Fotball

«At 12-åringer skal ha fotballsko til 2000 kroner, er helt unødvendig»

Puma-sjefen i Norge er overrasket over hvor mye norske foreldre punger ut for barnas fotballsko.

Øyestad-spiller Ulrik Svaland er her i G-Sport-teltet på Ekebergsletta og kikker på fotballsko. Han kunne godt tenke seg Adidas sin rosa F50 Adizero-sko.
  • Pernille Ingebrigtsen

EKEBERGSLETTA (Aftenposten): Ekebergsletta er full av føtter i fotballsko – rosa sko, gule sko, grønne og blå.

Et fåtall kler seg i svart skinn. Det er de knæsje fargene som gjelder. Det snakkes om Nikes Magista-sko, Pumas Tricks-sko og Adidas' Instinct-sko.

Norway Cup begynner å gå mot slutten, og i G-Sport-teltet på sletta har mange unge vært innom – på jakt etter nye, kule fotballsko. Og det er de dyreste skoene de fleste spør etter.— De Adidas-skoene der er veldig kule, sier Ulrik Svaland (13) og peker bort på Adidas' rosa F50 Adizero-sko.

Toppmodellen er priset til 1999 kroner.

LES OGSÅ:

Les også

Bruker 4-5000 i året på fotballsko

« Sokkeskoene» populære

Marius Gunnersen (14), Tveit IL: - Disse skoene passer bra og er gode å skyte med. Fargen er ikke så viktig, og jeg liker best Umbro-sko. Det er ikke så mange som har det, men merket vi har på draktene våre er Umbro - så derfor har jeg også Umbro-fotballsko.

— For mange er det bare toppmodellen som gjelder, og i Norge er vi ekstreme på å selge de skoene – også til de yngste. Og de skal gjerne ha to-tre par. I andre land selges det mye mer av de billigere modellene – som også er kjempeprodukter. Men her i Norge er det mye penger blant folk, sier Jarle Finnestrand, daglig leder i Puma Norge.- At en 12-åring skal ha en sko til 2000 kroner, er helt unødvendig, legger han til.

Tuva Bratten (11), Sætre IF Graabein- Disse skoene har jeg hatt i noen måneder, og jeg kjøpte dem fordi de ser fine ut og sitter bra på foten. Det viktigste er passformen. Favorittmerkene mine er Nike og Diadora.

Også på Torshov Sport har det vært fullt av Norway Cup-deltagere denne uken – gjerne på utkikk etter Nikes populære «sokkesko»: Mercurial Superfly og Magista.— De Nike-skoene har vært kjempepopulære. Annenhver telefon vi har fått, har dreid seg om dem, sier Mats Berg, avdelingsleder ved fotballbutikken på Torshov i Oslo.

Han sier at de selger et bredt spekter av fotballsko, men mye av de dyreste modellene.

Ingrid Oksavik Tandstad (15), FK Sykkylven IL:- Disse skoene er veldig bra, synes jeg. Jeg vet at Adidas lager veldig gode fotballsko, og dette paret har jeg arvet av søsteren min. Vi kjøper for det meste Adidas-fotballsko, og det viktigste er hvordan de sitter på foten.

— Det er gjerne først i 14-15-årsalderen at barna er mest opptatt av toppmodellene, men jeg har også sett barn ned i niårsalderen som kunne tenke seg den aller dyreste skoen, sier Berg.

Ofte nye farger

Avdelingssjefen forteller at Nike er blitt fotballskogiganten – med Adidas som en god nummer to og Puma på tredjeplass.

På samme tidspunkt som Nike lanserte også Adidas en sko med en påsydd elastisk sokk, Primeknit FS, men Berg tror ikke den kommer på markedet med det første.

Anna Karoliussen (11), Sagene IF:- Det var disse skoene som passet - og så er de fine. Jeg kjøpte dem rett før Norway Cup. Nike er favorittmerket, for deres sko passer akkurat foten min. Det viktigste er at skoene sitter godt på foten, slik det går an å skyte ballen. Jeg liker best fargerike fotballsko.

