Aalesund vil øke sesongkortsalget

Aalesund tror positivt fotball og gode resultater i 2013 gjør at sesongkortsalget kommer til å øke i 2014. Men publikumssnittet har i år har gått ned med 10,8 prosent.

MER JUBEL NESTE ÅR: AaFK opplevde at publikumssnittet på Color Line stadion gikk ned med 10,8 prosent denne sesongen, men klubben tror på økt sesongkortsalg og flere på stadion i 2014-sesongen
OPTIMISTISK: Klubbdirektør Henrik Hoff i AaFK. Arkivfoto.

Tidligere denne uka presenterte Norsk Toppfotball publikumstallene for eliteserielagene. Den viste en samlet nedgang på 2,6 prosent. Den klubben som hadde den største nedgangen var Sandnes Ulf med 20,1 prosent, etter dem fulgte Aalesund med en nedgang på 10,8 prosent.

– Regnskapsmessig havner vi på budsjett på publikumsinntekter. Vi har i år solgt færre sesongkort enn det vi budsjetterte med, men det har vi hentet inn på enkeltsalg til kamper, sier klubbdirektør Henrik Hoff.

Publikumssnittet i 2013-sesongen endte opp på 8192. – Hva er årsaken til at det er over 10 prosent færre på kampene i år?

Flere på stadion enn i fjor

– Vi har hatt i bakhodet at det ville komme en justering etter gode publikumstall siden Color Line stadion åpnet. Samtidig har vi vunnet cupfinaler og vært med i Europa tidligere. Vi hadde en dårlig sesong i fjor og skjønte at justeringen ville komme, og vi har truffet bra budsjettmessig der. Det gledelig er at det er mer folk inne på stadion fysisk inn i fjor, selv om snittet var høyere da , sier Hoff.

I fjor høst slet klubben med dårlige resultater og mye negativitet rundt sparkingen av Kjetil Rekdal.

– I fjor på denne tiden var vi virkelig bekymret, fordi vi så at på de siste kampene var det nesten ikke folk der. En ting er oppgitte tall, men vi så på hva som faktisk var innom stadion, sier markedssjef Kjell Slinning.

Lå 400.000 bak budsjett

– Da sesongen startet lå vi 400.000 bak budsjett på sesongkort. Men da vi så at vi hang med i toppen, så vi utover våren og sommeren at vi tok inn på budsjettet, sier Hoff.

Men nå merker klubben en svært positiv atmosfære når de er ute blant både sponsorer og supportere. Det gir store forhåpninger til hva som kan skje i 2014-sesongen.

– Vi merker det godt på markedssiden der vi snart har reforhandlet hele porteføljen vår. Det er nesten ingen som gir seg som samarbeidspartnere. Det er en helt ny tendens sammenlignet med tidligere sesonger. Vi kommer nok til å budsjettere annerledes foran denne enn forrige sesong, sier Slinning.

Øker sesongkortsalget?

Både Hoff og Slinning tror sesongkortsalget kommer til å øke inn mot 2014-sesongen.

– Kommer dere til å budsjettere med ei økning?

– Sånn det ser ut i dag, så kommer det fort til å skje, men jeg ønsker ikke å forskuttere noe siden styret også skal ha en formening om saken, sier klubbdirektøren.

– Hvorfor tror dere sesongkortsalget kommer til å øke nå?

– Vi har vist i år at vi kan spille veldig positiv og publikumsvennlig fotball, og det tror jeg mange har satt pris på og ser at det er noe stort pågang her, sier Hoff.

– Jeg tror det var viktig å vinne de tre siste kampene, for du merker at supporterne er veldig positive og spente på hva som venter neste år, mener Slinning.

Eliteserien

SVUTMP
1Molde24193255213460
2Bodø/Glimt24136560312945
3Rosenborg24128453351844
4Lillestrøm24135641281344
5Vålerenga24133846321442
  • Champions League-kvalifisering
  • Conference League-kvalifisering
  • Nedrykkskvalifisering
  • Nedrykk