Så mange ser VIF-serien «Iskrigerne»

TV 2-serien allerede solgt til utlandet, og Vålerenga håper oppmerksomheten gir mer penger i kassen.

BARSKE: Slik presenteres TV 2s hockey-dokumentarserie Iskrigerne, som handler om livet i og rundt Vålerenga. På bildet er (f.v.) Jonas Oppøyen, Morten Ask, Erik Follestad Johansen, trener Espen Knutsen, Alexander Bonsaksen, Brede Csiszar og Cato Cocozza.
  • Kjetil Flygind
    Kjetil Flygind

TV 2 Zebra-serien «Iskrigerne» har rundet sin første uke på skjermen. I fire uker til skal TV-seerne få bli bedre kjent med klubben og menneskene rundt Norges mestvinnende ishockeyklubb.

Og seertallene den første uken forteller at serien så langt har vært en suksess.

TV 2 opplyser til Aftenposten at serien snittet på 77.000 seere den første uken. Mest sett var den første episoden, som ble sett av 91.000. ## TV 2: Fornøyd med tallene

— «Iskrigerne» har foreløpig levert seertall på TV 2 Zebra som vi er fornøyde med, sier Håvard Solem, som er presseansvarlig for «Iskrigerne» i TV 2. — Dette er seertall som er på samme nivå som annen egenprodusert TV-underholdning på kanalen, som for eksempel Broom, Golden Goal osv. Utenom direktesendte sportsarrangementer, som Tippeliga-fotball, er dette noe av det som «rater» best på kanalen, sier Solem.

På Jordal går livet sin gang også etter at Espen «Shampo» Knutsen & co. nå er blitt TV-stjerner. Klubbdirektør Jan Tore Kjær sier tilbakemeldingene er mange.

— TV 2 sier til meg at de er superfornøyde. Og vi merker jo på oppmerksomheten at det er interesse for serien. I miljøene vi går og bor i blir det lagt merke til. Enten man er på kjøpesenteret, på gaten eller på håndballkamp med datteren. Alle nevner det. Og tilbakemeldingene er veldig positive. Vi har fått fryktelig mye oppmerksomhet, og det er så klart veldig moro, sier Kjær til Aftenposten.

Håper på sponsorløft

To nye sponsorer har signert avtale med Vålerengas hockeygutter som en følge av TV-serien. Og Kjær håper flere kommer til.

— Vi håper serien kan gi oss et løft på sponsorsiden, det er ett av målene våre nå. Vi har allerede signert to store annonsører, og vi jobber videre. Vi har møter med flere større bedrifter. Så får vi se om vi kan kapitalisere det i penger. For oppmerksomheten og omtalen er det ikke noe å si på. Dette kan også bidra til at norsk hockey generelt, og klubbene spesielt, også kan få et løft, sier Kjær.

Serien er allerede solgt til Danmark. Men etter det Aftenposten erfarer er det et nytt land som har meldt sin interesse.

- Hva sier TV-tallene deg?

— Når det nærmer seg 100.000 så er jo det fantastisk bra. Det betyr at vi ligger over andre programmer som sendes på den kanalen. Og sett i lys av at vi konkurrerer med nyhetssendinger både på NRK og TV 2 i det aktuelle tidsrommet, så er det bra.

- Det blir alvor snart

Til nå har det vært mye humor og latter i serien – ispedd litt kjefting fra trener Espen Knutsen. Kjær sier bildet snart nyanseres.

— Jeg har ikke sett serien, men det blir ikke fem uker med humor. Det blir mer alvor snart. Det er ikke så rosenrødt som det kan virke hele tiden.

Generalsekretær i Norges Ishockeyforbund, Ottar Eide, innrømmer at han var spent før serien hadde premiere i forrige uke.

— Vi var litt spente på hva som ville bli presentert. Og om det ville bli et ensidig fokus på noe som ble tatt ut av sin sammenheng, som kanskje ikke var så bra. Men det virker som man har funnet en fin helhet her. At seerne får se sammenhengen i det som skjer som kan forklare litt av hvorfor man reagerer som man gjør i ulike situasjoner blant annet. For oss er dette todelt: vi synes det er veldig gøy at det lages en TV-serie på hockey. Vi er mye i media for tiden, det er vi glade for. Men vi var spente på hvordan serien ville bli presentert. Vi er opptatte av omdømmet og hvordan vi blir oppfattet, sier Eide.

- Bidrar serien positivt for norsk hockey?

— Vi tror det. Men vi er ikke helt objektive. Hvordan folk utenfor oppfatter serien vet vi ikke annet enn gjennom de tilbakemeldingene vi får. Og de er positive. Og det synes vi så klart er veldig gøy. At serien allerede er solgt til utlandet viser jo at det er interesse, sier Ottar Eide.