Sport

Nå skal TV 2 teste en ny måte å vise reklame på

TV 2 skal prøve reklame på delt skjerm under Tour de France.

Sammenlagtvinner Chris Froome i feltet på den siste etappen av fjorårets Tour de France.
  • Reidar Løfaldli

Sykkelentusiaster som har benket seg for å se etappene fra Tour de France er vant til at man med jevne mellomrom må gå ut av direktesendingen for obligatoriske reklamepauser. Det blir det nå endringer på, melder Kampanje.

I årets utgave av Touren skal TV 2 sende reklame uten å bryte direktesendingen. Det er mulig ved at man sender reklame på delt tv-skjerm.

Det betyr at skjermen deles når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig, skriver Medietilsynet.

Endringen i kringkastingsloven som gjør dette lovlig, trer i kraft 1. juli.

Les også

Slik vurderer ekspertene de norske mulighetene i Tour de France

- Da vi skjønte at dette kunne bli vedtatt før sommerferien, så har vi sett på Tour de France som en naturlig sending for å teste dette, sier salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 til Kampanje.

- Hvorfor?

- Fordi Tour de France er et live-event hvor delt skjerm vil gi en god opplevelse for seerne.

Rosvoll sier at han tror seerne vil være positive til endringen.

- Det vil komme til å være veldig bra for seerne og jeg tror dette blir kanonbra for annonsørene, sier han.

Les også

Tour-rytter måtte beklage spøk om podium-damer

To ganger per dag

Kampanje skriver at TV 2 vil kjøre reklame på delt skjerm i to blokker på fire til seks minutter hver dag under Tour de France, ett i timen mellom 13 og 14 og ett i timen mellom 16 og 17.

De øvrige reklamepausene vil være av det ordinære slaget.

- Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel 5-mila i langrenn eller sykkelritt uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sa kulturminister Linda Hofstad Helleland da hun la frem lovproposisjonen tidligere i år.

Det nye regelverket forutsetter at reklamen som vises på delt skjerm skal merkes tydelig. Det skal ikke være tvil om hva som er reklame og hva som er den ordinære sendingen, ifølge Medietilsynet.

Nytt av året er at TV 2 også for første gang vil vise samtlige etapper fra start til slutt.

Årets Tour de France starter i tyske Düsseldorf lørdag.

Les mer om

  1. Tour de France