. Da kan man kjøpe hele kupeer, men også velge å dele kupé.

Til slutt foreslår hun flere avganger.

– Løsningene som foreslås nå, er ofte langsiktige og krever mye penger. Men det er mye som kan gjøres på kort tid.

Jernbanedirektoratet har tidligere uttalt at det vil ta fem til åtte år å fornye sovevogntilbudet.

Les også

Derfor kjører over halvparten av sovekupeene med én tom seng

– Uomtvistelig det beste valget på lengre avstander

Prisene er dynamiske, det er tilbud og etterspørsel som gjelder, forteller Knut Morten Johansen, pressesjef i SAS.

– Jeg mener jo at tog og fly utfyller hverandre godt. Fordelen med tog er store på endel strekninger, mens flyet er uomtvistelig det beste valget på lengre avstander, mener han.

Johansen minner også om at flyet betaler for infrastrukturen selv, mens jernbanen tar en del av statsbudsjettet. Dette påvirker prisene.

Et alternativ til hotell

Det er flere grunner til at billetter i sovevogn er dyrere enn på sitteplass, forteller Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy. Ikke bare brukes sovevognen kun én gang i døgnet, mot sittevognenes tre-fire. De krever også mer vedlikehold i form av klargjøring og rydding.

Hun forteller også at sovekupé for mange er et alternativ til hotellovernatting, og poengterer at dette «hotellet» tar deg fra sentrum til sentrum. Dermed slipper man tiden og kostnaden for reise til og fra flyplass.

– Vi jobber hele tiden for å forbedre eksisterende kundeløsninger og samtidig utarbeide nye løsninger i togtilbudet vårt, avslutter Scholz.

Det er plass til flere reisende i en passasjervogn. Dette bidrar også til prisgapet mellom sitteplass og sovevogn, ifølge Gina Scholz i Vy. Her fra et tog på Nordlandsbanen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

I dag er sovevogntilbudet kraftig subsidiert, men endringer har begynt å materialisere seg. I den nye bompengeavtalen er det satt av 250 millioner til blant annet å bygge om personvogner til sovevogner.

I tillegg skal Jernbanedirektoratet legge frem en rapport om hvordan de kan forbedre nattogtilbudet. Løsningene de ser på, er blant annet: liggestoler, seksmannskupeer, firemannskupeer og kupeer med en til to senger – med og uten dusj og toalett. Rapporten skal komme i løpet av høsten.

Sørlandsbanen tas over av Go-Ahead i desember. Dovrebanen og Nordlandsbanen kjøres av SJ i juni neste år.

Les også

  1. I disse europeiske byene bør du unngå taxi fra flyplassen om du vil spare penger

  2. Det er ikke bare Trump som er interessert i Grønland. Derfor blomstrer turismen på verdens største øy.