Sport

Sykkel-VM henter 40 kilometer med gjerder for å unngå dette

Gjerder skal sørge for sikkerheten til både syklister og tilskuere, og ikke minst avverge potensielle skandaler som under generalprøven i fjor.

– SKANDALE: Under det som ble kalt generalprøven til sykkel-VM, Tour des Fjords-etappen som endte i Bergen i 2016, raste hovedfeltet inn i Damsgårdstunnelen ved en feil. Alexander Kristoff kalte det en skandale etter rittet. Gjerder skal sikre at dette ikke gjentar seg og sikkerheten til publikum og syklister.
  • Lars Kvamme

– Huff, ja det var litt av en generalprøve, sier arenasjef Marius Jørgensen.

Han snakker selvfølgelig om Tour des Fjords-etappen i Bergen i 2016, hvor feltet dundret inn i Damsgårdstunnelen – selv om løypen ikke gikk inn der.

– Skandale, sa en av Norges mest profilerte syklister, Alexander Kristoff, etter etappen – som også ble preget av regn, busser og fotgjengere.

Rundløypen syklistene skal gjennom i Bergen både under temporittet og ikke minst fellesstartene, skal i år gjerdes helt inn.

Den lengste av dem, fellesstartrunden, er på 19 kilometer. Det betyr totalt 38 km med gjerder. Det er mange gjerder.

18.000 gjerder

Helt presist, så har arenasjefen som har ansvar for traseen, bestilt 16.000 gjerder, som hver er 2,5 meter lang. Totalt 40 km med gjerder.

Noen andre gater i byen vil også måtte gjerdes inn av sikkerhetsmessige årsaker, og så skal noe gjerder brukes utenfor byen hvor flere av rittene har start.

– Store deler av rundløypen i Bergen blir gjerdet inn på begge sider. Unntaket er steder hvor det for eksempel er fjellvegg på ene siden av veien, sier arena- og gjerdesjef Marius Jørgensen.

ARENASJEF: Når arenaen er hele byen, blir det mye å holde styr på for Marius Jørgensen.

I tillegg er det to såkalte langesoner, hvor alle lagene får sette opp telt langs veien og kan dele ut drikke og andre ting syklistene måtte trenge underveis. Disse vil heller ikke bli gjerdet inn.

Men å skaffe 16.000 like gjerder var ikke helt uproblematisk. I Norge viste det seg at ingen kunne levere det arrangørene etterspurte.

Fyller danskebåten

Men i Danmark fikk de napp, og i starten av september fylles 37 semitrailere med gjerder og kjøres nordover. Fjordline er en av partnerne til sykkel-VM, og vil ta med trailere på danskebåten etter hvert som det er ledig kapasitet.

– Vi ville fylt en hel båt bare med gjerder hvis vi skulle fått alt på en gang, forklarer Jørgensen.

Onsdag 13. september begynner de å sette ut de første gjerdene, og to dager senere skal alle gjerdene være på plass.

– Dette med gjerder er litt av en kabal, og det er tid og antall frivillige som er faktorene som avgjør hvordan den skal gå opp, sier gjerdesjefen.

Sikkerhet for publikum

I utgangspunktet skal byen kunne fungere for det meste som normalt mellom klokken 19.00 om kvelden og klokken 08.30 om morgenen.

Langs traseen vil det være parkering forbudt hele døgnet fra riggingen av gjerdene begynner til noen dager etter mesterskapet, men ellers vil mannskapene åpne opp i gjerdene slik at garasjer og avkjørsler vil bli tilgjengelige om kvelden og natten.

– Vi kommer til å la en del gjerder stå, og samle de andre i depoter rundt langs løypen, forklarer Jørgensen.

Han understreker at også på dagtid vil så å si alle forgjengeroverganger være åpne og tilgjengelig. I sentrum vil fotgjengere bli dirigert.

– Det er viktig å få med at vi gjør dette vel så mye for å beskytte publikum, barn og dyr, som for å sikre at syklistene kjører rett. Ned Nattlandsveien fra Birkelundstoppen vil et lagtempolag med påfølgende følgebiler og kameramotorsykler komme susende i opp imot 90 km/t. det er veldig fort.

Trenger tid til rigging

Jørgensen forteller at mange lurer på hvorfor hele traseen må være stengt så lenge, hvis rittet kanskje ikke starter før litt senere på formiddagen.

– Forklaringen på det er at vi skal ha tid til å sette ut alt, og vi starter med det klokken 08.30, og på samme måte trenger vi noen timer til å få vekk alt, sier han.

Han påpeker også at for noen hus, som har utgang rett ut i traseen, vil det bli laget egne gjerdeoppsett som skal tillate dem å leve omtrent som vanlig i de dagene arrangementet pågår.

Les også

  1. Her blir gateparkering forbudt hele døgnet under sykkel-VM

  2. De trodde sykkel-VM skulle være i høstferien. Da det ikke skjedde, kom ekstraregningen på nær 12 millioner.

  3. – Et sikrere gullhåp enn Kristoff og Edvald

  4. Konserndirektør har tatt seg fri for å jobbe frivillig under sykkel-VM

Les mer om

  1. Sykkel-VM
  2. Sykkel
  3. Bergen
  4. Tour des Fjords
  5. Parkering