Sport

Dag Otto Lauritzen: - Det er en høyrisikosport

Dødsulykken i Gent-Wevelgem søndag ryster sporten. Nå vil ekspertene ha ned antall biler og motorsykler som følger store sykkelritt.

SYKKELPROFIL: Dag Otto Lauritzen.
  • Espen Hansen
    Aftenposten

— Slik skal bare ikke skje, men vi vet jo at sykling er en høyrisikosport, sier Dag Otto Lauritzen.

Antoine Demoitié ble bare 25 år gammel. Han ble påkjørt av en motorsykkel etter å ha veltet det kjente sykkelrittet Gent-Wevelgem.

Les også

  1. Belgisk syklist døde etter påkjørsel

  2. Sykkelverdenen i sorg etter dødsulykken: - For en tragedie

Arrangørene vil ikke laste føreren av motorsykkelen som var meget erfaren med å kjøre i ritt. Ifølge belgiske medier hadde han en dommer bak på motorsykkelen.

— Det er helt nødvendig at noen motorsykler og biler skal kunne passere sykkelfelt under konkurranse. Spesielt de som er der for sikkerhetens skyld. Men nå må man gå igjennom reglementet og vurdere om antallet skal reduseres, sier Dag Otto Lauritzen. Han kjenner forholdene inne i et sykkelfelt både som aktiv og som reporter i bil for TV 2 under Tour de France.

demoitie.JPG

— En forferdelig utingSykkelpresident Harald Tiedemann Hansen er helt enig med Lauritzen, men han er enda klarere i sin tale:

— Det er altfor mange biler og motorsykler fra mediene som får lov til å kjøre inn i og passere felt. Vi hørte under et sykkelritt i fjor hvordan TV 2 sendte Mads Kaggestad, som var passasjer på en motorsykkel, opp til feltet for å rapportere. Det er en forferdelig uting og hører ikke hjemme noen steder. Det bare øker risikoen for rytterne, sier Tiedemann Hansen. Han erkjenner at det er viktig for sportens eksponering at noen motorsykler med fotografer kan få lov, men nå er antallet altfor høyt.

— Dette må vi i UCI (Det internasjonale sykkelforbundet) ta opp på vårt første møte i juni, sier Tiedemann Hansen som sitter i styret i UCI.

Les også

Svensk syklist: - Jeg har lurt døden to ganger på en uke

Egne kurs

Dag Otto Lauritzen forteller at man må ha en spesiell godkjennelse før man får lov til å være sjåfør i sykkelritt.

De vil helst ha tidligere sykkelryttere som tenker likt med dem som er i feltet. Deretter må man ha en godkjenning fra en eget nasjonale forbund og så et internasjonalt teorikurs og en prøve. Jeg kjører ikke opp til feltet om jeg ikke må, jeg prøver helst å holde meg unna, påpeker sørlendingen.

— I Tour de France-feltet sitter egne folk som skal passe på nettopp dette. De har som regel en rød drakt og rød hjelm, og vi må ha øyekontakt med disse om vi vil passere feltet. Ikke engang Tour de France-direktøren får passere uten at sjåføren hans har fått lov av disse som alle er tidligere sykkelryttere, sier Lauritzen.

Reglene skjerpet

Noen vil sikker husker hvordan nederlenderen Johnny Hoogerland ble påkjørt og kastet inn i et piggtrådgjerde under Tour de France i 2011. — Etter dette ble reglene innskjerpet kraftig, men nå må man se på dem igjen, mener Lauritzen.

— Dette var bare fryktelig tragisk, og jeg føler først og fremst med sykkelrytteren og hans familie. Men jeg føler også med føreren av motorsykkelen som ufrivillig havnet opp i denne ulykken, legger han til.