Fotball

Facebook er big business

<p>Het nett-kamp om millionpotten.</p><br></br><br></br>

Nyfacebookligaen body
  • Simen Waagsether
facebook
Poenget med potten var å inspirere klubber til å tenke nytt, men vi underkjente fotballfansens engasjement. Det gikk fra en konkurranse til krig. Nils Heldal, mediesjef i RBK.

Kampen om Norsk Toppfotballs digitale pengepott har fått eliteserieklubbene til å kjempe med piggene ute.

Før sesongstart 2009: Eliteserieklubbene tar selv initiativ til en ny måte å fordele Norsk Toppfotballs pengestøtte. Dette resulterer i «den digitale potten», som inneholder 24 millioner kroner.

Statistikksenter Eliteserien:

  • tabellen | børs | toppscorer | kort | spillerfakta

80 prosent av disse fordeles basert på nettrafikken på klubbenes hjemmesider. Avtalen skulle inspirere klubbene til å lage mer attraktive nettsider.

Umiddelbart startet klubbene jakten på dine tastetrykk. Flere anmoder leserne om å sette klubbens hjemmeside som startside, og folkemassene blir hurtig bevisste på en konkurranse om klikk.

Før sesongstart 2011: Den digitale potten er klar for sin tredje sesong, og en rekke mediesjefer begynner å se avtalens bakside.

— Poenget med potten var å inspirere klubber til å tenke nytt, men vi underkjente fotballfansens engasjement. Det gikk fra en konkurranse til krig. Vi har flagget krigen for høyt, og nå må vi avblåse den.

— Det tror jeg alle er enige i, sier mediesjef i Rosenborg Nils Heldal.

Facebook viktig

Kampen om brukerne har gjort tilskuerne mer bevisste på hvilke sider de besøker på nett.

Heldal mener at supportere ikke lenger går inn på motstandernes hjemmesider. Årsak: De vil hjelpe sin egen klubb i kampen om den digitale pengepotten.

— Denne utviklingen er ødeleggende for hjemmesidene til alle klubbene. Det burde være en positiv ting å besøke motstanderens hjemmeside. Denne holdningen må endres, sier Heldal.

Klubbenes benyttelse av sosiale medier som Facebook og Twitter, har også vist seg å være god butikk. For mye av trafikken på hjemmesidene kommer fra disse mediene.

Facebook-funksjonen «liker», symbolisert med en tommel vendt oppover, er en funksjon som lar emnet du interesserer deg for, servere oppdateringer på din egen Facebook-side.

Og Rosenborg vet å bruke denne funksjonen. De som «likte» RBK i sesongen 2010, var nemlig med på å bringe inn en stor pengesum til klubbkassa.

Dette fordi nesten en femtedel av all trafikk på Rosenborgs hjemmeside, kom fra nettopp Facebook. Hjemmesiden, som finansieres gjennom antall besøkende, kunne derfor takke nettsamfunnet for over en million kroner.

Rosenborgs egne tall viser at klubben dro inn nærmere syv millioner på drift av hjemmesiden i 2010. Inntektene kommer hovedsakelig fra den såkalte digitale potten og reklame.

Dette blir målt i antall såkalte unike brukere. Én unik bruker er ett besøk fra én datamaskin i løpet av en dag. I 2010 hadde Rosenborg 1,5 millioner slike unike brukere.

— Grovt regnet kan du si at vi da tjener cirka 5 kroner per unike bruker, sier Nils Heldal.

Vil ha annen løsning

Det er dermed ikke rart at klubbene kriger. Og Heldal får støtte av mediesjefen i Start. Roy Emanuelsen vil imidlertid ikke gå så langt som å kalle det en krig, men innrømmer at ordningen ikke er ideell.

— Det jeg mener er positivt er satsingen på egne medieprodukter. Så kan det diskuteres hvorvidt det burde vært en annen løsning på fordelingen av pengene. Jeg savner en mer kvalitativ vurdering, for at ikke innholdet på sidene skal bli rene kommersielle produkter, sier mediesjefen.

Sørlandsklubben har innrettet seg ordningen, men skulle gjerne sett at klubbene ble belønnet for hva de leverte, og ikke etter trafikken på siden.

God hensikt

Det er Norsk Toppfotball som drifter den digitale potten, og sammen med klubbene bestemmer fordelingsnøkkelen av denne. Administrerende direktør, Niels Røine, mener hensikten med fordelingen var god.

— For to år siden startet vi dette, i hovedsak for at de største klubbene skulle få mer ut av de sentrale midlene fra Norsk Toppfotball.

— Tanken var at de som engasjerte flest tilskuere, skulle få en større del av totalbeløpet, sier Røine.

- Kan vi komme til å se en endring på fordelingen i fremtiden?

— Det er klart at når man starter et slikt digitalt prosjekt, er man nødt til å stadig evaluere i denne digitale hverdagen. Vi ser kanskje at det kommer en endring på dette, etter at vi har gjort våre undersøkelser. Dette er en pågående prosess, men kanskje vil vi legge mer vekt på sidenes innhold i fremtiden, sier direktøren, som påpeker at det er klubbene som må bli enig om en eventuell ny løsning.

Dette fikk klubbene

Rosenborg: 3,9 mill

VIF: 2,8 mill

Brann: 2 mill

Aalesund: 1,3 mill

Stabæk: 1,2 mill

LSK: 1,2 mill

Start: 1,1 mill

Molde: 0,8 mill

Viking 0,8 mill

Odd Grenland: 0,7 mill

Tromsø: 0,65 mill

Haugesund: 0,6 mill

Strømsgodset: 0,6 mill

Kongsvinger: 0,55 mill

Sandefjord: 0,5 mill

Hønefoss: 0,3 mill

Totalt: 19, 2 mill

Les også

  1. - Rosenborg er i en eksklusiv gruppe

Eliteserien

SVUTMP
1Bodø/Glimt30189359253463
2Molde30186670403060
3Viking30176760471357
4Lillestrøm3014794940949
5Rosenborg30139858421648
  • Champions League-kvalifisering
  • Nedrykkskvalifisering
  • Nedrykk

Les mer om

  1. Eliteserien