— Det virker mer som en konseptmodell, og at Adidas bare ønsket å vise at de har knekt samme kode som Nike.Fire ganger i året skifter de store leverandørene farger på skoene sine. Svarte fotballsko vil de færreste barn ha, og helst kjøper de samme sko som idolene sine.

Finnestrand i Puma forteller at Nike og Adidas har en fordel med å ha henholdsvis Cristiano Ronaldo og Lionel Messi på sine lag. Puma-laget er imidlertid ikke dårlig, og har blant andre Sergio Agüero, Cesc Fàbregas og Mario Balotelli i stallen.

Henrik Fredriksen (13), Søgne FK:- Jeg liker hurtighet og er én av de raskeste på laget, så da hjelper disse meg veldig godt. Både utseende, at de er lette, og at jeg kan løpe raskt med dem, teller når jeg velger fotballsko. Jeg er mest fan av Nike - og jeg liker godt røde sko. Svarte vil jeg ikke ha.

— De aller minste er ofte giret på Ronaldo- og Messi-skoene, sier Berg i Torshov Sport.

VM-suksess

Pumas VM-sko, med én sko i turkis og én i rosa – inspirert av Brasils nasjonalblomst, ble imidlertid en stor hit. På Torshov solgte de seg helt tomme, og på Ekebergsletta er det flere som har ikledd seg de karakteristiske skoene.

— For oss var det et sjakktrekk at vi valgte én sko i hver farge. De ble veldig iøynefallende i TV-ruta, og det er lenge siden Puma har hatt samme suksess, sier Finnestrand.

- Mangler norske profiler

Thomas Mietinen, markedssjef i Adidas Group Norge, sier til Bergens Tidende at avtalen med Messi er uvurderlig. Han sier også at samarbeidet med de norske storklubbene Rosenborg og Vålerenga er med på å øke interessen for merket her i landet.

Kjetil Eide (18), Halsnøy IL:- Jeg vet ikke helt hva jeg tenker på når jeg kjøper fotballsko. Jeg tenker ikke så mye. Så disse Superfly-skoene kjøpte jeg fordi de var så gode på, og jeg prøvde dem først hos en kamerat som har like.

Ifølge Finnestrand har Norge dessverre ikke store nok profiler til å kunne fronte de verdensberømte merkene internasjonalt.— Akkurat nå er Strømsgodsets Martin Ødegaard vår største profil, og han er 15 år, sier Puma-sjefen.

- Må passe underlaget

Utviklingssjef i Norges Fotballforbund, Stig Inge Bjørnebye, mener det gjelder å bruke sunn fornuft når man skal handle fotballsko til barna.

Julia Caroprese (13), Vålerenga IF:- Jeg synes skoene mine er veldig komfortable, har et kult utseende, og så like jeg Nike veldig godt. Disse skoene har jeg hatt i ett år omtrent. Nå ønsker jeg meg nye og kunne gjerne tenke meg Superfly-skoene til Nike

— Skotøy for barn i vekst er ikke uten betydning. Fotballskoen er det viktigste arbeidsverktøyet til en fotballspiller, og det er viktig at skoen er stabil. Barn er gjerne veldig opptatt av hvilke toppspillere som har hvilke sko, men det er tullete å kjøpe en sko til 3000 kroner når vedkommende kanskje vokser ut av skoen før vårsesongen er over. Og fargespekteret har ingenting med kvalitet å gjøre, sier den tidligere Liverpool-spilleren.Han mener det også er veldig viktig å tenke på hvilket underlag skoen skal brukes på.

— Mange spiller på kunstgress 99 prosent av tiden. Men så er det noen modeller som bare kommer i gressmodell, og da er det noen som kjøper dem – selv om de bare spiller på kunstgress. Det er tøysete, sier Bjørnebye.

Les mer om

  1. Norway Cup