Sport

Loe: - NFF må betale millioner

Onsdag henla påtalenemnda i Norges Fotballforbund overgangssaken. Det er Stabæks Erik Loe misfornøyd med.

IKKE FORNØYD: Stabæks tidligere styreleder Erik Loe er ikke fornøyd med henleggelsen av overgangssaken. DIGITALSPORT

  • Arne Hole

Han ville hatt saken belyst og ansvaret plassert.

Stabæks tidligere styreleder mener at NFF må betale for den skade som er forvoldt. Det blir snakk om mange millioner kroner.

Onsdag jublet mange av de involverte i overgangssaken. Ikke bare unnlot påtalemyndigheten å anke frifinnelsen av Vålerenga, Stabæk og de involverte lederne, men NFFs påtalenemnd frafalt også sin varslede sak. Det siste gledet ikke Erik Loe.

— Nå forventer jeg at forbundet kommer med en forespørsel til meg, klubbene og de andre involverte lederne om hvordan de best kan rette opp skaden som er skjedd. Jeg tar for gitt at NFF betaler for det økonomiske tapet vi har hatt, sier Loe, som selv ble frikjent etter ett år, men som har følt saken som en voldsom belastning og tidvis har vært sykmeldt.

— Saken har ødelagt to år av mitt fotballiv.

Det økonomiske tapet er i rene penger alle advokatutgiftene og fire millioner for opsjonsavtalen på Herman Stengel. Den ble stoppet da NFF påsto at den var ulovlig. Det var den ikke.

Stryk til påtalenemnda

Loe er svært kritisk til hvordan påtalenemnda, som er uavhengig, men likevel underlagt NFF, har håndtert saken.

— Påtalenemda har opptrådt klanderverdig både underveis og etterpå. Da de henla saken, kom det ingen beklagelse - bare at «det kan ikke bevises at det er gjort noe galt» og «mangel på bevis». Sånne formuleringer burde de ha holdt seg for gode for, og det opprører meg.

— Hadde påtalenemnda gjort jobben sin, ville ikke politiet ha kommet inn i saken. Det hele kunne ha vært stoppet i november 2011. Det som har skjedd er nedverdigende og unødvendig, og hadde ikke påtalenemnda frafalt saken, kunne vi ha fått belyst dens opptreden. Vi kunne ha fått stilt spørsmål og forsvart oss. Dette er viktig i omdømmekonteksten.

Stryk til mediene

Loe er heller ikke nådig når han omtaler medienes opptreden i saken. Heller ikke oppførselen til informasjonssjef Svein Graff i NFF eller lederen for påtalenemnda, Erik André Berglund.

— De to løp alt de kunne ned trappene i NFF for å rekke inngangen på TV 2-nyhetene. Det skapte en dramaturgi som var veldig sterk. Og hvorfor stoppet ikke Graff involveringen av Michel Platini? Platini ble forelagt at dette var svindel.

Til dette svarer Graff:

— Ettersom medieinteressen var stor, kommenterte Berglund saken på TV 2-nyhetene og også overfor andre medier som ville ha kommentarer i en ekstraordinær sak. Det er ikke min jobb å styre uttalelsene til Platini. En av verdens mektigste idrettsledere må selv ta ansvaret for sine uttalelser.

Berglund ønsker ikke å kommentere påstandene overfor Aftenposten.

Loe er enda mer kritisk til mediene.

— Deres opptreden har vært tarvelig. TV 2 serverte løgnen, og dere andre trodde på den.

Lokalavisen Budstikka snakker ikke Loe lenger med.

— Jeg ba dem sjekke påstanden om at Rosenborg hadde budt fem millioner for Veigar. Det gjorde de ikke. Også i Telenor Arena-saken dundret de ut uten å sjekke fakta. De trengte ikke å ta vårt parti, men bare belyse saken. Men der har det vært helt «natten».

— Budstikka som lokalavis burde etterstrebe å sørge for at Stabæk i alle fall fikk frem den sannheten som riksmediene utelot; løgnen om de fem millionene. Men Budstikka siterte bare det andre sa og skrev. De lette ikke etter sannheten. Derfor ble løgnen holdt i live.

Redaktør for Budstikka.no, Dag Otter Johansen, forteller at avisen var tidlig ute med å ringe RBK for å få klarhet i summene som verserte.

— Spørsmålet er om vi burde brukt flere ressurser. Men vi forsøkte flere ganger å få Loe i tale uten at han ønsket å si noe, forteller Johansen.

Fortsatt fotballiv

Det har versert rykter om at Loe ble servert en drittpakke for at han skulle bli sjanseløs på jobben som fotballpresident.

— Jeg har hørt det, men sitter ikke på noen fakta som tilsier det. Det som startet saken var en påstand fra TV 2 om at vi ikke hadde akseptert et bud fra RBK på fem millioner for Veigar. Jeg har ikke fakta som underbygger dette, men TV 2 sier at opplysningen kom fra RBK. Men TV 2 har løyet om så mye.

Sportssjef i TV 2, Bjørn Taalesen, påpeker at kanalen korrigerte der de hadde gjort en feil.

- Er du fornøyd med TV 2s dekning?

— Ja, i hovedsak er jeg det. Det har vært en vanskelig sak, hvor TV 2 har fått mange harde slag på sosiale medier. Men det var ikke vi som tok ut tiltalen. Skulle ikke vi ha lov til å sette søkelyset på ting som virker forunderlig? Vi kan ikke drive journalistikk ut fra fasiten om hvem som kan bli dømt eller ikke dømt, sier Taalesen.

Han beklager at påtalenemda dropper saken.

— Jeg synes det er rart at fotballpresidenten onsdag står frem og sier at alle er tjent med at saken blir begravet. Norsk fotball hadde vært tjent med at saken hadde fått en behandling i sitt eget domsutvalg. Selv om dette ikke endte med bedrageri i sivil rett, kan ledelsen i norsk fotball umulig mene at alt som skjedde i denne saken er slik fotballen ønsker å framstå.

Les mer om

  1. Stabæk Fotball

Relevante artikler

  1. FOTBALL

    Rådet fra eldstegutten var krystallklart: Du bør slutte som fotballpresident

  2. SPORT

    Hallén glad for punktum i overgangssaken

  3. SPORT

    Norges sprekeste TV-kommentator

  4. SPORT

    Vikersund-sjefen gir seg

  5. SPORT

    Granåsen med inn i framtiden

  6. SPORT

    - De er ute etter oss på grunn av vår suksess