Fotball

En mobil Viking-framtid

På et medlemsmøte i går kveld redegjorde Viking for hvordan de skal lukke milliongapet mellom inntekter og utgifter. Ett av prosjektene er helt nytt.

PENGER: Viking-direktør Arne Larsen Økland forteller hvordan Viking skal tjene mer penger.
  • Stig Nilssen

Mange av punktene klubbdirektør Arne Larsen Økland redegjorde for, var tradisjonelle og ikke i kategorien nyvinninger (se faktaboks).

Samtidig presenterte Økland et nytt konsept hvor Viking skal være én av fire foregangsklubber allerede neste sesong. Også FK Haugesund og Rosenborg er med, mens det siste innslaget er de to aktørene på Ullevaal, Vålerenga og landslaget.

Prosjektet heter Tippeliga Opplevelsessenter.

Mobilmarkedet til himmels

Kort fortalt skal Vikings stadion gjøres om til et trådløst senter med et høyhastighets, lukket bredbånd. Det betyr at du for eksempel skal kunne streame Liverpool-Manchester United samtidig som du ser Viking spille seriekamp fra tribunen.

I dag sprenges nettkapasiteten på stadion bare et fåtall av tilskuerne tar mobiltelefonen i bruk samtidig.

— Mobilmarkedet har eksplodert den siste tiden. Vi ser et enormt potensial for å tjene penger der. Jeg vil anta vi kan bygge en kundebase med 15.000-20.000 kunder. Flere store klubber i utlandet er i gang med det samme, forklarer Økland overfor Aftenbladet.

Kokesjokolade

En undersøkelse viser at 74 prosent av Vikings tilskuere forventer et skikkelig nettverk på stadion. Samme antall tilskuere har mobiltelefon med seg på stadion. I praksis ønsker Viking å identifisere og kartlegge sine fans og kunders behov og interesser. Deretter skal klubben tilrettelegge produktet opp mot det. I tillegg øyner de en helt annen mulighet for å kommunisere med tilskuerne.

— Jeg handler matvarer og drar kundekortet mitt på en bestemt butikk til vanlig. Nesten hver gang jeg handler, kjøper jeg mørk kokesjokolade. Her om dagen fikk jeg tilsendt en melding med tilbud fra butikken. Tilbudet var på mørk kokesjokolade, forklarer Arne Larsen Økland for å eksemplifisere hvordan det er mulig å nå sine kunder.

- Men hvordan skal dette føre til økt omsetning og inntekter for Viking?

— Det kan skje på mange forskjellige måter. Det kan være reklameflater, et tv-produkt på stadion som gir deg reprise av en bestemt situasjon rett inn på telefonen eller andre tilbud skreddersydd mot våre kunder. Husk også at vår kundebase på rundt 20.000 vil være verdt mye for våre samarbeidspartnere, svarer Dag Ove Aksland, klubbens nyansatte kommersielle direktør.

Til neste sesong

Foreløpig har ikke Viking sett alle mulighetene opplevelsessenteret kan gi dem. Men planen er at prosjektet skal være klart til seriestart neste sesong.

Viking presenterte nylig et halvårsresultat som viser mellom åtte og ni millioner kroner i minus. Det er foreløpig ikke beregnet hvor store inntekter opplevelsessenteret kan gi klubben, men målet er å gå i økonomisk balanse i 2014. FAKTA:

Åtte punkt for større inntjening

  • Uvikle sponsorproduktet videre
  • Videreutvikle kurs- og konferansesenter
  • Videreutvikle kampdagsproduktet
  • Satse på konserter
  • Skape nye inntektskilder
  • Utvikle Viking stadion
  • Tjene penger på spillerlogistikk
  • Skape sportslig suksess

Eliteserien

SVUTMP
1Molde1493234132130
2Bodø/Glimt1474329151425
3Lillestrøm137332016424
4Kristiansund137241312123
5Rosenborg146442619722
  • Champions League-kvalifisering
  • Conference League-kvalifisering
  • Nedrykkskvalifisering
  • Nedrykk

Les mer om

  1. Eliteserien
  2. Viking FK