Fotball

Nå starter kampen om å få vise Premier League etter 2022. Dette sier TV 2, NENT og Discovery.

TV 2 har hatt de norske rettighetene til Premier League siden 2010. Nå må kanalen ut i ny budrunde for å beholde rettighetene til ligaen.

TV 2 må ut i ny budrunde for å beholde rettighetene til Premier League etter 2021–22-sesongen. Det kan bli dyrt, om de skal fortsette å vise slike scener til norske seere. Foto: Toby Melville / X90004

  • Henrik Gill

TV 2 har rettighetene til Premier League ut 2021–22-sesongen. Allerede nå må kanalen ut i en ny kamp for å beholde de norske rettighetene til en av verdens beste fotballigaer fra og med 2022–23 sesongen.

Ifølge nettstedet Sports Media Business er fristen for å legge inn bud på de nordiske rettighetene til Premier League satt til 29. januar. Dermed har ulike aktører kun tre uker på seg til å bestemme om de ønsker å sikre seg rettighetene til ligaen.

Til Kampanje gir administrerende direktør Olav Sandnes sterkt uttrykk for at kanalen ønsker å beholde rettighetene.

– Jeg kan ikke kommentere eventuelle rettighetsprosesser eller buddokumenter, men det jeg kan si er at vi har et sterkt ønske om å fortsatt videreutvikle den rettigheten i Norge. Det er av de rettighetene vi får veldig mye komplimenter for måten vi har håndtert og vi har kjent et stort ansvar for å forvalte dem på en god måte og det har vi et sterkt håp om å også kunne ta videre, sier Sandnes til Kampanje.

Sjefredaktør i TV 2, Olav Sandnes. Foto: Eivind Senneset

Ønsker å beholde rettighetene

Ifølge mediehuset strekker den nye rettighetsperioden seg over hele seks år. Rettighetspakken vil koste fire milliarder kroner. Forrige periode varte i tre sesonger.

På spørsmål om TV 2 planlegger å legge inn et bud på Premier League-rettighetene, sier kommunikasjonsdirektør Sarah Willand dette til oss:

– Generelt er vi interessert i å ha gode sportsrettigheter i TV 2. Vi ønsker alt godt innhold til TV 2, men vi kommer ikke til å kommentere enkeltrettigheter, sier Willand.

Willand ser for seg hard konkurranse om rettighetene fra andre aktører.

– Jeg har sluttet å spå noe i dette markedet. Vi vet jo på generelt grunnlag at det er økende konkurranse for attraktive rettigheter, som Premier League. Vi er forberedt på hard konkurranse på alle rettigheter. Så er vi bevisst på at vi ikke eier, men leier rettighetene hver gang vi har dem. Vi jobber for å levere et så godt produkt som mulig til alle som følger oss, sier kommunikasjonsdirektøren i TV 2.

Har prisen på rettighetene blitt dyrere og dyrere de siste periodene?

– Dette dreier seg om store penger, mer er det ikke å si om det, svarer Willand.

– Vil være et tilbakeslag for TV 2 å miste Premier League

Ansvarlig redaktør i Kampanje, Knut-Kristian Hauger, prøver å sette ord på hvor viktig det vil være for TV 2 å beholde rettighetene.

– Premier League er et produkt med høy betalingsvilje, et produkt man nærmest kan bygge en virksomhet rundt. Investeringen i sport og Premier League er helt essensielt for TV 2, og de vil helt klart å langt for å beholde rettighetene, sier Hauger.

Ville det vært krise for TV 2 å miste rettighetene?

– Ja, det ville det jo vært et stort tilbakeslag for TV 2 dersom de mister PL. Det er en rettighet som flytter en hel kundemasse over natten dersom det bytter rettighetshaver. Det er «die hard» fans som ser kampene, og som vil følge sitt lag. Det gjør rettigheten så viktig, svarer han.

Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør i Kampanje, mener det ville vært et stort tilbakeslag for TV 2 om de mistet rettighetene til Premier League. Foto: PRIVAT

Vanlig praksis med rettighetsperiode for Premier League i Norge har vært tre sesonger. Men ifølge Hauger har Kampanje kilder på at denne neste perioden skal være på opp til seks år. Det kan føre til en prislapp på totalt fire milliarder kroner. De to foregående periodene har kostet rundt to milliarder og 1,8 milliarder.

– De engelske rettighetene blir dyrere og dyrere, noe det gjør i Norge også. Kostnaden kan nok snart komme til et tak for norske mediehus, mener Hauger.

Konkurrentene er tause

Andre aktører som kan være interesserte i rettighetene er Discovery og NENT-group. Discovery har i dag rettighetene til Eliteserien, som går ut etter 2022-sesongen. NENT har på sin side rettighetene til Premier League i Sverige, Danmark og Finland.

Discovery ønsker ikke å si noe om Premier League-rettighetene er interessante om dem, eller om de har planer om å legge inn et bud.

– På generelt grunnlag er vi interessert i alle sportsrettigheter som kan være lønnsomme for kanalen. Vi ønsker ikke å kommentere enkeltrettigheter, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen.

Heller ikke NENT-group ønsker å kommentere saken.

– Vi er blitt informert av Premier League at en prosess nå er åpen angående rettighetene etter 2021–22-sesongen. Akkurat nå går vi gjennom materialet, og utenom det kommenterer vi ikke nåværende eller fremtidige forhandlinger, sier Tobias Gyhlénius, kommunikasjonssjef i NENT.

Les mer om

  1. Premier League
  2. TV 2

Relevante artikler

  1. FOTBALL

    TV 2 mister Premier League-rettighetene til konkurrent: – En milepæl i vår historie

  2. FOTBALL

    Kampen om Premier League-rettighetene i gang: TV 2-profil «frykter det verste»

  3. MENINGER

    Det gråtes litt, i TV 2 er mange rystet. Men seerne gir egentlig blaffen, har det vist seg.

  4. FOTBALL

    Tidligere TV 2-sjef: – TV 2 er blitt for små

  5. FOTBALL

    TV 2 tapte Premier League. Dette sier de om eliteserie-rettighetene.

  6. KULTUR

    Tror verdifulle abonnenter forlater TV 2: – De mister mye av kraften i produktet