Mot ny sesongkortrekord i Molde

<p>Ole Gunnar Solskjær og Kjell Inge Røkke får mye av æren.</p>

Oslo 20120319. Fotballtrenere Jan Jönsson fra Rosenborg (t.v.) og Ole Gunnar Solskjær fra Molde under fotball Kick off 2012 på Ullevaal Stadion mandag. Foto: Lise Åserud / Scanpix
  • Silje Dyregrov
Vestlandskonferansen i Ålesund. Professor Arild Hervik, Høgskolen i Molde

Mens de fleste eliteserieklubbene har solgt like mange eller færre sesongkort enn på samme tid i fjor , går Molde mot ny rekord — igjen.

Så langt har de solgt 7100 sesongkort, 118 færre enn i rekordsesongen i fjor. Men billettansvarlig i Molde, Lars Outzen, er ikke i tvil om at denne rekorden står for fall.

— Rekorden ryker nok i år. Vi har et mål om å selge 7500 sesongkort, sier Outzen til bt.no.

- Vekker sympati og glede

Han er strålende fornøyd med salget så langt.

— Vi er kjempefornøyd med den responsen vi har fått i markedet. Det viser at vi er på rett spor sportslig, og at vi har truffet på prisnivået, mener Outzen, som fortsetter salget av sesongkort ut mai.

Professor og økonom ved Høgskolen i Molde, Arild Hervik, har jobbet mye med fotballøkonomi. Han mener Molde-manager Ole Gunnar Solskjær er en av tre grunner til at så mange vil ha fast plass på Aker Stadion.

— Han har nok hatt stor effekt. Det skyldes det litt legendariske rundt ham som spiller, og at han lyktes da han kom tilbake til Molde som trener. Dessuten vekker nok hans måte å kommunisere med laget, publikum, supporterne og media mye sympati og glede for fotballen. Mens andre lag har slitt med økonomiske problemer og rennome, så er nok Solskjær med å etablere en slags motsatt effekt. Han fremstår som en veldig god kommunikator og rennomebygger, sier Hervik.

(Artikkelen fortsetter)

LEGENDESTATUS: Ole Gunnar Solskjær hadde heltestatus i Molde allerede da han returnerte til byen som trener i fjor. Han er ikke blitt mindre populær etter at han førte laget til seriegull (Foto: Scanpix).

Røkkes billettstrategi viktig

Hervik mener det er to andre grunner til at Moldes sesongkort selger godt. Den første, og den mest åpenbare, er prestasjonene forrige sesong, og forventningene det skaper til klubben før årets sesong.

— De presterte godt i fjor ved å vinne serien, og de har også gjort det godt i vinter. Dessuten har de både mange fargerike spillere på laget, samt en god forankring i mange sentrale, lokale spillere. At det er forventninger til at de skal gjøre det godt i år, utløser alltid mye publikum, sier Hervik.

Han peker på et prosjekt Molde har satt i gang sammen med sponsor Kjell Inge Røkke og lokale klubber, som den tredje grunnen til det gode salget. Røkkes selskap TRG har lagt hele 25 millioner kroner i potten, og sponser frivillige lag og foreninger med penger for hvert sesongkort de selger. Privatpersoner som kjøper sesongkort i Molde, kan også velge å gi en sum til klubben i deres hjerte. Jo mer penger man bruker på et kort, jo mer penger får klubben. Maks utbetaling er samme sum som sesongkortet kostet.

— Det er ingen andre klubber som har dette systemet. Det er et system som både skaper et godt inntektsgrunnlag for breddeidretten, og som stimulerer eliteidretten. De har laget et veldig bra insentivsystem for å selge årskort, mener Hervik.

MOLDE-FAN: Kjell Inge Røkke har et brennende engasjement for klubben. Her er han og kona Anne Grete Eidsvig på Ullevaal stadion under cupfinalen i 2009 (Foto: Scanpix).

Eliteserien

SVUTMP
1Molde30253271254678
2Bodø/Glimt30186686414560
3Rosenborg30168669442556
4Lillestrøm30165949341553
5Odd30136114345-245
  • Champions League-kvalifisering
  • Conference League-kvalifisering
  • Nedrykkskvalifisering
  • Nedrykk