Sport

Oppfordrer bergenserne til teltliv og galskap

Dette kreves av folket under sykkel-VM.

TO ÅR IGJEN: Onsdag kveld ble det markert at det nå gjenstår to år til sykkel-VM i Bergen og nabokommunene. Norges mest kjente sykkelformidlere, TV 2s Johan Kaggestad (fra h.) og Dag Otto Lauritzen var blant dem som skapte begeistring for tilhørerne. Konferansier Kjell Kristiansen til venstre.
  • Øystein Vik

Hallelujastemning er et for svakt ord når man skal beskrive atmosfæren blant idrettseliten i Bergen – 450 i tallet – som var møtt opp på Bryggen onsdag kveld for å markere at VM i Bergen og samarbeidskommunene nå er to år unna.

Omfanget på VM er formidabelt, og vekkelsesbudskapet var tydelig: Sykkel-VM i Vestlandets hovedstad blir ingen suksess hvis ikke alt som kan krype og gå av bergensere, striler, vestlendinger og nordmenn stiller opp og lager tidenes folkefest.

— Folk må bo i telt, marsjere og finne på gale ting, sier TV 2-ekspert og tidligere proffsyklist Dag Otto Lauritzen, som sammen med kollega Johan Kaggestad til stede for å mane til begeistring hos bergenserne på kick-off arrangementet.

Best på folkefest

Sykkel-VM i Bergen blir tidenes største idrettsarrangement i Hordaland, og det er ventet 500.000 til 600.000 tilskuere i løpet av de dagene mesterskapet skal vare fra 16. – 24. september i 2017. — Det blir Tall Ships Races ganger tre, sier Haakon Vatle, mannen som er utropt til å være ansvarlig for kulturdelen og folkefesten under sykkel-VM. Han vet hva han snakker om. Under Tall Ships Races i fjor – da over 600.000 mennesker var med og skapte folkefest i Bergen – hadde han tilsvarende rolle.

— Bergen er begeistringens by, og byen er den beste i Norge på å skape folkefest. Jeg er ikke bergenser, så jeg kan si det, sier Vatle.

- Derfor har Bergen fått VM

— Skal dette bli bra, må bergenserne mobiliserer galskap og kreativitet. Dere må ut og skape folkefest. Det er derfor Bergen har fått VM, sier Kaggestad.

Sykkelsporten er kjent for et voldsomt liv langs løypen, noe Kaggestad har observert til gagns i sitt kommentatorliv.

— I fjor var det tre etapper av Tour de France i Yorkshire i England, og hver dag var det to millioner personer i løypene. Vi må ikke være dårligere enn dem, sier Kaggestad.

Dårligere i antall, blir man garantert under sykkel-VM i Bergen, men målet er at man ikke skal la seg slå på andre måter.

— Nå handler det om å mobilisere. Her må bergensere og hordalendinger være kreative og gale. Vi må komme oss ut i hver eneste hage, barnehage, eldresenter, korps, kor – you name it. Alle må være med på denne festen og være med på å skape den stemningen vi trenger, sier Erik Halvorsen, markeds- og kommunikasjonsdirektør for sykkel-VM i Bergen.

Enorm avkastning

Utover den verdien en folkefest har i seg selv for et lokalsamfunn, kan sykkel-VM kan få en voldsom PR-verdi for Bergen og strilelandet. Hvor stor den er, lar seg vanskelig tallfeste, men arrangementet skal altså vises i så godt som hele verden. Seertallene på TV ligger på cirka 300 millioner personer.

Sykkel-VM i Bergen har et budsjett på 156,4 millioner kroner. En tredel av dem skal hentes inn fra næringslivet.

— Det er min påstand at ingen finansinstitusjon i verden vil gi samme avkastning som sykkel-VM i Bergen vil gi. Dette er bergens- og norgesreklame av en enorm verdi. Jeg ber alle i Hordaland og Norge om å stille opp i løypene, sier idrettspresident Tom Tvedt, som også var blant dem som kastet glans over sykkelfesten i Bergen onsdag.

I tillegg til å være publikum, trengs dugnadskrefter. Mellom 1500 og 2000 frivillige må hankes inn for at VM skal la seg gjennomføre.

— Responsen er stor allerede, sier Halvorsen.

Les også

  1. Nå er det to år til tidenes idrettsfest i Bergen: Slik vil du merke sykkel-VM

  2. Dopet seg for å spille rollen som Armstrong

  3. Slik er Eikings VM-plan