Fotball

Norsk fotball mindre verdt enn engelsk

KOMMENTAR: Norsk fotball jubler høylytt selv om norske tv-rettigheter for første gang er mindre verdt enn engelske Premier League.

ta7ef97c.jpg

  • Kjetil Kroksæter

Det virker øyensynlig litt merkelig at norske TV 2 skal vise engelsk fotball mens amerikanske interesser overtar formidlingen av den norske fotballen. Discovery sitter nå med rettighetene til det mest verdifulle innen norsk idrett. Fra før har tv-giganten sikret seg rettighetene til fire OL, to sommer— og to vinter-OL. I tillegg eier de rettighetene landslagets kvalifiseringskamper frem til VM i 2018.

Les også

TV 2 mister norsk fotball: - Vi strakk oss langt

Les også

Slik blir din nye fotballhverdag på TV

Pengene rår

Når amerikanske Discovery kjøper rettighetene til den norske fotballen, er det et uttrykk for at pengemakta rår. Det er for så vidt ikke noe nytt i mediebransjen. Mest interessant er det at VG er med på vinnerlaget, mens alle de som har eid fotballrettighetene siden 1994 blir tilskuere i seks år fra 2017.

Kjetil Kroksæter, kommentator i Adresseavisen.

For Discovery var det gunstig at dollaren sto høyt i forhold til norske kroner. Det betyr at amerikanerne ikke graver så dypt i lommene som man skulle tro.Norsk fotball er etter dette verdt 400 millioner per år mens TV 2 betalte drøyt 500 millioner per år for Premier League.

Hvem har gjort det beste kjøpet? Det TV 2 kjøpte er mer nisjeprodukt. Den potensielle seerskaren er mindre, men betalingsviljen hos fotballnerdene er større. Det betyr at de kan ta igjen mer av kostnadene på salg av abonnement. Discovery har kjøpt et produkt som fenger flere og bredere. Dermed vil nok annonsørene se seg bedre tjent med Discoverys produkt.

God avtale for forbundet

Fotballforbundet ser ut til å ha halt i land en god avtale. De fikk litt bedre betalt enn sist og mer enn spådommene gikk ut på. I tillegg ser det ut til at klubbene og supporterne får oppfylt sitt ønske om å samle mest mulig av serierunden til søndag kveld. Nå er spørsmålet om norsk fotball evner å forvalte denne rikdommen på en bedre måte enn ved de første fotballavtalene. Den utløste som vi husker en kjøpefest og lønnsgalopp som i ettertid ga klubbene en tung økonomisk bakrus.

Forrige gang bommet NFF ved å gifte seg med en kanal som ikke kunne bygge opp interesse for serierundene med daglige nyhetssendinger. TV2 ble redningen da de etter hvert kjøpte seg inn i avtalen. Med VG på lasset, som innholdsleverandør til nyhetssendinger både på egne flater og Discoverys kanaler, vil NFFs ønske om å bygge opp under fotballproduktet være godt ivaretatt.

  • TV2 vant kampen om Premier League
  • Messi og Ronaldo på Viasat

Samtidig kan vi få se et enda tydeligere skille i måten de to kanalene utvikler sendingene sine. Allerede i dag er tendensen at Premier League-sendingene har et fotballfaglig fokus rettet mot det litt nerdete segmentet som betaler dyrt for tilgang. Sendingene fra eliteserien er litt løsere i kanten med større preg av underholdning. Jeg spår at Discovery og VG vil vri sine sendinger enda mer i retning av et bredt publikum. Det betyr mindre faglig innhold og mer underholdning.

Intensjonene er at fotballen skal bli mer tilgjengelig for publikum enn det C-More kunne tilby. Fire åpne kamper i hver runde er publikumsvennlig. Publikumsfavorittene Rosenborg, Brann, Viking og Vålerengas kamper vil nok i stor grad sendes som betalt innhold. Og alle seriekampene mellom Rosenborg og Molde, samt rene lokalderby, vil gå på lørdager.

Spillmonopolet

Jeg antar at mange i norsk idrett sukker lettet når Discovery lover å respektere myndighetenes vern om enerettsmodellen. Det betyr at andre deler av norsk idrett går inn i fremtiden med en litt større økonomisk trygghet. Isolert sett kunne nok NFF vært like godt tjent med at spillmonopolet opphørte.

Samtidig er det en utfordring at VG bruker spillambassadøren Bernt Hulsker aktivt i sitt tv-studio. Norsk Tipping mener dette er å uthule enerettsmodellen og finansieringen av norsk idrett. Og Discovery er en kanal som delvis finansieres av betting. På den bakgrunn skal ikke tilhengerne av spillmonopolet føle seg for trygge.

Bloggeren Andreas Selliaas skrev om bettingselskapenes strategi under tittelen «Alt for å knuse norsk tipping» på Sporten.com.

Interessant blir det å se hvordan TV 2 forvalter det siste året med rettigheter på Eliteserien, nå som deres fremtid ligger i Premier League. Det er ikke unaturlig at kanalen flytter fokus dit fremtidens inntekter ligger.

Det var ikke måte på vakre løfter og store vyer da aktørene presenterte sine planer. Bildet ser gjerne litt annerledes ut når hverdagen kommer.

  1. Les også

    Discovery har kjøpt rettighetene til norsk eliteserie

Les mer om

  1. Eliteserien

Relevante artikler

  1. SPORT

    Sentrale norske idrettsledere frykter konsekvensene av fotballens milliardavtale

  2. FOTBALL

    Hangeland hardt ut mot Fotballforbundet: - Tenker på pengene og ikke på moralen

  3. SPORT

    Idrettspresidenten vil stoppe spillreklamen rundt norsk idrett

  4. SPORT

    Hangeland om bettingkritikken: - Jeg har null påvirkning på klubbens valg av sponsor

  5. FOTBALL

    Spillet om den store gevinsten

  6. SPORT

    Widvey trosser ikke idrettspresidenten en gang til