Fotball

Viking sikret millionavtale – ser bedring i markedet

En ny sponsoravtale som sikrer Viking et årlig millionbeløp sørger for en god start på 2017 for klubbens salgsbudsjett.

Harald Berentsen, Tom Ellingsen, Kjartan Salvesen og Jone Ellingsen signerte millionavtalen onsdag. – Det er en betydelig avtale i disse dager, sier Salvesen, Vikings salgssjef.
  • Stig Nilssen
    Stig Nilssen

Stavanger: – Et årlig millionbeløp over tre år er en betydelig og sjelden avtale i disse tider. Det var mer vanlig for 5–10 år siden. Denne betyr mye for oss, sier Vikings salgssjef Kjartan Salvesen etter å ha inngått kontraktene med Berentsens Brygghus og Coca-Cola.

Les også

Eggert Jónsson ønsker langtidskontrakt med Viking

Det meste har handlet om kutt i kostnader og dårlig økonomi fra Vikings side den siste tiden. I kroner og øre har klubben også blitt passert av Oilers når det gjelder omsetning.

45 millioner i fjor

Selv om tidene er tøffe også blant de lokale oljeselskapene Viking ofte har gått hånd i hånd med, og bedriftenes kutt i sponsormidler har rammet de mørkeblå, passerte Viking 45 millioner kroner på fjorårets sponsorbudsjett.

Det er likevel 13 millioner mindre enn rekorden som ble satt for noen år siden da oljeprisen var over 100 dollar fatet og de fleste pilene pekte oppover.

Vikings salgsavdeling vil ikke si hvilket mål de har satt seg for sponsorbudsjettet i år, men Salvesen er klar på at januar og de to-tre neste månedene blir ekstremt viktige. Mange sponsoravtaler gikk ut ved nyttår.

Les også

Islandsk stopper på Viking-besøk: - Jeg vet en god del om klubben allerede

– Mange selskaper er i samme utfordrende situasjon som oss, hovedfokuset deres er å beholde ansatte. Det er lange prosesser vi skal gjennom, men vi kjenner at det er noe som skjer i markedet nå, noe positivt, understreker Salvesen.

Han forklarer det med at Vikings vilje til å kutte kostnader og kursendring i retning av å utvikle lokale talenter, er blitt møtt med glede blant sponsorer. Det treffer folket, som han sier.

Har justert strategien

I tillegg har Viking justert strategien overfor sponsorene. Der de tidligere i hovedsak jaktet storfisker som kunne bidra med betydelige beløp, har de nå senket terskelen i håp om å få et større og bredere sponsornettverk.

Tidligere måtte en sponsor inn med minst 60.000 kroner for å få innpass og bli en del av klubbens sponsornettverk. Nå er summen halvert til 30.000 kroner.

– Vi ligger godt an med årets budsjett, men som nevnt blir de neste månedene ekstremt viktige for oss, presiserer Salvesen.

Les mer om

  1. Kjartan Salvesen