Fotball

Skandalen rundt Ødegaard-forfatteren øker i omfang: Forlaget nekter å trekke boken

Nye avsløringer tyder på at han kan ha jukset i ett sett gjennom hele karrieren.

Michael Qureshi ga i fjor sommer ut en bok om Martin Ødegaard som ble publisert av Publicom.
  • Roar Lyngøy

Den danske journalisten og forfatteren Michael Qureshi skrev i fjor en bok om Martin Ødegaard som ble utgitt av det norske forlaget Publicom. I boken blir Real Madrid-stjernen Cristiano Ronaldo sitert på at «en dag kan Martin bli min avløser».

Etter at boken kom ut har det blitt kjent at Qureshi i årevis har ført flere medier bak lyset ved å levere saker med oppdiktede kilder. Den danske avisen BT trakk fredag tilbake 287 artikler signert avisens tidligere sportsjournalist.

– BT er systematisk ført bak lyset, konstaterer avisens sjefredaktør Olav Skaaning Andersen etter en gjennomgang av 4000 unike artikler skrevet av Qureshi da han jobbet i avisen fra 2001 til 2014. ## – Ikke påvist betydelige feil

Kjetil Kristoffersen er forlagssjef i Publicom forlag. Han har fått med seg fredagens uttalelse fra danske BT.

– Vurderer dere å trekke Ødegaard-boken?

– Nei, vi vurderer ikke å trekke boken. Det er ennå ikke påvist betydelige feil i boken om Martin Ødegaard, utenom det som Qureshi tidligere har innrømmet om at han har brukt et pseudonym på en italiensk journalist. Det er viktig å påpeke at boken om Ødegaard er en veldig uskyldig og positiv bok, sier Kristoffersen til Bergens Tidende.

– Har dere gjort egne undersøkelser opp mot sitatene fra Ronaldo om Ødegaard?

– Nå er det jo slik at det ikke bare er å ringe Ronaldo og spørre han. Jeg konfronterte Qureshi med Ronaldo-sitatene for noen måneder siden, og han sa da at han og en annen journalist var til stede under intervjuet med Ronaldo. Qureshi bedyrer at innholdet stemmer. Et forhold mellom forlag og forfatter vil alltid være basert på tillit, sier forlagssjefen.

– Kan leserne av boken stole på innholdet når danske BT tilbakekaller så mange artikler skrevet av Qureshi?

– Det er et berettiget spørsmål. Men husk at dette er en ufarlig og positiv bok der det meste er lett å etterprøve, sier Kristoffersen.

Kun ett opplag

Noe videre samarbeid med Qureshi blir det ikke.

– Ødegaard-boken kommer ikke til å bli trykket i et nytt opplag. Førsteopplaget var på 5-6000, og salget har vært helt OK. Vi har ingen planer om noe videre samarbeid med Qureshi etter det som er kommet frem, sier forlagssjefen.

Danske BT sjekket 283 av kildene Qureshi baserte sine saker på og konkluderer med at det var «etiske problemer» knyttet til minst 155 av dem. Flere av kildene lot seg ganske enkelt ikke spore opp, mens andre nektet for at de noensinne hadde vært i kontakt med sportsjournalisten.

BT trakk også 22 artikler signert Qureshi i desember, da hans daværende arbeidsgiver Ekstra Bladet ga ham sparken etter at dansk TV3 hadde avslørt at han hadde diktet opp kilder. Siden har også fotballtidsskriftet Goal, som han også sto på lønningslisten til, trukket artiklene hans tilbake.

Danskene vurderer annerledes

Det er lenge siden Qureshi selv har ønsket å uttale seg til media. Han har hevdet at kildene han bygde artiklene på finnes, men at han ga dem oppdiktede navn for å beskytte dem.

«Intervjuet med Cristiano Ronaldo i forbindelse med Ødegaard-boken er hundre prosent reelt. Jeg var ikke alene på den seansen, her var det flere sponsorer og noen få utvalgte fra pressen. Jeg måtte jobbe lenge for å få det til. Jeg driver ikke med journalistisk svindel, det håper jeg ikke at dere i Norge tror», sa Qureshi til Bergens Tidende i fjor høst.

Mens forlaget Publicom sitter på gjerdet og regner Ronaldo-sitatene som sanne inntil det motsatte er bevist, gjør danske BT det stikk motsatte: De antar at det er løgn og diktning.

«I 44 tilfeller har vi vurdert at kildene er så lite tilgjengelige at vi må betvile om Michael Qureshi har hatt adgang til dem. Det er samtidig vår vurdering at det ikke vil være mulig for oss – innenfor rimelig bruk av ressurser – å få adgang til disse kildene med henblikk på en be— eller avkreftelse. Det dreier seg om store spillere som Cristiano Ronaldo, Albert Ferrer og Gianluca Vialli og treneren Giovanni Trapattoni. Derfor har Berlingske Media valgt å beklage og tilbakekalle alle artikler med disse kildene uten videre undersøkelser», skriver danske BT fredag.

Les også

  1. Forlaget bak Ødegaard-boken stoler på dansk skandalejournalist: - Vi har hans ord

  2. Dette er Martin Ødegaards høydepunkter som «Martin (16)»

  3. Forfatter bak Ødegaard-bok fikk sparken: - Uakseptable arbeidsmetoder

  4. Martin Ødegaard-forfatter i avisskandale: - Et sjokk å bli svindlet

Les mer om

  1. Internasjonal fotball
  2. Cristiano Ronaldo
  3. Martin Ødegaard