Sport

Han kan spise opp til 8000 kalorier om dagen

Likevel våkner Kristoffer Skjerping om natten fordi han er sulten. Her er sykkelproffenes ekstreme diett.

MATVRAK: Syklist Kristoffer Skjerping må spise vanvittige mengder med mat for å dekke energibehovet. Under enkelte ritt spiser han tre-fire ganger så mye som en gjennomsnittlig nordmann. ARKIVFOTO: Tor Høvik Tor Høvik

  • Magnus Wikan

— På de lengste etappene går det fort 8000 kalorier, sier Kristoffer Skjerping.

Sykkelproffen fra Sotra har et kosthold som ville vært utenkelig for den gjengse nordmann. Under ritt forbrenner han nemlig så mange kalorier, at næringsinntaket må være helt på terskelen av hva han orker å spise.

  • Ekspert: - Burde fått mer ut av potensialet til Skjerping.
  • Tour des Fjords vil lage VM-generalprøve i Bergen.
  • Og Venstre vil at Staten skal bla opp.

På en rittdag er det vanlig at en proffsyklist får i seg mellom 6000 og 8000 kalorier i løpet av døgnet. Slike rittdager hadde Skjerping 65 av forrige sesong, hvilket betyr at han på de dagene spiste opp mot en halv million kalorier.

For å sette det i perspektiv: En gjennomsnittlig mann spiser gjerne 2500 kalorier per dag. Og om en skal regne Skjerpings dagsbehov om til BigMac-burgere, ville han ha måttet spise 16 stykk hver rittdag. Det blir 1040 på 65 dager.

— Men McDonald's-mat kan jeg ikke spise under ritt. Det bruker kroppen for mye energi på å fordøye, påpeker strilen.

Våkner om natten

— Syklister har en helt egen utfordring, sier Heidi Holmlund, klinisk ernæringsfysiolog ved Olympiatoppen.

— Under de hardeste treningsdagene har, for eksempel, langrennsløpere det samme inntaket, men de slipper utfordringen under sesongen fordi konkurransetiden er mye kortere.

Hun kaller det en utfordring. Å få i seg 8000 kalorier i løpet av en dag er nemlig ikke bare-bare.

På en rittdag starter Skjerping med å spise to fulle skåler med havregrøt til frokost. Like før rittet fyller han på med frukt og energibarer. Under selve rittet spiser han energibarer hver halvtime, mens han rett etter målgang hiver i seg en bolle med ris. Deretter spiser han middag, ofte kylling og ris, til det sier helt stopp, før han runder av med et kveldsmåltid noen timer senere.

— Likevel står jeg ofte opp om natten fordi jeg er sulten. Da må jeg bare spise noen skiver, ellers får jeg ikke sove, forklarer Skjerping.

— Det kan være vanskelig å få i seg akkurat den mengden man trenger. Når konkurransene tar halve dagen, er det begrenset hvor mye vi klarer å spise. Ideelt sett burde vi fordelt inntaket jevnt utover dagen, legger han til.

Jevnlig dialog med kokker

Henrik Orre kjenner seg igjen i matvanene Skjerping beskriver. Han er kokk for verdens største sykkellag, Team Sky, og reiser med dem 150 dager i året for å sørge for at rytterne spiser nok og riktig.

Også de andre store profflagene, deriblant Skjerpings Cannondale-Garmin, har egne kokker i teamet.

— Under treukersritt lager vi mat som skal dekke et behov på i underkant av 7000 kalorier per person hver eneste dag, men hvor mye hver enkelt trenger er individuelt, forklarer Orre, som også står bak sykkelkokeboken Vélochef.

Se hans Tour de France-meny her:

— Under et langt etapperitt er rytterne helt på kanten av å spise nok. Samtidig er det en hårfin balanse mellom å spise for lite og for mye, det siste vil tappe dem for energi, fortsetter kokken.

- Hvor mye av ansvaret har dere kokker for at rytterne får i seg nok mat?

— Rytterne kjenner som regel kroppen sin godt selv. Vi kan ikke spise for dem, men vi prater med hver enkelt utøver og følger med på matinntaket, sier Orre.

Påvirker helsen

Å få i seg nok er helt avgjørende både for rytternes prestasjoner og generelle helsetilstand, sier Holmlund.

— Kroppen henter hele tiden energi fra egen muskelmasse. Hvis energiuttaket er høyere enn inntaket, vil kroppen over tid havne i ernæringsunderskudd. Muskelmassen vil bli brutt ned og man kan utvikle stressymptomer, sier Holmlund, som for tiden forbereder et foredrag om Petter Northugs kosthold til høstkongressen for leger og fysioterapeuter.

— Enkelte idrettsutøveres ernæringsbehov er så høyt at kroppen krever mer mat enn det man ville spist for å hygge seg, eller ved normale behov. De spiser fordi de må, sier ernæringseksperten.

I den kategorien faller syklister, som i tillegg har en annen utfordring.

— Under etapperitt er restitusjonstiden så kort at hvis man først havner på etterskudd med matinntaket, tar man det med seg inn i neste dag, dagen etter og så videre. Det vil påvirke prestasjonene veldig, sier Holmlund.

Sulten i dagevis etterpå

Etter et endt etapperitt opplever også rytterne å være ekstremt sulte, selv om de ikke lenger konkurrerer. Etterforbrenningen er nemlig så høy at de bruker tid på å komme tilbake til mer hverdagslige matvaner.

— Etter et hardt etapperitt er man gjerne helt på stålet i tre-fire dager etterpå, sier Skjerping, som også da opplever å våkne midt på natten fordi han er sulten.

— Men selv om jeg er sulten forsøker jeg å holde meg til rutinene, slik at det ikke skal skli helt ut. Da spiser jeg fem måltider om dagen, hvor frokosten er det måltidet der jeg spiser mest, fortsetter han.

Likevel trenger han da ikke å være like opptatt av hvor enkelt de nødvendige kaloriene fordøyes.

— Etter ritt kan man spise mer usunt, fordi det viktigste er å fylle opp. Da lar man ikke desserten stå igjen, for å si det sånn.

  1. Les også

    Kristoffs trener om Stavangers stortalent: - Hun sprenger grenser

  2. Les også

    Tour des Fjords vil lage VM-generalprøve i Bergen

  3. Les også

    Breivik blar opp til Sykkel-Bergen

  4. Les også

    Tour de France-etappene offentliggjort: Minst syv seiersmuligheter for Kristoff neste år

  5. Les også

    Ekspert kritisk: - Burde fått mer ut av talentet hans

Relevante artikler

  1. SPREK

    Slik bør kostholdet ditt være før og etter trening: Her er seks enkle råd

  2. SPREK

    Dette er «fy-» og «ja-maten» for treningsglade

  3. SPREK

    Småspiser du nok?

  4. SPREK

    Ti matvarer du bør holde deg unna om du vil ned i vekt: - Mange har misforstått

  5. SPREK

    Fem kostråd for deg som vil ned i vekt

  6. SPREK

    Ekspert: – Om du vil ned i vekt, er dette det første jeg anbefaler å kutte ut