Sport

Kristoff kritiserer arrangøren etter skrekkvelt

— Ikke helt rettferdig, sier Kristoff om måten arrangøren håndterte velten.

URETTFERDIG: Alexander Kristoff var uenig med arrangøren som valgte å stoppe mandagens etappe etter en stygg velt, samtidig som de ikke gjorde noe da en stor velt hindret flere ryttere på søndagens etappe.
  • Even Emberland
  • Espen Hansen
    Aftenposten

HUY/STAVANGER : På den tredje etappen i Tour de France ble dramatikken tatt til et nytt nivå da flere ryttere smalt i bakken i en stygg massevelt med omtrent 55 kilometer igjen.

Både Alexander Kristoff (Katjusja) og Edvald Boasson Hagen (MTN-Qhubeka) unnslapp velten, men flere ble tvunget til å bryte, og Fabian Cancellara i den gule trøyen kjempet seg i mål med store smerter.

Kristoff pyset ut

Etter å ha trillet i mål mer enn elleve minutter etter at lagkamerat Joaquim Rodríguez tok seieren, var det en forundret Kristoff som møtte pressen. Også på søndagens sidevindsetappe sørget velt for luker og splitter i hovedfeltet, slik mandagens stygge velt gjorde det.

— Det var i en utforbakke og rett før vi kjørte inn i en avgjørende fase, så alle lag kjørte alt de kunne. Da ble det for trangt og mye pressing. Jeg skal være glad for at jeg pyset litt ut og bremset ned. Hvis ikke hadde jeg også havnet i velten. Han rett foran meg veltet, sier Kristoff til den norske pressen i målområdet.

STYGGE SCENER: Flere ryttere skadet seg stygt i velten.

— For meg var det drit siden jeg ikke veltet. I går var det en velt foran meg og jeg ble sperret, men da ble det ikke nøytralisert. Det blir på en måte ikke helt rettferdig. De pleier normalt sett ikke å nøytralisere når det er velt. Jeg hørte at de ikke hadde nok ambulanser, da må de skaffe flere ambulanser til neste år, utdyper Storhaug-ekspressen.Etter velten beordret rittdirektør Christian Prudhomme etter hvert samtlige til å stoppe opp i kaoset. Da rytterne kom i gang igjen, var det nøytralisert fram til det var 50 kilometer igjen.

Gjenopplev den tredje etappen her.

- Organisasjonens jobb

Edvald Boasson Hagen var blant dem som kom seg opp igjen til tetfeltet etter velten. 28-åringen unngikk velten da han satt langt bak da det skjedde.

— Det opplevdes helt greit, og avgjørelsen var helt sikkert riktig da den skjedde. Det er nok vanskelig å ha en slik regel, for når skal man slippe gruppene av gårde igjen? Men jeg er ikke riktig mann til å si noe sikkert om det var riktig eller ikke. Det er organisasjonens jobb, forteller Boasson Hagen i målområdet.

Verken nordmennene eller andre fikk noen tydeilg beskjed på hva som foregikk etter velten. De forholdt seg til rittdirektøren som gestikulerte i lederbilen like foran hovedfeltet.

Les også

Edvald unngikk skrekkvelten: - Klarte heldigvis å bremse

Sparte krefter før seierssjanse

Dermed endte det med tilnærmet samlet felt og et felles hardkjør inn mot Mur de Huy. Der var aldri Kristoff med i kampen da han satt i ei gruppe lenger bak, mens Boasson Hagen innså at det ikke gikk veien med fem kilometer igjen.

— Da jeg måtte slippe, fant jeg ut at jeg ville spare litt krefter. Jeg husket ikke at den siste bakken var så bratt som den var, så nå er jeg glad for at jeg ikke tømte meg. Jeg hadde ikke klart å gjøre noe opp her uansett. Ellers følte jeg meg ganske sterk på flatene, forklarer MTN-Qhubeka-rytteren.

Det lover godt for tirsdagens brosteinsetappe, en prøve både Kristoff og Boasson Hagen i forkant av rittet blinket seg ut som en mulighet til å triumfere. Også Kristoff retter øynene mot etappeseirer da en splitt like før mellomspurten så ham være sjanseløs på å ta spurtpoeng.

— Jeg fikk ikke med meg når det var slutt på nøytraliseringen og derfor satt jeg litt bakpå. Jeg irriterer meg litt over det, for jeg var egentlig med før velten. Dermed ble den en drit dag for meg. Jeg har ikke sett på listen, men det er sikkert farvel til den grønne trøyen nå, forklarer rogalendingen.

Les også

  1. Bergenseren som vekket Boasson Hagen

  2. Cavendish' sykkel sjekket for juks

  3. Slik rangerer Kristoff sine fem beste spurter i karrieren

Les mer om

  1. Tour de France