Her er VM-logoen

Dette skal bli symbolet på et nytt VM på ski i Trondheim i 2021.

  • Ståle Langørgen

Den nye logoen ble presentert under et «kick-off»-arrangement for næringslivet i forbindelse med Trondheims ønske om å arrangere et nytt verdensmesterskap i ski i Granåsen i Trondheim i 2021. Den er utviklet av reklamebyrået Bennett.

Administrerende direktør Dag Johansen i Bennett (f.v.) deltok på VM-arrangementet hos Trønderenergi, sammen med blant andre Sparebank 1 SMN-sjef Finn Haugan, Polaris Media-sjef Per Axel Koch og konserndirektør Bjørn Vik-Mo i NTE.

– Utgangspunktet er en smijernsrose på en dør på Nidarosdomen, sier administrerende direktør Dag Johansen i reklamebyrået.

– Samler alle

Logoen er designet av Lise Camilla Krogstad, og Johansen sier at hun lette bredt for å finne et utgangspunkt, både i trøndersk geografi og historie.

– Vi ønsket noe som den trøndersk identitet bunner i, og kom frem til Nidarosdomen som både samler alle og som er noe av det mest trønderske som fins, sier han.

Men Johansen sier at den opprinnelige smijernsrosen har fått et modernisert uttrykk.

– Det var viktig at logoen også skulle være fremtidsrettet, og derfor har vi valgt moderne farger og moderne skrift, sier han.

Avgjøres i 2016

Ifølge Bennett-sjefen er det viktig at en logo får frem noen umiddelbare assosiasjoner.

– Denne spiller på både snø og iskrystaller, og det virker som om den har blitt godt mottatt, sier Johansen.

Et enstemmig styre i Norges Skiforbund har innstilt på at Trondheim skal søke om VM i 2021, noe som vil bli stemt over på skitinget i Loen i midten av juni i år.

Søknadsfristen til det internasjonale skiforbundet er 1. mai neste år, og i juni 2016 skal søkerkampen avgjøres av de 16 personene i FIS Council.