Reise

Stor test av reiseforsikringer: Disse kommer best og dårligst ut

Et selskap er overlegen i sin dekning, ifølge Norsk Familieøkonomi.

REISEFORSIKRING: Sett deg nøye inn i vilkårene når du velger reiseforsikring – det kan være store forskjeller og penger å spare ved å velge den som passer deg best.
  • Camilla Flaatten

For tredje gang går DNBs Best reiseforsikring seirende ut i Norsk familieøkonomis reiseforsikringsoversikt.

De har samlet vilkårene til 12 norske selskapers reiseforsikringer og vurdert kriterier som avbestilling, reisegods, reisesyke og så videre.

Det er dekningsgarantien deres som gjør at DNB nok en gang ligger i toppsjiktet i deres vurdering.

ÅRLIG VURDERING: Sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi har vurdert 12 ulike selskaper og vurdert deres forsikringstilbud til enslige 40 år, familie og eldre på 75 år.

— DNBs dekning var middelmådig, og det var helt klart at de la seg på dekningsgarantien for å kunne selge produktet sitt. Men de siste årene er forsikringen blitt betydelig bedre, og selv uten dekningsgarantien er produktet blitt veldig bra, sier sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi. Det kan blir svindyrt på ferien hvis uhellet er ute:

Les også

Dette er de dyreste landene å bli syk i

Dekningsgarantien går ut på at du får dekket det samme som i andre forsikringer, hvis de har bedre dekning. I fjor fikk bankens forsikringstilbud skarp kritikk av blant annet Dinside, som mente at de overlot altfor mye av jobben til kunden selv.

— Så forbrukeren må fortsatt sjekke og sammenligne vilkår hos andre selskap, for å forsikre seg om at de får skikkelig dekning på reisen?

— Ja, det må de, sier Krohn-Pettersen.

Johan måtte ut med 26.000 kroner for en enkel ørebetennelse:

Les også

Forsikringsselskap advarer mot overbehandling på ferie

Han mener at DNBs familiepakke på drøye 2200 kroner gir veldig god dekning. De ga DNB noen typiske eksempler fra trøbbel på turen. Det ene gikk på dekning av mobiltelefon. Mobiltelefon er noe av nordmenn mister eller frastjeles aller mest når de er ferie utenlands.

Et eksempel på dekning:

Hos DNB ligger dekningen på 3000 kroner i mobiltelefoner, mens andre selskaper i oversikten viser at de dekker mobiltelefoner for inntil 40.000 kroner. Kan kunden, som har DNB-forsikringen, vise til det, så dekkes det av bankens dekningsgarantien.

Det samme gjelder ved sykdom – hvis et annet selskap har bedre dekning på skadeomfang, for eksempel 600.000 mot DNBs 500.000, så utbetales det. Men dekningsgarantien må legges til grunn.

Slik ble selskapene vurdert:

De som kom best ut:

Codan: Pluss for varighet og dekning av død/invaliditet. Har ingen grense for dekning av mobiltelefon. Får minus for at de har 75 år som øvre aldersgrense og har litt lav dekning på reisegods og avbestilling.

DNB: Pluss for dekningsgaranti og at de blant de beste på reiseavbrudd og avbestilling. Minus for at den er dyr, særlig for enslige på 75 år og at de kun dekker 3000 kroner for mobil.

Frende forsikring: Blant de beste på mange av de viktigste dekningene. Ingen minus.

Gjensidige: Pluss for at de ikke har noen øvre for andre gjenstander enn verdigjenstander. Minus for kort varighet og lav dekning på død/invaliditet voksen.

Sparebank 1: Pluss for at de er gode på reisegods og en av dem med lengst varighet. Helt i toppen på død/invaliditet barn. Minus for at de bare dekker 20.000 ved hver tvist om du trenger rettshjelp.

Tryg: Best hvis du har mye verdigjenstander med på reise. God på varighet og best på innhenting av reiserute.

Midt på treet:

Eika: Pluss for at de er billige. Minus for lav maksgrense pr. gjenstand, og lav dekning på sykkel og sportsutstyr. Ingen dekning på død for voksne om en har reiseforsikring for enslig. Dekker ikke egenandel på leiebil.

Europeiske: Pluss for at de er gode på å tilpasse forsikringene til kunden. Bra dekning på forsinket bagasje for familien. Minus for dyre forsikringer og for at de ikke selger forsikringer til de over 75 år.

Storebrand: Pluss for at de er billigst for enslige. Ingen aldersgrense for utbetaling ved død/invaliditet. Minus for at de er dårlig på reisegods, har lavest dekning på reiseansvar og ikke dekker egenandel på leiebil.

De som kommer dårligst ut:

Gouda reiseforsikring: Pluss for at de tilpasser for kunder som driver med risikoaktiviteter. Minus for at de har lav dekning på mobiltelefon og sykkel. Kortest på varighet – 45 dager. Dårlig på avbestilling.

