Har mål om 17.000 mot Vålerenga

<p>RBK har allerede tapt et millionbeløp på publikumssvikt i år.</p>

TRONDHEIM 20110403.Eliteserien Fotball Rosenborg - Stabæk. Rosenborgs suportere på Lerkendal stadion søndag kveld. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
  • Ole Kristian Sagbakken

12.125. Og 11.717. Det er Lerkendal-tallenes klare tale etter de to første serieomgangene.

Målsettingen var om lag 14 000 på begge kampene, og med de sviktende tallene har RBK tapt i underkant av 1, 5 millioner totalt i forhold til budsjettet.

Fortsetter utviklingen, kan beløpet komme på over ti millioner kroner.

– Jeg har ikke tallet. Men vi har tapt mindre enn én million per kamp. Dette er et avvik fra det vi ønsket, men det avviket kan vi ta igjen, tror kommersiell leder Per Mikalsen.

(Artikkelen fortsetter)

FAST INNSLAG: Den harde kjernen av RBK-supportere møter fortsatt opp, men publikumstallet på Lerkendal går stadig nedover. Her fra kampen mot Stabæk. (Foto: Scanpix)

Dagen etter 4-4-kampen på Lerkendal var det igjen tid for ettertanke på Brakka. Sportslig sett står RBK overfor en utfordrende situasjon, og økonomisk sliter klubben allerede i forhold til nullbudsjettet man satte seg før sesongen.

– Det kan vi klare uansett. Vi kan ha større inntjening andre steder, eller ha større innsparing. Det er skuffende tall, og vi skulle ønske at flere kom å så på kamp. Men publikum bestemmer jo det, og foreløpig har vi ikke vært attraktive nok. Men vi tror at dette endrer seg, sier Mikalsen.

— Hva skyldes svikten?

– Jeg tror mye har med tidspunkt og årstid å gjøre. Det var full vinter her noen dager før Stabæk-kampen, og kamptidspunktet (20.00) ekskluderer en del barnefamilier. Men vi er med i TV-avtalen, og aksepterer selvfølgelig det, sier han – og forklarer at all TV-eksponeringen samtidig er med på å øke inntektene fra sponsorer.

– Samtidig kan vi ikke tenke på ting vi ikke får gjort noe med. Vi må jobbe med det vi faktisk kan påvirke, sier han.

Mikalsen sier videre at klubben har jobbet mye med «å være synlig». I annonsering, og i bybildet med flagg og bannere. Men han tror ikke klubben vil gjøre store endringer til Vålerenga-kampen 2. påskedag.

Der har klubben budsjettert med 17 000 tilskuere.

– Vi kommer til å jobbe som normalt inn mot de to neste hjemmekampene (Vålerenga og 16. mai). Så får vi vurdere hva vi skal gjøre når listen over nye TV-kamper kommer. Spiller vi klokken 18 kan vi gjøre grep inn mot familier og idrettslag, for å nevne noe, sier han.

– 17.000. Er det realistisk med tanke på de to siste kampene?

– Det får vi se. Men 2. påskedag pleier å være en god fotballdag. I tillegg fikk de som var til stede søndag veldig god underholdning, noe som også hørtes på tribunen. Det var en kamp som inneholdt det meste, sier Mikalsen.

svp://97882?view=ap

Eliteserien

SVUTMP
1Molde24193255213460
2Bodø/Glimt24136560312945
3Rosenborg24128453351844
4Lillestrøm24135641281344
5Vålerenga24133846321442
  • Champions League-kvalifisering
  • Conference League-kvalifisering
  • Nedrykkskvalifisering
  • Nedrykk