Sport

- Historieløs OL-arkitektur

Zhu Pei er en av Kinas mest prisbelønte arkitekter. Han kritiserer de utenlandske arkitektene som har tegnet OL-byggene i Kina for å mangle kunnskap om kinesisk historie, filosofi og kultur.

  • Torbjörn Petersson

Se bilder av de nye signalbyggene her!

Når Beijing tar imot verden for å vise sitt nye ansikt, vil gjestene se bygninger av store internasjonale arkitekter. De største attraksjonene er den enorme flyplassterminalen, det eggformede nasjonalteateret, svømmehallen "vannkuben" og den olympiske hovedarenaen. "Fugleredet", som den kalles, er delvis utformet av kinesiske Ai Weiwei. Mange er begeistret for de nye byggene, men Zhu Pei mener de sender ut feil signaler.— Beijing vil fremstå som en høyteknologisk by som har glemt sine røtter og sin egen kultur, sier Zhu Pei, en av Kinas mest prisbelønte arkitekter, i et intervju med Aftenposten.- Det er ikke de nye bygningene det er noe galt med. De ser både moderne og teknologiske ut, men på et kulturelt plan mangler de innhold, siden mange utenlandske arkitekter ikke kjenner den kinesiske kulturen.

Millionflytting

Kritikere har før OL omtalt Beijings nye silhuett som et uttrykk for landets voksende globale ambisjon. Zhu Pei mener disse byggene påvirker folks forhold til byen sin, og da snakker han ikke om hvordan disse høyt profilerte prosjektene speiler Kinas forsøk på å fremkalle en ny nasjonal identitet. - Når vi spaserer i de gamle gatene som fortsatt finnes, føler vi oss som betydningsfulle mennesker. Når vi derimot går blant de høye byggene i Beijings nye kontordistrikt, føler vi at vi ikke betyr noe som helst. Bra arkitektur skal få mennesker til å føle seg verdifulle, sier Pei over bordet på sitt kontor.Over en million innbyggere i Beijing har flyttet fra husene i de gamle bydelene og til nye leiligheter. De levde trangt og umoderne. - Hutongene (gamle kinesiske gater eller grender, red.anm.) var vanskelig å utvikle når samholdet utenfor bydelene ble forandret. Det er ikke rart at de fleste har flyttet. Derimot har mange følt usikkerhet før flyttingen, og i ettertid savner de følelsen fra bydelen. Når vi får bedre økonomi, finnes det håp om at flere vil gjenskape den gamle følelsen og forandre miljøene der de bor. Da kan den tradisjonelle "hutongen" fornyes, tror han.

Historisk påvirkning

For bare noen år siden arbeidet kinesiske arkitekter for staten. Siden 2005 har Zhu Pei, som er utdannet ved Tsinghua-universitetet i Beijing og ved Berkeley i California, drevet Studio Pei-Zhu sammen med arkitekten Wu Tong. De er i full gang med å gi design til en utenlandsk base for Guggenheim i en forstad til Beijing. Han har også hjulpet kunstneren Cai Gouqiang å gjenskape et 200 år gammel kjøpmannshjem i Beijing i moderne utgave. Når Zhu Pei ser på dagens Beijing, savner han den tradisjonelle kinesiske kulturen. Den vestlige verden, synes han, later til å se på utviklingen av dagens samfunn som om det er bare å bygge videre på industrisamfunnet.- Først var det de gamle grekerne, siden kom Romerriket og deretter middelalderen og industrisamfunnet, slik Vesten ser det. I Kina ser vi ikke slik på utviklingen. Vi ser påvirkninger fra ulike tider som påvirker hvordan det ser ut i dag. Jeg vil ikke gå tilbake til den gamle tidens arkitektur, men skape noe som bygger på de ideene.Han gir et praktisk eksempel.- Sett at jeg får i oppdrag å tegne 6000 kvadratmeter, hvor kanskje bare 1000 kvadratmeter ligger over jorden og resten ligger under. På sommeren blir det da kjøligere og på vinteren blir det varmere. Det skulle i så fall bygge på gamle kinesiske ideer. Og når vi kinesere i fremtiden våger å ta vare på den tradisjonelle filosofien igjen, kan vi finne en ny måte å utvikle oss selv på og spre de tankene, tror Zhu Pei.Etter den raske ekspansjonen i hundrevis av kinesiske byer, hvor bykjernene ofte ligner hverandre, ser han igjen en bølge av yngre kinesiske arkitekter som vil tegne bygninger basert mer på kinesisk tradisjon. - Samtidig er det et fremskritt ved Kina at vi ikke bare begrenser oss til å la kinesere tegne hus, men også ønsker utenlandske arkitekter velkommen, sier han. Se bilder av de nye signalbyggene her!

IT-hovedkvarteret for de olympiske leker, Digitale Beijing, ruver i bybildet.
Det eggformede nasjonalteateret er en av de store attraksjonene.
Veggene på den enorme "vannkuben" rengjøres.

Les mer om

  1. OL