Nå har Oslo Lufthavn «snikåpnet» nesten hele den nye delen
En 2400 kvadratmeter ny taxfree på avgang og Norwegians nye terminal åpnet i dag. Dette betyr det for deg som reisende.
Nesten fem måneder før den offisielle åpningen gikk de første flyvningene fra utenlandsdelen av nye pir nord på Oslo Lufthavn torsdag ettermiddag.
Også deler av den nye flyplassen er satt i såkalt operativ prøvedrift, blant annet ny sikkerhetskontroll, og noen nye serveringssteder og butikker er åpnet.
Det betyr at du som reisende kan velge et helt nytt mønster når du ankommer flyplassen. Kommer du med toget kan du bare ta rulletrappene rett opp helt du befinner deg i den dobbelt så store avgangshallen.
Har du bare håndbagasje kan du bevege deg direkte til sikkerhetskontrollen – har du bagasje sjekker du inn enten i den nye delen til venstre – hovedsakelig Norwegian, mens SAS og resterende flyselskap holder til i høyre i den gamle delen.
– Målet er at flyten og passasjeropplevelsen skal føles smidigere. Større plass bidrar til det, mener terminalsjef Torgeir Landevaag ved Oslo Lufthavn.
Gradvis oppstart av bagasjehåndtering
En del av den operative prøveperioden er å sikre at bagasjen håndteres slik den skal. Derfor starter Norwegian i første omgang med bare noen få avganger fra den nye innsjekkingen.
«Norwegian-terminalen» startet så smått med innsjekk – og USA-passasjerene var de første som kunne ta den i bruk torsdag ettermiddag.
– Det er viktig for oss at vi tar en gradvis oppstart med bagasjehåndtering, da vi har erfaringer fra mange land – terminal 5 på Heathrow var ikke en suksess, det lærte de av til terminal 2 med gradvis oppstart. Så øker vi lasten når vi ser at det fungerer, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn.
Håper det vil forenkle USA-reisen
Kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Norwegian sier at de ønsket å være på en nye delen og ble raskt enige med SAS om det.
– Det var en enkel sak og vi mener den nye delen appellere veldig bra og står i stil med våre nye fly. Og det er mye smidigere for passasjerene, du står ikke i kø i samme grad lenger, sier Ramdahl.
– På sikt – hva er det viktigste med en så mye større flyplass?
– Vi håper å få inn pre-clearance, som vil si at du kan komme inn hit og ta passkontrollen for USA her, og da kan vi lande hvor som helst i hele USA. Det er vi veldig interessert i.
– Det vil åpne muligheter for å fly flere passasjerer fra for eksempel Asia inn til OSL. Norge er det beste knutepunktet da det er den korteste veien fra Asia til østkysten av USA, sier Ramdahl.
Ny taxfree på avgang
En helt ny taxfree på avgang åpnet klokken 04 torsdag morgen – 2400 kvadratmeter med kosmetikk, alkohol og tobakk.
Den største forskjellen fra taxfreebutikken på ankomst, i tillegg til størrelse, er høyden til taket.
– Dessuten er forskjellene på hva som selges av produkter er ganske vesentlig for hvordan vi har bygget opp butikken. På avgang selger vi mest kosmetikk og parfyme, mens vi på ankomst selger mest alkohol. Derfor er vi fornøyde med å få vist frem en del nye merker innen sminke og hudprodukter, sier Håkon Fjeld-Hansen i i taxfreeselskapet Travel Retail Norway.
Ankomst er den største inntektskilden, mens avgang har rundt 75 prosent av ankomstbutikken.
– Hva tror dere omsetningen vil øke på de to nye butikkene?
– Vi regner med en fem-syv prosents økning, men det er fordi mye er kvotestyrt. Du kan fortsatt bare handle 200 sigaretter selv vi har fått dobbelt så store butikker, men vi gjør dette fordi vi tror det er bra for handleopplevelsen, sier Fjeld-Hansen.
Skal føles som én terminal
For passasjerene betyr dagens «snikåpning» at flyplassen er dobbelt så stor. Selv om det er et stykke å gå, så mener terminalsjefen at flyplassen håndterer mye.
– Særpreget for Oslo Lufthavn er at det korte avstander og flyplassen håndterer mye på små flater. Men hele flyplassen skal dessuten føles som én terminal, derfor går det samme uttrykket igjen i den nye delen med bruk av tre og betong, sier terminalsjef Landevaag.
Pir nord innenland er 300 meter lang og totalt består den av elleve gater hvor ni er kombi-gater, det vil si at de kan benyttes både på inn- og utland. Flyene trenger ikke lenger taxe rundt, men et fly fra Bergen til Oslo kan eksempelvis fly videre til Kanariøyene.
- Fikk du med deg denne? Flyselskap vil at passasjerene skal betale for å bruke hattehyllen
Følg oss på Twitter @reisecamilla og på Instagram @reiseredaksjonen