Sport

- Gullalderen er over for de store mosjonsrittene

Raumerrittet måtte avlyses. Flere av de største mosjonsrittene melder om betydelig nedgang i antall deltagere.

For Oddmund Roaldkvam (startnr. 1000) er Birkebeinerrittet blitt en tradisjon. Han har ingen planer om å kutte det ut. - Det er både en fysisk utfordring og en sosial helg for meg, sier han. Foto: Geir Olsen, Birken

  • Espen Hansen
    Aftenposten

Vil du ha denne saken opplest? Lytt her:

— Vi kunne ikke forvente at pilen bare skulle peke oppover, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

  • I 2011 hadde Raumerrittet 3500 deltagere. To og en halv uke før årets ritt skulle arrangeres, var det påmeldt 250. * Nordsjørittet hadde på det meste 12.500 deltagere. Dersom antall startende om snaut to uker ligger på rundt 8000, vil arrangøren være «kjempefornøyd».
  • Det er ikke mer enn noen få år siden Birkebeinerrittet brukte under ett minutt på å selge nærmere 17.000 startnumre til Lørdagsbirken. Syv og en halv måned etter den ordinære påmeldingen til årets ritt startet, har man nådd halvparten.
  • Grenserittet, som arrangeres første helgen i august, hadde mellom 2008 og 2014 ingen problemer med å fylle opp de 7500 tilgjengelige plassene. I fjor var det 6000 med, til nå er det påmeldt 2000. * Også flere landeveisritt som Styrkeprøven merker nedgang i påmeldinger.

— Vi hadde en økning frem til 2012. Da fikk vi et knekkpunkt i antall solgte lisenser. Det var mer dramatisk i 2015 og er ytterligere forverret til nå i 2016, sier sportskoordinator Thomas Dahlsrud i Norges Cykleforbund.

Bruker Strava til å finne Oslos sprekeste syklist

— Gullalderen for de store mosjonsrittene er nok over, tror Thor Haraldsen.

Før helgen måtte mannen bak Raumerrittet innse at det ville være økonomisk uansvarlig å innkalle til sykkelfest på Romeriksåsen 11. juni.

Stort underskudd

— Kanskje vi kunne komme opp i 6–700 deltagere, men vi ville uansett endt opp med et sekssifret underskudd, slår han fast.

Haraldsen innrømmer at han har gjort noen gale valg underveis. Blant annet at han har hørt for mye på eliterytterne, de som vil ha rittet så hardt som mulig og har tiendedelene tikkende i bakhodet i hvert eneste tråkk.

— Ja, vi har hatt en altfor tøff løype. De endringene (enklere løype) vi hadde gjort foran årets ritt, skulle jeg gjort for fem år siden, sukker han.

Akkurat det som var en suksessfaktor da populariteten gikk til himmels, tid, merke, personlig rekord, spisse albuer og gravalvorlige ansikter, mener nå de fleste aktørene er det som skremmer vekk folk.

Les også

Her er Norges ti mest populære fjellturer

«Birkensyndromet»

— «Birkensyndromet» henger dessverre for mye i fremdeles. Vi må få med flere folk for å ha det moro, satse mer på de rene mosjonistene, mener Thor Fagereng i Grenserittet.

Halve rittet hans går i Sverige, og Fagereng forteller at svenskene er mye «flinkere» enn nordmenn til å være med for gøy, bare for å fullføre.

Popularitet går i bølger. Mosjonsløp (jogging) slet i flere år tungt her i Norge. Nå er det in å bruke joggesko igjen.

— Vi har jo skjønt at dette en gang kom til å flate ut, og det skjer nå. Vi kan komme til å ende med nedgang totalt i antall deltagere og solgte lisenser i år, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

Det vil få økonomisk betydning også for forbundet.

Les også

Forskerens superenkle oppskrift på orden i sportsboden

Slakter forbundet

Sykkelforbundet får så hjelmen passer av blant andre Thor Fagereng for manglende interesse for mosjonsidrett på sykkel. Engangslisensen, som nå er på 200 kroner, er ifølge flere arrangører altfor dyr.

— Det eneste de har vært opptatt av er å finne ut hvordan de skal hente mer penger fra mosjonistene, mener han.

Sykkelpresidenten mener norsk sykkelsport neppe ville vært der den er i dag uten denne lisensen. Det har vært en kjærkommen inntekt i økonomisk tøffe tider.

De siste årene har det vært en økning på antall mosjonsritt på 20–30 prosent. Tidligere har ikke sykkelforbundet ønsket å regulere antall ritt. Nå sier Tiedemann Hansen at det kan komme til å skje på grunn av det han kaller «kannibalisme».

— Vi har en dialog med forbundet, men skulle gjerne sett at de tenkte mer på terrengritt, sier daglig leder Jo Gunnar Ellevold i Birken AS.

Han minner om at det totalt var med rundt 20.000 fredag og lørdag i fjor, fremdeles et meget respektabelt tall.

Trangere tider

Mange velger å sykle mindre, lokale ritt. Noen er begynt å se på pris, ikke bare på selve rittet, men på reise, eventuell overnatting osv.

På Sør-Vestlandet merker Nordsjørittet at det er trangere tider i oljenæringen.

— Tidligere var det mange som fikk dekket mye av arbeidsgiveren. Mange bedrifter har redusert på det, sier Siri Ommedal som er daglig leder i Nordsjørittet.

Hun er ikke så veldig bekymret over at antallet er på vei ned, så lenge man klarer å stabilisere det på rundt 8000. — Det viktigste for oss er å levere et så godt produkt at folk gjerne vil komme til oss. Du skal ha følelsen å ha vært med på en fest når du har syklet Nordsjørittet, sier Ommedal.

Les også

«Sykling er den mest oppskrytte treningsformen som finnes»

«Den store fordelen»

Arrangørene vil helst ha så tidlige påmeldinger som tidlig, men for de aktive er det en kjempefordel at rittene ikke fylles opp med en gang.

— Nå kan mange sjekke været og melde seg på helt i siste liten, minner sykkelpresidenten om.

— Ja, vi har merket en stor endring i det de siste årene. I 2014, det siste året som var utsolgt, var vi fulltegnet først 14 dager før. Nå er vi veldig spente på hva vi ender på i år, sier Thor Fagereng i Grenserittet.

For kollega Haraldsen i Raumerrittet er toget gått for 2016, men rittet er kanskje ikke helt historie:

— Vi skal ha en ordentlig brukerundersøkelse for å finne ut hva folk ønsker. Jeg håper at vi kan være på hjulene igjen neste år, sier Haraldsen.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor Reals møkkamann, Mourinho, supporterklubben og mini-EM er blant temaene:

  1. Les også

    Navrestad til OL - Fiskebekk tok VM-bronse

  2. Les også

    Nordmann involvert i stygg massevelt: Belgisk syklist i koma

Relevante artikler

  1. SPORT

    NRK: - Sykkelforbundet kan gå konkurs etter VM

  2. SPORT

    Underskuddet til Sykkelforbundet endte på over 35 millioner kroner

  3. SPORT

    Sykkelpresidenten: – Misforståelse at jeg har sagt vi skulle gå i null

  4. SPORT

    Sykkelforbundet i hardt vær: Skjulte millionkontrakt for kvinneritt

  5. SPORT

    Økonomisk kaos etter VM: Anmeldt for brudd på idrettens regelverk

  6. SPORT

    Harald Tiedemann Hansen får refs av sine egne for rolleblanding