Reise

Vurderer sovekapsler for å gjøre nattoget til førstevalget mellom norske byer

I flere tiår har fly utkonkurrert togene. Sovekapsler kan være løsningen.

Kan sovekapsler være noe i norske togvogner? Aktivist-halvtimen mener løsningen til Stena Line, som du ser på bildet, kan fungere. Stena Line tilbyr sovekapsler på fergen mellom Trelleborg og Rostock. Foto: Stena Line

  • Jon Roar Solset

Togtilbudet ut av Norge er halvert siden 1990, men økt miljøbevissthet har gitt interrail en ny vår. Salget av interrail-billetter økte med 15 prosent i april i forhold til april 2018. Likevel murres det i de togreisendes rekker. Flere ønsker et bedre togtilbud.

– Vi mener det bør være flere rimelige og komfortable soveløsninger på nattoget, som gjør at enda flere kan sove mellom storbyene, sier Kristin Hildre Rørvik. Hun er talskvinne for Aktivist-halvtimen, en gruppe som beskriver seg selv som et initiativ som tar tak i miljøproblemer.

Nå har de tegnet et utkast til fremtidens nattog, som de har sendt til Jernbanedirektoratet.

Kristin Hildre Rørvik og Aktivist-halvtimen ønsker fortgang i forbedringen av det norske togtilbudet. Foto: Privat

Sovekapsler og sovestoler

Slik ser Aktivist-halvtimen for seg at fremtidens nattog kan se ut. Foto: Aktivist-halvtimen

Aktivist-halvtimen har sett på løsninger som brukes andre steder i verden, blant annet sovekapsler på nattbuss mellom Los Angeles og San Francisco. De viser også til Stena Line, som installerte såkalte «japanske sovekapsler» på fergen mellom Rostock og Trelleborg tidligere i år.

Slike sovekapsler, bedre utnyttet plass på sovevognene og stoler som er egnet til å sove i, mener de kan gjøre tog mer konkurransedyktige på pris.

I forslaget har de også sammenlignet reisetiden mellom fly og tog.

– På toget kan du faktisk få en god natt søvn, i stedet for å stå opp tidlig og mase med innsjekk, kontroll og venting. Det er genialt: Både enkeltpersonen og miljøet har mye å vinne på et bedre sovetilbud, sier Rørvik.

Sovekapslene er på to kvadratmeter og har plass til en person. Bagasjen kan oppbevares i låste skap på utsiden av sovekapselen. Køyene er utstyrt med madrasser og sengetøy, samt med aircondition, ladestasjon og WiFi. Foto: Stena Line

Les også

Slik var togtilbudet i Norge for 30 år siden. Og derfor endret det seg.

Vurderer ulike løsninger

Og kanskje kan du booke en sovekapsel i fremtiden: Jernbanedirektoratet ser på flere løsninger for å utvide sovevogntilbudet: Liggestoler, seksmannskupeer, firemannskupeer og en-/tomannskupeer med og uten dusj og toalett. Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, bekrefter at de også ser på sovekapsler.

Men hvilke løsninger de lander på, er foreløpig ikke klart.

I 2006 var disse sovevognene nyoppusset. Her vises de frem av daværende togsjef Rune Herfindal. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Jernbanedirektoratet jobber for tiden med en spørreundersøkelse blant reisende, og håper den skal gi dem svar på både hva folk ønsker av sovetilbud og betalingsvillighet.

Planen er å ha et nytt tilbud når de eksisterende vognene fases ut. Dette vil være om fem til åtte år.

– Hvorfor tar det så lang tid?

– For oss er det viktig å gjøre et grundig forarbeid for å vurdere markedet, kundenes behov og kartlegge ulike løsninger. Dernest skal investeringsbeslutningen tas, nye sovevogner bestilles og produseres. I sum er dette en tidkrevende prosess over flere år, sier Horrisland.

Rørvik i Aktivist-halvtimen mener at tilbudet bør forbedres lenge før den tid.

– Vi er ikke veldig kategoriske på akkurat hvordan man øker kapasiteten. Ambisjonen bør jo være å få et minst like godt nattogtilbud som vår søte bror i Sverige, skriver hun i en e-post.

  1. Les også

    I sommer skal Lea spise frokost i Berlin, middag i Paris og kveldsmat i London på en og samme dag. Slik reiser du miljøvennlig.

Les mer om

  1. Tog
  2. Kollektivtransport
  3. Reise
  4. Jernbanedirektoratet

Relevante artikler

  1. NORGE

    Jernbanedirektoratet utreder sovetilbud på tog

  2. POLITIKK

    Mange vil ha flere soveplasser på tog. Likevel kan det ta årevis å skaffe dem.

  3. NORGE

    Vurderer sovekapslerr på nattoget

  4. DEBATT

    Tog er for dyrt og har for få avganger. Vi trenger et reelt alternativ til flyreiser

  5. REISE

    Vi sammenlignet pris på tog- og flyreiser. Gjett hva som var dyrest.

  6. REISE

    Fra 2023 kan svenskene og danskene ta nattog til Europa. I Norge ble nattog-forslag stemt ned.