Fotball

Viking sikret millionavtaler

Viking har i dag sikret seg to nye sponsoravtaler i millionklassen. Atea og Coop vil pryde årets Viking-drakt, noe som gir sårt tiltrengte penger i klubbkassa.

Viking-spillerne feirer mål i fjorårets seriekamp mot Haugesund.
  • Joakim Miøen

– Dette er veldig viktig for klubben. Jeg er stolt og lettet over at vi får det på plass før sesongstart, sier salgssjef i Viking, Kjartan Salvesen, til Aftenbladet.

Han vil ikke si noe konkret om størrelsen på avtalene, men omtaler det som «svære signeringer», og legger til at draktsponsorer er blant de viktigste avtalene for en fotballklubb.

Atea forlenger sin avtale, og logoen blir å se på drakten for tredje året på rad. Coop debuterer på Vikings shorts og strømper denne sesongen. Forhandlingene har pågått over en lengre periode.

– Jeg kan ikke huske sist Viking gikk til sesongstart uten alle draktsponsorene på plass. Det var så vidt, men vi klarte det. Nå er drakter og utstyr sendt til hastetrykk for å få alt klart til serieåpningen.

Rød sone

Det var ingen gledens dag da 2016-regnskapet ble presentert tidligere denne måneden. Tross millionavtaler, er klubben hardt presset økonomisk og ligger i rød sone hos NFF.

– Dette snur ikke opp ned på økonomien i klubben. Men det er ekstremt viktig for å kunne nå målet om balanse i regnskapet for 2017. Det skal vi klare.

Viking er den eliteserieklubben med størst kutt i budsjettet, når de går fra 100 millioner i 2016 til 80 millioner i 2017. Klubben nærmer seg målet for kommersielle inntekter, og Salvesen påpeker at Vikings sportslige prestasjoner fremover vil være med å påvirke interessen for sponsorer.

Viking serieåpner borte mot Vålerenga mandag klokken 19:00.

Les mer om

  1. Atea
  2. Coop
  3. Viking FK
  4. Kjartan Salvesen