TV 2 og VIF enige om ny «Iskrigerne»-sesong

TV 2-ledelsen ga denne uken grønt lys til sesong 2 av Vålerenga-serien «Iskrigerne». Innspillingen er i full gang.

BARSKE: Slik presenteres TV 2s hockey-dokumentarserie Iskrigerne, som handler om livet i og rundt Vålerenga. På bildet er (f.v.) Jonas Oppøyen, Morten Ask, Erik Follestad Johansen, trener Espen Knutsen, Alexander Bonsaksen, Brede Csiszar og Cato Cocozza.
  • Kjetil Flygind
    Kjetil Flygind

Det blir mer hockeyreality på TV 2 neste høst. For TV 2 og Vålerenga Ishockey ble denne uken enige om å lage sesong 2 av ishockeyserien fra Oslo øst.

— «Iskrigerne» er et viktig flaggskip for TV 2 Zebra og programmet gir et viktig innblikk i norsk sportskultur og lagånd . Vi er stolte av programmet, så det er en gledelig nyhet at vi nå fornyer serien, sier direktør internasjonale programmer og sekundærkanaler i TV 2, Nina Lorgen Flemmen, til Aftenposten.

Bra tall

Seriens mottagelse har vært bra. Tilbakemeldingene både TV 2 og Vålerenga har fått, blant annet på sosiale medier, forteller om en godt likt serie.

Seertallene for sesong 1, som hadde førpremiere med rød løper på en bortimot fullsatt Klingenberg kino i Oslo sentrum for en måned siden., er gode.

Den første ukens fire første episoder ble i snitt sett av 77.000 seere, med topp på 91.000 seere på den første episoden.

Norges mestvinnende og mest tradisjonsrike hockeyklubb hadde TV-kameraene med seg så og si over alt sist sesong. Det hele startet på sesongens første istrening i august og endte med tapet for Stavanger Oilers i NM-finalen i april.

Og arbeidet med sesong 2 har pågått lenge allerede. For da VIF-spillerne igjen møttes på Jordal i sommer, var TV 2s kameraer på plass. Og etter å ha fått på plass finansieringen ga ledelsen i TV 2 grønt lys for produsent Vegard B. Normann og hans team.

— Det er tydelig at seerne har blitt glade i de spennende personene i serien. Den rausheten vi har opplevd i hockeymiljøet er vi glade for har kommet gjennom TV-ruten, sier ansvarlig produsent Vegard B. Normann.

Sesong 1 er allerede solgt til Danmark, men etter det Aftenposten kjenner til er det interesse for serien også i Sverige.

Vålerenga-direktør Jan Tore Kjær ønsker nyheten hjertelig velkommen til Jordal Amfi.

Positivt

— Dette er helt fantastisk. Vi har bare fått positive tilbakemeldinger, og sesong 2 blir viktig for Vålerenga som sponsorobjekt og produkt. Vi opplever dette som en fjær i hatten til oss, og TV 2 er blitt en naturlig del av hverdagen vår. Fotografer og spiller er blitt gode kompiser, så gjennom dette har vi fått et tett forhold, sier Kjær til Aftenposten.

Årets eliteserie har vært et sportslig mareritt for Espen «Shampo» Knutsens hockeygutter. Laget ligger på 7. plass på tabellen etter 23 spilte kamper - 26 poeng bak serieleder Stavanger. Oslo-laget kan bare glemme seriegullet de vant i fjor. Nå handler det om å finne fasongen inn mot sluttspillet på nyåret.

— Jeg tror sesong 2 kan bli minst like bra som årets sesong. For det blir enda mere følelser med tanke på den tabellposisjonen vi har. Og jeg tror man kommer enda tettere på enda flere, det blir flere situasjoner. Så spørs det om vi klarer å «toppa heila driden» da, sier Kjær på Stavanger-dialekt og flirer.

Men han avviser blant at TV-serien har påvirket det sportslige.

— Vi har hatt evalueringer med både spillere og ledere, og «Iskrigerne» har ikke noe med det å gjøre. De filmet oss hele forrige sesong, da vant vi serien og tapte NM-finalen. Serien kom ikke på TV før i november, da var vi på hæla og var langt bak allerede, sier Kjær.

«Iskrigerne» er en co-produksjon mellom TV 2 og produksjonsselskapet Salto film og fjernsyn.