Reise

Mener nettreisebyråer driver ulovlig

Flere kjente nettreisebyrå får refs av Forbrukerombudet.

BRYTER LOVEN: Flere kjente nettreisebyråer bryter pakkereiseloven. 12 har fått refs av Forbrukerombudet. Foto: Morten Uglum

  • Camilla Flaatten

12 av 16 nettreisebyrå bryter loven de er pliktet til å følge, hevder Forbrukerombudet i en stor gjennomgang de har foretatt.

Blant annet går lovbruddene ut på at de ikke følger vilkårene i Pakkereiseloven. Og Forbrukerombudet krever at de endrer vilkårene når de selger pakkereiser.

Flere av nettreisebyråene ber kundene om å kontakte flyselskap eller hotellet direkte hvis det oppstår problemer på reisen. Det kan være ulovlig, mener Forbrukerombudet.

Viktige forbrukerrettigheter

Når du kjøper en pakkereise, det vil si for eksempel fly og hotell samlet, er kjøpet omfattet av Pakkereiseloven. Da kan du krav på kompensasjon hvis eksempelvis flyet ditt kanselleres fra Oslo til Gran Canaria hvor hotellet er bestilt i to uker.

Loven gir deg rett til å klage direkte til turoperatøren.

TILBYR PAKKEREISER: Forbrukerombud Gry Nergård sier at flere av turoperatørene selger pakkereiser, men følger ikke vilkårene etter Pakkereiseloven. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

— Pakkereiseloven gir kundene viktige forbrukerrettigheter som gjør det tryggere og enklere å reise på ferie. Vi mener kunder som kjøper fly og hotellopphold samlet fra et nettreisebyrå har krav på disse rettighetene, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.De mener at flere av reisene tilbyderne selger er pakkereiser.

— Da kan de ikke fraskrive seg ansvaret de har som pakkereisearrangør, sierNergård.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

- Overrasket over tilsynet

Nettreisebyråene Solfaktor, Expedia, Gotogate og Ticket er noen av dem som har fått brev av Forbrukerombudet, som ber om at de gjennomgår vilkårene og bestillingsløsningene sine slik at de følger reglene omfattet av Pakkereiseloven.

Hans Christian Birkeland i turoperatøren Solfaktor er overrasket over brevet de har mottatt.

— Jeg er veldig overrasket over at vi står på en slik liste. Vi har drevet seriøs turoperatørvirksomhet i 12 år, er medlem av Reisegarantifondet og følger bestemmelsene i Pakkereiseloven, sier Birkeland som også sitter om reiselivsrepresentant i Pakkereisenemda og Norsk Reiselivsforum.

Han jobber med et svar til Forbrukerombudet angående rutinene Solfaktor har i forbindelse med salg av pakkereiser, og sier at de oppfyller vilkårene.

— Som leverandør av en pakkereiser er vi pliktige til å informere og bistå kunden i alle forhold, endringer og mangler som knytter seg til reisebestillingen. Vi informerer kunden om alle kjente ruteendringer. Forhold ved hotellet som ikke samsvarer med bestillingen plikter arrangøren å få rettet opp eller fremskaffe alternativer som erstatning.

Han mener det er både trygt og fornuftig å bestille en pakkereise hos Solfaktor.

— Dersom kunden bestiller fly eller hotell hver for seg, gjerne på ulike nettsteder, vil ofte kunden ikke ha de samme rettigheter og det kan være vanskeligere å få hjelp eller kompensasjon dersom det oppstår problemer underveis, sier Birkeland.

Les også:

Les også

Flyreisen ble kansellert – kunden måtte ut med 700 kroner i gebyr

— Bryter ikke loven

Claes Tellmann er pressetalsmann for seks av nettreisebyråene som er nevnt i ombudets klage – Budjet, Gotogate, Seat24, Supersaver, Travelpartner og Travelstart.

Iblant annet GotoGates vilkår står det at de ikke tar ansvar for eventuelle problemer som kan oppstå under reisen.

Tellmann sier til NRK at de ikke bryter loven, og skriver i en e-post til oss at «de skal gjennomgå og analysere brevet og siden ha en dialog med myndighetene».

Vi har vært i kontakt med alle av de nevnte 12 nettreiseselskapene torsdag formiddag, men ikke alle har kommet tilbake med en uttalelse om ombudets tilsyn.

Fra Expedia, som har hovedkontor i London, får vi følgende uttalelse:

— Vårt hovedfokus er å gjøre reisen enkel for forbrukerne, og vi er i dialog med Forbrukerombudet for å få klarhet i detaljene i tilsynet de har gjort. Selskapene har fått frist til 2. september med å svare Forbrukerombudet og endre vilkårene.

Ticket har et lignende svar.

— Vi har akkurat mottatt orienteringsbrevet fra Forbrukerombudet og kommer nå til å gå gjennom dette ordentlig for å ta stilling til spørsmålene, og siden komme tilbake til Forbrukerombudet innen tidsfristen, skriver Karin Ahlstedt, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Ticket.

Landets største turoperatører Ving, Apollo og Star Tour ble også sjekket av Forbrukerombudet, men er ikke blant dem som mottok brevet.

Les mer om reisendes forbrukerrettigheter:

Les også

Derfor kan du bli trukket dobbelt når du bestiller reisen

Les også

Dette risikerer du ved å bo uspesifisert

Les også

Her er de beste og verste reiseforsikringene

Les også

Ble fem døgn forsinket fra Bali – har ingen rettigheter

Les også

Har du glemt noe på reise? Slik finner du det igjen

Les også

Dette bør du tenke på før du velger Airbnb

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les mer om

  1. Forbrukerrettigheter
  2. Fly
  3. Reise
  4. Charter

Relevante artikler

  1. REISE

    Ny pakkereiselov: Slik klager du på ferien

  2. REISE

    Familien reiste uspesifisert - måtte betale 14.000 for å få vann

  3. REISE

    Ikke fornøyd med ferien? Slik klager du.

  4. REISE

    1. juli trer flere nye lover i kraft - dette betyr endringene for deg

  5. REISE

    Klaget på hotellets «vaskegebyr» – fikk medhold

  6. REISE

    Utenfor parets hotellrom var det bråk fra morgen til kveld. Slik når du frem med ferieklagen