Troll Forsikring: Pluss for at de er billig, men er testens dårligste på reisegods og verdigjenstander. Lavest dekning på reiseansvar, rettshjelp og avbestilling/evakuering.

Vardia: Billigst på familie. Minus for at det kun dekkes 50.000 kroner hvis barn blir invalid på reisen. Dekker ikke egenandel på leiebil og har lave dekninger på reisegods.

Kilde: Norsk Familieøkonomi — se hele oversikten her.

Liker ikke uklare vilkår

Daglig leder Elisabeth Realfsen i Finansportalen er ikke så begeistret for uklare vilkår.

— Vi er nok mer begeistret for klare vilkår enn uklare vilkår.På Finansportalens produktsammenligninger,ser vi derfor bort fra vilkår som for eksempel DNBs dekningsgaranti, sier hun.

— Vi ser nok helst at reiseforsikringer vurderes ut fra vilkår som er uttrykkelig gjengitt i avtalen som forbrukeren gjør med selskapet. Med klart beskrevne vilkår sikres gjennomsiktige produkter og velfungerende konkurranse om kundene, legger hun til.

Henrik (19) ble en del av storskadeerstatningen:

Les også

Havnet på sykehus i Thailand – prislapp: 355.000 kroner

DNB mener dekningsgarantien gjør forsikringsproduktene klarere.

— Vårt kundeløfte er at DNB garanterer deg at ingen forsikringsselskap i Norge gir deg bedre dekning enn oss. Dekker noen det, dekker vi det. Det gjør at kundene slipper å forholde seg til vilkårene når de skal kjøpe forsikring fordi de vet at de får de beste dekningene. Det må da være mye klarere enn at kundene må gå igjennom alle vilkårene i forsikringene og prøve å måle disse opp mot hverandre?, sier administrerende direktør Hans Petter Madsen i DNB Forsikring.

- Må kunden hele tiden passe på selv?

— Nei, vi måler oss hele tiden oss opp mot konkurrenter for å gi kundene de beste dekningene. Det har knapt skjedd at det er bedre dekninger hos andre selskap som har gått under vår radar, men hvis det skulle skje er vi raske til å forandre disse, sier Madsen.

Dekker inntil en halv million

Tapt bagasje, avbestilling og ikke minst reisesyke er de største og viktigste postene. Tapt reisegods og sykdom er helt klart de største utgiftspostene, ifølge tall fra Finans Norge.

I fjor ble det registrert 97.000 meldte skader av nordmenn på reise og rundt 940 millioner kroner ble utbetalt i erstatninger. Samtlige av selskapene har ubegrenset dekning ved sykdom og sykehusinnleggelse på reisen.

Av de 12 selskapene i Norsk Familieøkonomis oversikt kommer Frende og DNB best ut i familieforsikringen med opptil 500.000 kroner i samlet dekning for reisegods. Sparebank1 dekker opptil 400.000 kroner, mens Tryg har inntil 100.000 pr. person i sin familieforsikring.

Codan dekker inntil 140.000 kroner i reisegods i sin familieforsikring, men den kan utvides. Eika har opptil 150.000 kroner, Europeiske, Vardia, Storebrand og Gjensidige opptil 200.000 kroner og Gouda 130.000 kroner.

Troll forsikring kommer dårligst ut med 60.000 kroner i dekning av reisegods.

Les også

Ble fem døgn forsinket fra Bali – har ingen rettigheter

FORSINKET BAGASJE: Det er forskjeller i hvor mye forsinket bagasje dekkes hos de ulike forsikringsselskapene.

Ja, du må lese vilkårene

Du har hørt det før, men ja, du må sette deg inn i vilkårene før du kjøper forsikring – reiseforsikring, innbo eller skadeforsikring.

— Heldigvis er det ganske håndfaste vilkår på reiseforsikring, så det er overkommelig, mener Krohn-Pettersen.

Han legger også vekt på at du ikke bare kan se på pris når du velger forsikring, de ulike selskapene kan ha store variasjoner i dekningsgrad.

Ville du bodd med en fremmed på rommet? Det kan skje:

Les også

Dette risikerer du ved å bo uspesifisert

Få flere tips om forbrukerrettigheter på reisen:

Les også

  1. Strandet i USA – fikk ingen hjelp av flyselskap eller reisebyrå

  2. Mellomlandingen ble kansellert – fikk ny avreise før hun skulle lande…

Dette risikerer du ved å bo uspesifisert

Les også

Selv ikke da Ivar gjorde anmeldelsen mer positiv, ble den godkjent av Tripadvisor

Derfor kan du bli trukket dobbelt når du bestiller reisen

Vi kjører mer i fylla på ferie enn hjemme

Slik klager du på feriereisen

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les mer om

  1. Økonomi
  2. Tester
  3. Forbrukerrettigheter
  4. Reiseforsikring
  5. Reise