Sport

Eliteserieklubbene dropper TV2 - lager sin egen håndballkanal

— Vi skal lage et produkt som er bedre enn hva som tidligere er vist på nett-TV, lover Hein Barthold i Norsk Topphåndball.

  • Trond Sandvik

KLUBBENES ANSVAR. Tertnes Håndball, her representert ved Madeleine Hilby, får selv ansvaret for å produsere bilder og kommentere eliteseriekamper i Haukelandshallen kommende sesong. Foto: Ørjan Deisz

Siden høsten 2011 har Norges Håndballforbund hatt en avtale med TV 2 om å vise eliteseriekamper på nettplattformen Sumo. Etter fire år legges nå samarbeidet dødt, samtidig som et nytt nettkonsept ser dagens lys: handballtv.com. Eid av toppserieklubbene selv gjennom interesseorganisasjonen Norsk Topphåndball.— Vi jobber på spreng for å få alt klart til seriestart. Kameraer, pc-er med produksjonsprogram og grafikk samt kommentatorutstyr skal på plass i alle haller, linjer ut av arenaene skal ordnes, folk skal læres opp til å traktere kameraene, produsere og kommentere kamper. Vi har ikke mer enn tiden og veien, men dette skal bli riktig så bra, tro Barthold.

Investerer for seks millioner

Så langt Bergens Tidende erfarer, var den totale medieavtalen med TV 2 verdt rundt fire millioner i året frem til i fjor sommer. Da ble det ikke lenger lagt penger i potten fra TV 2, mye fordi seertallene ikke ble som forventet.

Sesongen 2014/15 ble derfor et spleiselag mellom Nøstet-kanalen og NHF og Norsk Topphåndball når det gjaldt å få kampene filmet og sendt på Sumo. Der TV 2 sørget for kameraer og alt av tekniske installasjoner og linjer.

Som motytelse forpliktet Norsk Topphåndball seg til å selge Sumo-abonnement for 1,7 millioner kroner. Det vil si; klubbene skulle gjøre det. Dette viste seg å bli en særdeles krevende øvelse, mange klubber klarte ikke å selge sine 60 abonnementer og påførte seg selv ekstrakostnader ved å måtte betale tilbake til NTH det som manglet.

Les også

Eliteserieklubbene må selv betale for å bli vist på TV 2

— Hovedgrunnen til at vi nå etablerer handballtv.com er klubbenes ønske om et større eierskap til sitt eget produkt. Så skal det heller ikke legges skjul på at TV 2 de siste årene har vært usikre på om de vil forlenge Sumo-avtalen med oss. Fordi dette samarbeidet har gitt dem relativt dyre produksjonskostnader, erkjenner Norsk Topphåndballs daglige leder.

Den nye nettplattformen for håndball blir i første omgang en treårig avtale mellom Norges Håndballforbund og Norsk Topphåndball, der målet er å sende alle kamper i eliteserien og NM som ikke sendes på tradisjonelt TV. NTH har anslått investeringsbehovet til seks millioner kroner fordelt på tre år. Mesteparten av dette beløpet skal klubbene selv skaffe til veie. Mens brukerne er lovet fri tilgang første året.

— Klubbene betaler et beløp tilsvarende det de hadde forpliktet seg til i Sumo-avtalen. Det vil si drøyt 70.000 kroner i året. Så får de tilbake rundt 2000 kroner for hver kamp de produserer. I tillegg kan hver enkelt klubb, i likhet med NTH sentralt, selge reklamesnutter som vises på skjermen under sending. Det ligger et bra inntektspotensial her. Og mest for klubbene sin del,

Forhandler om «Ukens hovedkamp»

Landets 24 eliteserieklubber gis også anledning til å etablere samarbeid med lokal- og regionsaviser, der kampene vises på nettsidene til aktuelle aviser for en avtalt sum penger.

— Det åpnes også for andre håndballkamper på handballtv.com. Det være seg oppgjør i 1. divisjon, landsserier i aldersbestemte klasser, cuper og landslag. Dette skal med andre ord bli en plattform som alle kan nyttiggjøre seg av gjennom leie av utstyr og produksjon, poengterer Hein Barthold.

At TV 2 og Norges Håndballforbund avslutter Sumo-samarbeidet, betyr ikke nødvendigvis at det tas ut full skilsmisse. NHF og NTH ønsker fremdeles én direktesendt hovedkamp i uken vist på ordinært TV, minimum 35 klubbkamper gjennom sesongen.

— Vi er i forhandlinger, sier en ordknapp Christine Espeland i TV 2-sporten. Hun mer enn antyder at programmet HåndballXtra avvikles, men at det like fullt kan komme en satsing på én toppkamp pr. uke.

Les også

TV 2 kan få kamp om hockeyrettighetene

— I utgangspunktet ønsker vi håndball på våre kanaler, kommenterer Espeland.

Også andre kanaler skal være inne i bildet som samarbeidspartner med hensyn til «Ukens hovedkamp». Viasat har kjøpt senderettighetene for EM i håndball 2016 og 2018, mens TV 2 sitter på rettighetene for OL i 2016 og VM i 2017.

Les også

  1. Danskene tester ut fire dommere i håndball

Les mer om

  1. Håndball
  2. Stord IL
  3. Tertnes
  4. Fyllingen
  5. Vipers Kristiansand