Sport

Stavanger Oilers doblet inntektene i ny arena

Regnskapet for 2012 viser at Stavanger Oilers gikk med overskudd for første gang i klubbens historie.

NY ARENA: Stavanger Oilers har tjent godt på DNB Arena.
  • Kristian Kvendseth

STAVANGER (Aftenbladet): Resultatet før skatt kom på 2,8 millioner kroner for Stavanger Ishockeyklubb AS. Det er hele 8,9 millioner bedre enn tallene for 2011. Det siste hele året i Siddishallen ga nemlig et styrt underskudd på 6,1 millioner.

— Vi håpet jo at flyttingen til ny arena skulle gi oss et solid løft, men vi var forberedt på at det skulle ta litt tid. At vi skulle gå med overskudd allerede nå, er veldig gledelig, sier Oilers-aksjonær Tore Christiansen til Aftenbladet.

47 millioner i minus

Historien om Stavanger Oilers har helt siden starten vært en fortelling om hvordan pengesterke investorer har dekket inn røde regnskapstall. Spesielt etter at Tore Christiansen gjorde sitt inntog på eiersiden i 2004, har klubben gått rundt bare på aksjonærenes velvillighet. Mellom 2004 og 2011 gikk ishockeyklubben med et underskudd på mer enn 47 millioner kroner. Verst var det i 2007 og 2008, da regnskapene viste røde tall på henholdsvis 8 og 10,3 millioner kroner før skatt - uten at pengesluket resulterte i sportslig suksess.

Snur

Men nå ser ting ut til å snu. På isen leveres det gull og NM-pokaler. I tillegg gir flyttingen til DNB Arena et helt annet potensial på inntektssiden. Selv om Stavanger Oilers bare rakk å spille 14 hjemmekamper i sin nye arena mot slutten av kalenderåret 2012, viser regnskapet at inntektene skjøt i været. Posten for salgsinntekter, i all hovedsak sponsorpenger, steg eksempelvis fra 9,5 millioner kroner i 2011 til 21,8 millioner i fjor. De totale driftsinntektene kom på hele 29,5 millioner kroner mot 15,3 millioner året før.

Tall Aftenbladet har fått fra Oilers-ledelsen viser hvilken gullgruve den nye arenaen er i ferd med å bli. I tillegg til inngangsbilletten, legger hver tilskuer igjen i snitt 80 kroner per hjemmekamp - mot 30 i Siddishallen.

Tjener stort på kampene

Når tilskuersnittet for den første sesongen i DNB Arena var i overkant av 3600, blir regnestykket fort hyggelig, sett med Oilers-øyne. Totalt over 290.000 kroner ble dermed lagt igjen i kiosken, i baren og i supporterbutikken - hver gang Oilers spilte hjemme. I 2012 var de totale inntektene på denne posten 7,7 millioner kroner.

I tillegg har klubben tredoblet inntektene fra sponsorer.

— På sponsorsiden har vi gått fra inntekter på rundt 10 millioner i Siddishallen til å nå nærme oss 30 millioner kroner, forklarer økonomisjef i Oilers, Kjetil Bøe.

- Hvor lenge kan dette fortsette å vokse?

— Vi nærmer oss et maksnivå på den sportslige biten. Det er nok på andre arrangement enn ishockeykamper vi har det største vekstpotensialet. Konserter, messer og andre typer show, sier Bøe.

Vil tjene 3-5 millioner årlig

På utgiftssiden er økningen naturligvis størst på posten for vareforbruk. Samtidig har Stavanger Ishockeyklubb AS økt lønn- og personalkostnader fra 5,2 millioner i 2011 til 6,6 millioner kroner i 2012. Til sammenligning brukte selskapet 10 millioner på denne posten i 2009. - Vi har fortsatt litt å gå på før vi når nivået fra tidligere sesonger, men det er ingen hemmelighet at vi har økt lønnsbudsjettet med 2 millioner kroner før neste sesong , sier Tore Christiansen.

Han legger til at Oilers håper å tjene mellom 3 og 5 millioner årlig framover. Dette er viktig for å betjene gjeld og for å bygge opp klubbens egenkapital, ifølge Oilers-eieren.

Resultatene

Her er oversikten over årsresultatene, før skatt, for Stavanger Oilers AS siden 2004.

2004: - 2,0 millioner

2005: - 5,9 millioner

2006: - 5,2 millioner

2007: - 8,0 millioner

2008: - 10,3 millioner

2009: - 6,1 millioner

2010: - 6,1 millioner

2011: - 3,7 millioner

2012: 2,8 millioner

Totalt: 44,5 millioner

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    OSLO
    Publisert:

    Oslo vokser igjen. Innvandring redder folketallet.

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5