Sport

Pengetrøbbel kan spolere Vita Heines sesong

Team Hitec Products risikerer å måtte legge ned før sesongen er over.

NY NEDTUR: Vita Heine var skuffet etter VM-tempoen forrige høst. Nå risikerer profflaget hennes å bli lagt ned.
  • Magnus Wikan

Tirsdag ettermiddag la det norske sykkellaget Team Hitec Products - Birk Sports ut en pressemelding på Twitter med et dystert budskap. Laget, som er det eneste profesjonelle i Norge, sliter økonomisk og står i fare for å måtte legge ned satsingen allerede før sesongslutt.

Dermed risikerer flere av Norges beste, kvinnelige syklister, deriblant bergenserne Vita Heine og Ingrid Moe, å måtte avbryte sesongen tidlig.

– Reduserte sponsorinntekter, kombinert med økte lisenskostnader fra UCI og forbund, forsikring, reiser og utstyr, har alle ledet til at laget er i økonomiske vansker, og vi har allerede redusert aktiviteten og utstyrsnivået, skriver laget i pressemeldingen.

Les også

Skal du kjøpe landeveissykkel? Her er 12 anbefalinger.

– Dumt for oss

Vita Heine oppholder seg for tiden i spanske Sierra Nevada, hvor hun akkurat har begynt på en tre uker lang treningsleir i høyden. Til Bergens Tidende forteller hun at rytterne fikk den tunge beskjeden for noen uker siden.

BEKYMRET: Vita Heine synes situasjonen til Hitec Products er uheldig, og frykter at den kan gjøre slutt på proffkarrieren til flere lagvenninner.

– Det er dumt for oss, for det skaper så mye usikkerhet. Jeg er ikke den som er mest stresset, men jeg er jo avhengig av å ha en konkurranseprogram for å kunne forberede meg til mesterskap, sier hun.

Ved en eventuell nedleggelse midtveis i sesongen, vil deltakelse via landslaget være den eneste måten å få kjørt internasjonale ritt. Ellers vil det bare være mulig å delta i nasjonale ritt, hvor nivået ikke er sammenlignbart.

– Og siden Sykkelforbundet har lite penger, har antallet ritt landslaget kjører også blitt redusert. Jeg vet ikke hvordan programmet mitt blir fremover, sier Heine.

Har feilberegnet inntektene

Til TV 2 forklarer sportssjef Karl Lima at laget mangler én million kroner for å fortsette satsningen, men at de håper å kunne fullføre sesongen. Enn så lenge har de eneste konsekvensene vært å begrense utstyr og kutte ut en del ritt.

Lima kan også fortelle at de økonomiske problemene skyldes feilberegning av inntektene.

SYKLET I BERGEN: Team Hitec Products var et av lagene som stilte til start på lagtempoen under VM i Bergen.
Les også

BT kårer de ti største idrettsprofilene: Knockoutseier!

– Mye av det går på kontrakter som ikke er faste. Noen har blitt redusert, noen har forsvunnet... Det er mange i off shore-bransjen og i andre bransjer som sliter økonomisk. Nordsjørittet, for eksempel, har vært en sponsor i mange år, men de har sterkt reduserte inntekter og har forsvunnet helt. Det er flere sånne småting, sier han, og påpeker at det som et norsk lag også er mange ekstrautgifter i forbindelse med reise.

Hitec Products har eksistert siden 2008, og kjører for øyeblikket ritt i Kina. Der har de nylig vunnet Women's World Tour-etapperittet Tour of Chongming Island.

Lagets største stjerner er stortalentet Susanne Andersen, som ble nummer syv på VM-fellesstarten i Bergen, og tidligere verdensmester Tatiana Guderzo.

Frykter for fremtiden

– Ryttere som Susanne Andersen vil finne seg et nytt lag, uansett hva som skjer, men vi har noen ferske ryttere som vil slite dersom laget blir lagt ned. Det er jo en fare for det, selv om det ikke er det laget ønsker, sier Heine.

– Frykter du for din egen fremtid i proffsirkuset?

– Ja, det er naturlig. Man kan sammenligne det med nedskjæringer på arbeidsplassen, følelsen man har er ganske lik. Man er usikker og begynner å tenke på om man skal gjøre noe annet, sier VM-syklisten, før hun påpeker at hun ikke har gitt opp helt ennå.

– Jeg tror potensialet for sponsorer er stort. Akkurat nå er det ganske ubenyttet, fordi vi stort sett har lokale sponsorer fra Stavanger-området. Potensialet er større enn det. I kvinnesykling får jo man mye mer for hver krone enn i herresykling. Mye oppmerksomhet koster mindre, avslutter Heine.

Les mer om

  1. Sykling