Fotball

Brann tror på millionsalg

<p>Vil selge cupfinaleeffekter for over millionen.</p>

BRANNSUPPROTERE
  • Roy Ellingsen

Dag Frode Algerøy er salgssjef for privatmarkedet i Sportsklubben Brann. Det innebærer både billettsalg og salg av effekter. To ting «alle» må ha tak i før den første helgen i november.

Algerøy var ikke i klubben sist Brann var i cupfinalen – i 2004 – men det er det rikelig med andre personer som var. Derfor føler klubben at de har god kontroll med hva som kommer til å selge i Oslo i november.

Varme effekter

– Erfaringen er at det kan være ganske kaldt i Oslo på den tiden. Da går det mest av skjerf, luer, hansker og flagg. Dette må vi kombinere med ting vi har på lager fra før, sier Algerøy.

I samband med Lyn-kampen for syv år siden solgte Brann effekter for rundt en million kroner. Men da var nesten alle på Ullevaal bergensere. I år blir det jevnere fordeling på tribunen.

– Klarer vi en million i år, er jeg godt fornøyd, sier Brann-selgeren.

Noen store innkjøp av rene cupfinaleeffekter kommer ikke på tale. Til det er minnene fra overskuddslageret etter storinnhandlingen for noen år siden for sterke.

– Storinnkjøp er denne klubben ferdig med for alltid, sier Algerøy.

Allerede forbedring

I den uken som har gått etter at Diego Guastavino og Kim Ojo sendte Brann til Ullevaal har klubben allerede opplevd et oppsving i effektsalger.

– Vi merker en forbedring i salget, spesielt på nett. Så bare det å være i cupfinalen øker salget vårt, sier Algerøy.

Salgssjefen sto selv sammen med supporterne på Fredrikstad stadion. Han bedyrer at følelsene da dommer Brage Sandmoen blåste av var udelt positive, selv om han er garantert å bli utskjelt når Branns 7032 billetter skal fordeles.

– Jeg er i en positiv, umulig situasjon, sier Algerøy, og følger opp:

– Jeg tar heller mordtrusler og cupfinale enn å ikke være i cupfinalen. Vi er veldig takknemlig overfor sportslig avdeling, som har fått oss til Ullevaal. De har gjort en fenomenal jobb, sier Algerøy.

Mange baller i luften

Effektsalg og cupfinalebilletter er ikke hele jobben. I tillegg er Brann i ferd med å forberede partoutkortsalget til neste sesong. Spørsmålet er hvordan det går, når folk har sett at partoutkort ikke lenger gir prioritet på cupfinalebilletter.

– Partoutkortene har noe å si. Hvis folk ikke fornyer partoutkortet sitt, bryter de ansienniteten sin. Folk må ikke være så korttenkt at de gjør det. Men jeg forstår at folk som ikke får billett til Ullevaal er frustrerte, sier Algerøy.

Les mer om

  1. Fotball-NM