Sport

NRK måtte slette Instagram-innlegg etter reklametabbe: – Skal ikke skje

NRK Sport måtte slette et innlegg på sin Instagram-konto etter at en utøver publiserte reklame. Nå vil de gjennomgå rutinene.

SLETTET: NRK måtte slette Instagram-innlegg. Foto: NTB/Skjerdump @nrksport

  • Jonathan Simchai Hansen, VG
Aftenposten samarbeider med VG-sporten. Derfor får du som Aftenposten-leser også artikler og tjenester som er laget av VG.

Fredag tok de kvinnelige kombinertutøverne over NRK Sports Instagram-konto i sammenheng med deres første verdenscupkonkurranse noensinne.

Utøverne tok med kamera på innsiden av oppladningen til konkurransene, med også i etterkant. Der delte de flere bilder og videoer ved hjelp av story-funksjonen. En av videoene inneholdt aktiv reklame for utøvernes sponsor.

– Vi må selvfølgelig gå opp våre rutiner for å se om det er noe vi må endre. Dette skal ikke skje, sier redaksjonssjef Anders Sårheim.

NRK er omfattet av strenge regler for reklame. Som statlig selskap skal de være et reklamefritt alternativ til de kommersielle kringkastingsselskapene i Norge. Det finnes kun spesifikke unntak, blant annet ved inn- og utannonsering av programmer, og kun ved bruk av sponsorplakat.

REKLAME: Slik så det ut på NRKs instagram-konto. Foto: Skjermdump/@nrksport

– Har fortsatt mye å lære

De reglene ble ikke fulgt på instagram-kontoen. På spørsmål fra seerne om hva som var favorittmaten, svarte Marte Leinan Lund (19):

– Det er lite som slår Skjørost og tjukkmjølk fra Rørosmeieriet.

Samtidig markerte de videoen med «Reklame: Rørosmeieriet». Leinan Lund er sponset av Rørosmeieriet. NRK Sport stod som avsender på videoen.

– Det var ment som litt humor, og vi tenkte kanskje ikke på at det kunne bli oppfattet som reklame. Dette er en ny vei for oss, å være i rampelyset, og vi har fortsatt mye å lære både i hoppbakken og sporet, og utenfor, sier Leinan Lund til VG gjennom medieansvarlig Claes-Tommy Herland.

NRK slettet videoene etter omtrent en time. De sier at den ble fjernet så fort de oppdaget på den.

– Det ble oppdaget og fjernet umiddelbart. Dette er en «takeover» som vi har noen ganger rundt forskjellige konkurranser, og får komme tett på utøverne, og så følger vi med fra desken, sier Sårheim.

Han forteller at de alltid har en gjennomgang med utøverne før de gjennomfører en såkalt «takeover». Der informerer de om hva som er greit og ikke greit å publisere.

– Det var tydelig signalisert at det skal være reklamefritt. Så vi får se om vi må gjøre noe annerledes.

Les mer om

  1. Instagram
  2. NRK

Relevante artikler

  1. FOTBALL
    Publisert:

    Cavani utestenges i tre kamper for «negrito»-kommentar

  2. KULTUR
    Publisert:

    Utestengt fra Facebook resten av presidentperioden: – Dramatisk at det skjer med en sittende president

  3. KRONIKK
    Publisert:

    For første gang i historien ble Trump stengt ute fra de største sosiale mediene. Hvorfor nå?

  4. FOTBALL
    Publisert:

    Molde-spilleren ler av kjempemissen som går viralt

  5. KULTUR
    Publisert:

    Fem ting du bør vite om EUs digitale storopprydding

  6. VERDEN
    Publisert:

    Personangrep og trusler om atomkrig har fått passere. Hvor går Twitters grense?