Sport

Oliver Solberg rykker opp i VM - slår pappa Petter med fem år

Oliver Solberg (19) trengte bare å vise seg frem én gang før Hyundai-teamet «forfremmet» ham til den heftigste klassen i neste VM-runde - på vinterføre i Nord-Finland.

SØNN OG FAR: Oliver og Petter Solberg. Foto: Ole Kristian Strøm / VG

  • Ole Kristian Strøm, VG
Aftenposten samarbeider med VG-sporten. Derfor får du som Aftenposten-leser også artikler og tjenester som er laget av VG.

Riktignok endte Rally Monte Carlo til slutt i en snøhaug, men før det hadde Petter Solbergs sønn imponert voldsomt i sitt første VM-rally for den sørkoreanske bilfabrikken.

– Allerede samme kveld fikk jeg beskjed av teamsjefen om at jeg skulle kjøre WRC-bil i Arctic Rally Finland, forteller 19-åringen til VG.

Det tradisjonelle VM-løpet i Sverige (og Norge) er avlyst og erstattet med VM-runden på veiene rundt Rovaniemi i Finland i tiden 26.-28. februar. Når Oliver Solberg sier «WRC-bil», så er det toppklassen i VM.

Foreløpig er meldingen fra Hyundai at dette kun gjelder dette rallyet, og det er ikke kjent hvilken av klassene han skal kjøre resten av 2021-sesongen.

– Dette går veldig fort. Jeg hadde kanskje håpet å få prøve meg i en WRC-bil i løpet av 2021, men én gang må være den første, og jeg er veldig glad for å ha fått sjansen allerede nå. Jeg teller minuttene til jeg skal starte!

Les også

Mikkelsens krav til seg selv: – Må dominere i VM

– Jeg har drømt om å kjøre i den beste VM-klassen så lenge jeg husker, og når jeg får den muligheten allerede som 19-åring, må jeg være veldig fornøyd.

Faren Petter Solberg var drøyt 24 år da han debuterte som fabrikkfører for Ford i 1999 - også den gang i VMs eneste vinterrally, Rally Sweden. Han vant sin første VM-runde da han var 28 og ble verdensmester da han var 29.

Oliver Solberg ligger altså langt foran pappas «skjema» så langt.

NY SJANSE: Oliver Solberg. Foto: Christian Gustafsson

– Planen var ikke at det skulle gå så fort, sier Petter Solberg til VG, tydelig stolt over sønnen.

Med dette bytter Oliver Solberg ut en bil med 290 hestekrefter og setter seg bak rattet i en med 380 hestekrefter. Forskjellen er altså nesten 100 hestekrefter og masse teknologi.

– Akselerasjonen og aerodynamikken er en helt annen. Det er noe jeg må venne meg til. Samtidig har jeg nok en fordel av at jeg har kjørt rallycrossbil med enda sterkere motor enn denne bilen har, sier han til VG.

Les også

Han blir Norges første heltids spill-fører: – Nivået er skyhøyt

– Jeg har aldri kjørt en sånn bil, men nå skal vi ha en test i helgen, forteller han videre.

Den fargerike Hyundai-sjefen Andrea Adamo har altså igjen gjort noe som ingen hadde regnet med.

– Vi har veldig lyst til å se han kan prestere, men det er ikke noe press på hans skuldre i denne debuten, sier Adamo i en pressemelding.

– Han skal kose seg og få erfaring. Det blir hans først gang på øverste nivå. Han må akklimatisere og bli vant til den høye farten på bilen under vinterlige forhold, sier Hyundais teamsjef og legger til at han håper å se Solberg junior i målområdet siste dag.

Les mer om

  1. Rally
  2. Motorsport
  3. Oliver Solberg
  4. Petter Solberg