Sport

Syklister vil politianmelde tegnestiftmannen

Ronnie Mathisens var en av mange som ble utsatt for sabotasje. Nå varsler han erstatningskrav etter Lillehammer-Oslo.

Her er en av tegnestiftene som satt fast i dekket Ronnie Mathiesen.
  • Nicholas Bergh
    Journalist

Lørdag ble sykkelarrangementet Styrkeprøven, som blant annet inneholder distansen Trondheim-Oslo, nok en gang rammet av tegnestiftsabotasje.

Politiet fikk imidlertid tak i registreringsnummeret til den såkalte «tegnestiftmannen», som gir håp om å finne gjerningsmannen, noe som ikke var tilfellet i de to foregående årene der rittet er blitt rammet av tegnestiftsabotasje.

Sør-Trøndelag Politidistrikt opplyste overfor Aftenposten mandag at politiet ikke har klart å spore opp gjerningsmannen ennå.

Styrkeprøvens arrangementsjef Pål Wiik-Wøien tror det vil være positivt for den fremtidige sikkerheten rundt arrangementet dersom gjerningsmannen blir straffet.

Ronnie Mathisen syklet Lillehammer-Oslo.

— I Trondheim virker det som at det vil bli en reaksjon. Da kan mediene gå ut med hva størrelsesorden på reaksjonen blir, for eksempel i bøter, noe som kan fungere som skrekk og advarsel, sier Wiik-Wøien til aftenposten.no

Ødela målsettingen

Ett av lagene som ble rammet av sabotasjen var Ullensaker CK. Ronnie Mathiesen deltok i Lillehammer-Oslo, og var med i et samarbeid med Grenland CK om å få en gruppe på 25 mann i mål på under fem timer.

Først ved målgang fant Mathisen ut at han hadde syklet 135 kilometer med en stift i dekket.

— Ved Gjøvik så vi syklister med punkterte dekk overalt. Med en hastighet på 40 kilometer la vi ikke merke til tegnestiftene i veibanen, men det var en del snakk innad i laget om hvorfor det var så mange punkteringer, forteller Mathisen.

Siden oktober i fjor har Mathisen forberedt seg til rittet, blant annet gjennom et treningsopphold på Mallorca og flere treninger i uken hjemme i Norge.

Målsettingen på å bruke mindre enn fem timer røk. Ifølge Mathisen var det fordi laget ble hardt rammet av sabotasjen, siden 12 mann punkterte ved Gjøvik, og ytterligere to på Minnesund og Kløfta, noe som sørget for at det var en sterkt redusert gruppe som måtte dele på føringene inn mot Oslo.

— Jeg klarte 5,17 timer, fordi vi var et halvt lag. Jeg måtte jobbe dobbelt så mye, og det var jeg ikke sterk nok til. hadde vi vært 25 hadde det ikke vært noe problem, sier Mathisen.

Går til anmeldelse

Mathisen planlegger å politianmelde hendelsen, og søke erstatning for ødelagt dekk og sykkelslange.

— Diskusjonen etter rittet gikk på at vi må kreve erstatning. Gjør 200 mann det, dreier det seg om et stort beløp, sier Mathisen, som minner om at sabotasjen også kunne fått enda mer dramatiske konsekvenser.

— Vi sykler med 20 centimeter mellom hverandre, i regn. Da kan en punktering føre til dødsfall. Man kan støtte mot hjulet bak, eller treffe fortauskanter og parkerte biler, sier Mathisen

Han har vanskelig for å skjønne motivasjonen bak sabotasjen.

— Ingen kan forstå hva som får en person til å ta en neve tegnestifter og kaste de ut av bilvinduet. Personen må være psykisk ustabil, og trigges av å ødelegge for andre eller av at det skrives om i mediene, sier Mathisen.

- Vanskelig å gardere seg mot

Mathisen klandrer ikke arrangøren for sabotasjen.

— Med tanke på Lillehammer-Oslo, som er en strekning på 18,5 mil er det vanskelig å hindre det, arrangørmessig er det nesten umulig. Det er konsekvenser fra politiets side som må til, sier Mathisen.

Arrangementsjef Pål Wiik-Wøien er enig i at lite kunne vært gjort annerledes.

— Det er veldig vanskelig å gardere seg mot. Vi vet jo ikke hvem som kommer til å gjøre det og hvor det kommer til å skje, sier han.

Les også

  1. Forsøkte å sabotere sykkelritt med tegnestifter

  2. Kastet tegnestifter i veien for syklistene