Sport

Kristoff om tragediene i sykkelmiljøet: - Det viser at det er farlig det jeg driver med

Det syklet et stille felt nordvest i Belgia i dag. Plutselig var ikke resultatene det viktigste.

Alexander Kristoff, her fra fjorårets Tour de France, er som resten av sykkelmijøet preget av de siste dagers hendelser.
  • Sindre Trygsland
  • Espen Hansen
    Aftenposten

Antoine Demoitié (25) døde etter skadene han fikk etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel under søndagens Gent-Wevelgem.

Daan Myngheer (22) døde noen timer senere av et hjerteinfarkt han fikk mens han syklet Critérium International på Korsika.

— Vi snakker jo om det, og det kommer veldig nært. De er begge svært tragiske hendelser. Hjertefeil frykter jeg ikke, men det med motorsykkelen kunne jo skjedd oss alle. Det er veldig tilfeldig hvem som blir rammet, og det er selvsagt skremmende, sier Sven Erik Bystrøm, lagkamerat med Alexander Kristoff i Katjusja og selv verdensmester i U23-klassen i 2014.

Les også

To dødsfall i påsken: Belgisk syklist (22) døde av infarkt

Håper på endringer

Kristoff spurtet inn til seier i tirsdagens ritt, som var første etappe av tredagersrittet De Panne, og første konkurranse etter dødsfallene. Seieren kom i Belgia, hjemlandet til begge de omkomne syklistene. Før rittet var det ett minutts stillhet, og flere syklet med sørgebånd.

— Det er trist det som har skjedd. Det setter en støkk i deg. Det viser at det er farlig det jeg driver på med, sier Alexander Kristoff til Aftenposten.

Les også

Imponerende Kristoff-triumf i Belgia: - Jeg følte meg ikke sterk i det hele tatt

Som flere andre i sykkelmiljøet håper han nå at det kan gjøres endringer for å øke sikkerheten.

— Det er absolutt på tide å snakke om sikkerhet nå. Det var ikke spesielt mange motorsykler og biler akkurat under Gent-Wevelgem. Det er slik i større ritt. Det oppstår en del farlige situasjoner, og det har skjedd at jeg også har vært redd. Bilene kjører veldig fort forbi feltet om de skal opp til brudd. Jeg skjønner ikke at de må kjøre så fort forbi. Hvis det går en velt akkurat når de kjører forbi, kan det gå skikkelig galt, mener Bystrøm.

Les også

Demoitiés lag trekker seg fra flere ritt

Spesiell uke

Det har vært en veldig spesiell uke for Bystrøm. Først måtte han og Alexander Kristoff endre reiseplaner etter terroren på flyplassen i Brussel. Etter å ha syklet E3 Harelbeke fredag, ble han syk og måtte bryte Gent-Wevelgem søndag. Der mistet altså en kollega livet, og tirsdag våknet rogalendingen opp til nyheten om at Daan Myngheer var død av hjerteinfarkt.

Sven Erik Bystrøm har hatt en spesiell uke.

— Det vil nok hjelpe noe å få færre motorsykler i feltet, men man må huske at mange er der for vår sikkerhet. De må bare være mer forsiktige når de passerer.

Les også

Sykkelverdenen i sorg etter dødsulykken: - For en tragedie

Gino van Oudenhove er belgisk sykkelsjef for det norske kontinentallaget Team Joker, laget som har sendt klart flest nordmenn ut i profflivet de siste årene.

Han er rystet over de siste dagenes hendelser.

Fortsatt ute etter alvorlig ulykke

— Det er bare helt uvirkelig. Fra terrorangrepet forrige tirsdag og nå de to dødsfallene. Jeg var selv i Belgia da terroren fant sted. Så skjer dette med de to belgiske rytterne. Jeg kjente dem ikke personlig, men vi i Team Joker har syklet mot dem flere ganger. Jeg kjenner sportsdirektørene deres. Jeg vet også godt hvem sjåføren av motorsykkelen i Gent-Wevelgem-ulykken er. Han er en seriøs, sindig og meget erfaren mann.

Les også

Dag Otto Lauritzen: - Det er en høyrisikosport

— Har det skjedd en utvikling med tanke på antall kjøretøyer i feltet?

— Ja, spesielt ser man dette i Belgia hvor sykkelsporten bare øker og øker i popularitet. Det er mange flere biler og motorsykler i feltet nå enn for ti år siden. Flere medier kommer til og vil være en del av rittet.

- Hva bør gjøres?

— Man må huske på at de aller fleste bilene og motorsyklene er der med god grunn. Motorsyklene skal stoppe trafikken som kan komme imot, komme ut fra stikkveier eller gårdsveier. Men absolutt alle som er involvert i et sykkelritt, må være på hugget hele tiden, sørge sammen for at farlige situasjoner ikke oppstår.

I januar i år var seks ryttere fra Giant-Alpecin involvert i en stygg møteulykke med en bil under en treningsleir i Spania. Det var bare flaks at ikke liv gikk tapt. En av fjorårets virkelig store ryttere, tyske John Degenkolb som vant både Milano – Sanremo og Paris–Roubaix, er ennå ikke tilbake i konkurranse etter ulykken.

Vant etter brudd

Etter å ha slitt med sykdom var Alexander Kristoff tilbake på sykkelen tirsdag for den første etappen av tredagersrittet De Panne.

Nordmannen gikk tidlig med i et brudd bestående av 16 mann, og da det gjensto tre mil var han en av fire syklister som ble liggende i tet.

I duell med Astana-rytterne Lieuwe Westra og Aleksej Lutsenko var 28-åringen overlegen i spurten, og fulgte dermed opp fjorårets suksess i sykkelrittet med en ny triumf.

At sykdommen satt i og at det ble et uvanlig tungt ritt la ikke nordmann skjul på.

— Jeg følte meg ikke akkurat sterkest i gruppa, men de andre var ikke best til å spurte. Jeg vant ikke fordi jeg følte meg best, men det kan ikke være så dårlig jeg sitter med i et brudd hele veien, sier Kristoff.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor blant annet syklistenes sikkerhet er tema:

Les også

  1. Sagan til topps i Gent-Wevelgem - Boasson Hagen kjørt av i siste bakke

  2. Boasson Hagen etter 18.-plassen: - Er der jeg skal være

  3. Belgisk syklist døde etter påkjørsel

  4. Svensk syklist: - Jeg har lurt døden to ganger på en uke

Les mer om

  1. Alexander Kristoff