Sport

Ti grunner til at Norge elsker håndballjentene

Hver desember samler de det norske folk foran tv-skjermene. Hvorfor er det sånn?

  • Odd Inge Aas
    Journalist

DEBRECEN (aftenposten.no): Tirsdag slo Norge Ukraina med 11 mål i europamesterskapets andre kamp. Da interessen var som størst, manglet det bare 16000 seere på at én million nordmenn satt i godstolene og heiet på håndballjentene.

Det er ikke overraskende.

Under fjorårets VM var hadde TV 2 et snitt på de norske kampene på 875000. Tidenes mest sette program på kanalen er VM-kampen fra 2011, da 1,619 millioner nordmenn så kampen mot Frankrike.

Vi har spurt kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes og TV 2s redaksjonssjef Christine Espeland om hvorfor håndballkvinnene fenger så enormt.

Les også

811.000 så Norge banke Ukraina på TV 2

En del av adventskosen: Håndball og tente lilla lys ser ut til å være en like naturlig del av oppladningen til jul som det Grevinnen og hovmesteren er det på lille julaften.

— Å følge håndballandslaget har blitt en førjulstradisjon, sier Gimnes.

Perfekt tv-idrett: Det blir aldri 0-0 i håndball, og du trenger ikke være redd for at det ene laget står og triller ballen på midtbanen i 90 minutter. Ett av lagene er alltid i angrep.

— Det er mye som skjer og det er mange mål. Du kommer også veldig tett på spillerne, med nærbilder som tydelig viser mimikken i ansiktet. Det er en idrett som de fleste forstår, sier Espeland.

Sjarm: Nordmenn elsker å se andre nordmenn som utstråler glede og engasjement. Sprudlende håndballspillere som byr på seg selv ser ut til å ha det som skal til for å nå inn til norske hjerter.

— Jeg tror sjarm er stikkordet. De viser en enorm spilleglede, sier Gimnes.

Les også

Håndballens El Clasico - kampen «danskene» ikke vil tape

Norge er et vinnerlag: Norge er en idrettsnasjon, men vi må vel innse at det ikke er for mange grener hvor vi er best i verden. Det har vi vært i håndball. Er det noe nordmenn liker bedre enn norske vinnere?

— Dette laget leverer gode resultater nesten hvert år. Det er veldig sjeldent at de bommer. Det holder ikke bare med sjarm. Håndballandslaget har etablert seg over mange år. Det er ikke tilfeldig at de får over 800000 seere.

En ærlig vare: Ville det vært noe mer sjokkerende enn en fylleskandale i den norske håndballeiren? De norske spillerne fremstår som hel ved. Gimnes mener at håndballjentene blir ekstra attraktive som sponsorobjekt fordi det er svært liten risiko for å få skandaler.

— Så mange det har vært innom det laget gjennom årene, og likevel kan jeg ikke huske noen skandaler, sier Gimnes.

De er kvinner i rett alder: En kommersiell tv-kanal som TV 2 ville selvsagt aldri teppelagt sendeskjemaene med håndball om det ikke også ga klingende mynt i kassa.

— Vi vet jo at kvinner er en mer attraktiv målgruppe enn menn i reklamemarkedet. Og yngre er langt mer attraktive enn eldre. Det er ikke uten grunn at en del tv-programmer som når kvinner i alderen fra 19-49 er en favorittmålgruppe for mange annonsører. Håndballaget er kvinner i akkurat den aldersgruppen, sier Gimnes.

Les også

For fire år siden la de en plan. Nå er de Norges nye kjæledegger.

God blanding av gamle og nye helter: Det norske sportspublikummet kommer raskt på for— og kallenavn med spillere som «Gro», «Karro» og «Linka». De kjente fjesene går igjen, samtidig som det nesten i hvert eneste mesterskap er noen nye fjes som presenterer seg og blir kjent med tv-titterne.

— De har en maksimal blanding av kjente fjes og spillere som vi kjenner, med at det stadig introduseres nye som tar ansvar og gjør suksess. De har en egen evne til å være best når det gjelder, sier Espeland.

TV 2s kommentatorer Bent Svele og Harald Bredeli.

Formidlerne: Gimnes mener at det ikke spiller noen stor rolle om det er NRK eller TV 2 som sender håndballen, landslaget vil uansett trrekke mange seere. Harald Bredeli har imidlertid kommentert håndballen i en årrekke for TV 2, og faktisk innehar han en solid trippel i seerrekorder i TV 2.— Harald Bredeli har rekorden på tre TV2-kanaler. På hovedkanalen og Zebra er det de mest sette programmene noen sinne fra håndball-VM i Brasil, sier Espeland, som sier at en fotballkamp Bredeli kommenterte på TV 2 Sport er den mest sette på den kanalen.

De når lenger enn sportsfreakene: Går det an å peke ut hvem som er den typiske håndballsupporteren som sitter og ser EM nå i desember? Nei, mener Gimnes og Espeland. Rett og slett fordi laget favner så bredt at det sprenger de vanlige interessegruppene. Massekommunikasjon, kaller Gimnes det.

— Når vi er oppe i tall som mot Ukraina, da er det en nasjonal sak. Det stille store krav til formidling. Du skal snakke til dem som ikke er så sportsinteresserte til vanlig, og til den meget håndballkyndige seeren, sier Espeland.

Artistene og atletene: Et hvert lag som skal nå bredt ut i mediene trenger profiler.

— Artisteriet er viktig, og her er de på et så høyt nivå. Du har kantspillerne og triksskuddene deres, og så har du Heidi Løke på streken. Vi hadde henne med i Best av de beste , og der slo hun Marit Bjørgen, forklarer Espeland.

Så gjenstår det å se hvor mange kamper det norske publikum får å glede seg over i årets mesterskap. Seertallene har naturlig nok hatt en tendens til å stige og stige jo nærmere en finale og julaften man kommer.

Kanskje sprenges milliongrensen allerede mot Danmark torsdag kveld?

Les også

  1. Hemmelig metode leger skaden til Bredal Oftedal i rekordfart

  2. Denne landslagsspilleren har en ekstrem fysikk

Les mer om

  1. Håndball