Vil selge topproerne til finanseliten

Tilbys et unikt innblikk på innsiden av elitesatsingen.

Nils Jakob Skulstad Hoff og Kjetil Borch er positive til å dele treningshverdagen med sponsorer. Her fra de ble slått ut i semifinalen i VM i dobbeltsculler i fjor.
  • Trine Melheim Næss

— Vi jobber for å skaffe penger slik at eliteroerne får gjort de nødvendige forberedelsene til OL i Rio.

Det forteller tidligere generalsekretær i Norges Roforbund, Kjell Emblem.

Og her er det ikke snakk om tradisjonell sponsorprofilering, som logo på tøyet.

— Vi vil prøve å selge inn kompetansen som romiljøet besitter og den vinnerkulturen som gjør at man har høstet medaljer gjennom 50 år, sier Emblem.

Les også

Pengekrise kan gi medaljestopp for suksessroerne

Bertrand Larssen aktuell

Bergenseren, som nå er bosatt i Spikkestad, er del av en gruppe tidligere roere, generalsekretærer og ledere som skal hjelpe det økonomisk hardt pressede roforbundet med satsingen frem mot OL.

Mentaltrener Erik Bertrand Larssen er et av navnene utvalget har jobbet med. Han har blant annet en bred kontaktflate mot finansnæringen som utvalget håper å få tilgang til.

— Ett eksempel på et mulig samarbeid er å kunne selge inn enkeltpersoner og finansfolk som kan være en del av den norske troppen. For eksempel på høydeleir. Det er mange skigale mennesker i finansnæringen. Kanskje vi kan få noen på kroken ved å tilby dem et innblikk i virksomheten og treningen. De skal få muligheten til å komme på innsiden, sier Emblem.

Vil være åpne

Tidligere verdensmester Nils Jakob Hoff, er utelukkende positiv til at sponsorer får innblikk i roernes treningsregime.

— Vi holder ikke kortene så tett til brystet. Hvis folk spør, får de svar. Slik samarbeidet er presentert for gruppen, har responsen vært udelt positiv, sier Fana-roeren.

— Hvordan vil det være for dere å få ukjente personer så tett på dere i oppkjøring til viktige mesterskap?

— Dette vil være aktuelt på de samlingene der vi har vært vant med å ha andre mennesker med oss, for eksempel fra Olympiatoppen. Det er bare kjempekult å bli kjent med andre, spesielt de som har stor kompetanse på andre områder enn det vi har, sier Hoff.