Smøreprodusent om «staketrusselen»: - Folk flest vil nok ikke gå på blanke ski

Stakerevolusjonen gjør det ikke lettere for hverken smørerne eller produsentene.

Vi spurte smørere og produsenter om den nye langrennstrenden, der staking tar mer og mer over for diagonalgang. Her er Norges smøresjef Knut Nystad på vei inn i smøretraileren under VM i Falun tidligere i år.

− Feste er utrolig viktig i tradisjonelt langrenn. Det har blitt mer og mer staking, spesielt i enkelte av sprintløypene. Det er en del av idrettens utvikling, sier smøresjef Knut Nystad.

Smøresjefen tror valgene eliteløperne gjør har stor innvirkning på resten av langrennsmiljøet. Både de yngre og mosjonistene staker i større grad enn før, sier mannen som er ansvarlig for landslagsløpernes arbeidsredskap.

− Vi jobber like hardt uansett. Enten det blir smørebom eller suksess, forklarer Nystad, som legger til at vinterens største smørebom (10 kilometeren i Falun) kom i fri teknikk.

BAKGRUNN: Den nye langrennstreden: Staking i ferd med å begrave diagonalgang

Det blir lettere å smøre i langløp

Stakerevolusjonen vil ikke påvirke smørernes arbeidsdag i nevneverdig grad. I langløp har det blitt lettere å smøre når de har kvittet seg med festesmøring.

Nystad slik vi er vant til å se han. I langrennsutstyrunder ski-VM i Falun i vinter.

— Vi har en ganske enkel oppgave: Hvor mye feste legger vi på og hvor mye glid skal vi ha. Det justerer vi etter løypeprofil, arbeidskravene og føret, oppsummerer smøresjefen.

Mosjonistene fortsetter med festesmøring

Produktsjef Ståle Buraas i Rode Active Brands føler seg trygg på at staketrenden først og fremst vil berøre utøverne på det høyeste nivået. Da Aftenposten ringer har produktsjefen nettopp diskutert trenden med sine kolleger.

− Vi tror nok at over 90 prosent vil fortsette med å smøre skiene sine. Hvermansen, som står for det store volumet av smøringssalget, vil nok ikke gå på såkalte «blanke ski», sier Buraas.

Les også

Nå vil Bjørgen sette standarden for staking i kvinnelangrenn

Han påpeker at hvis en skal droppe feste, må man nødvendigvis også konsentrere seg mer om glidesmurning. Den er dyrere enn festesmøringen, noe som kan skremme mosjonistene fra å følge trenden.

− Denne trenden vil nok kreve enda mer på glidsiden, tror Buraas.

Salget vil ikke lide av diagonaldøden

Leder Bjørn Håkenrud i Swix Sverige og Norge forklarer at de har tatt innover seg trenden. Han har likevel ikke tro på at diagonaldøden vil favne så bredt at salget av smøurning lider.

− Per i dag er det kun eliten som gjør dette. Det kan endre seg over tid, men jeg tror nok behovet for festesmurning vil være der lenge, kommenterer han.

Les også

Alsgaard om Birken-vinnerens banebrytende valg: - Liker ikke de nymotens greiene

En liten dreining i salget i retning glider, kan nok likevel forekomme, tipper Håkenrud.

− Det vil nok være en økning i salget av glidprodukter. På sikt kan nok kanskje festesmøringsalget bli redusert, men det vil ta tid.

Nedspiller sin egen rolle i suksessen

Smøresjef Nystad fastholder at han og hans smøredisipler spiller en relativt liten rolle. Han påpeker at skiene er det absolutt viktigste redskapet til utøverne.

− Vi gjør skiene bittelitt bedre med valg av struktur og smøring. Vi pynter litt på et veldig sammensatt resultat. Det avhenger av form, teknikk, taktikk og føre, konstaterer 44-åringen.