Langrenn

Sponsoreksperter forbauset over mulig Northug-løsning: - Veldig uvanlig

Overrasket over at skiforbundet angivelig vurderer å samarbeide med både Spar og konkurrenten Coop.

Dragkampen om Petter Northug kan ende med noe sponsoreksperter beskriver som "veldig uvanlig".
  • Nicholas Bergh
    Nicholas Bergh
    Journalist

Siden Petter Northug (29) inngikk en sponsoravtale med dagligvarekjeden Coop i mai 2013 har samarbeidet gjort det komplisert for mosbyggen å representere landslaget.

Grunnen til det har vært at Skiforbundet har en sponsoravtale med Coops konkurrent Spar.

En mulig representasjonsavtale for kommende sesong henger i den løse luften, men onsdag skrev VG at saken kan få en uventet vending, ved at Coop også går inn som sponsor i Skiforbundet.

Sponsoreksperter som Aftenposten har vært i kontakt med beskriver imidlertid en slik løsning som «veldig uvanlig».

BAKGRUNN: Dette må du vite om Northug-konflikten

Går en slik avtale i orden, vil Northug både kunne representere landslaget og beholde Coop som privatsponsor. Det er en kombinasjon Skiforbundet så sent som i januar fremstilte som umulig.

Spars avtale omfatter herrelandslaget og regionlagene i langrenn, mens det i Coops tilfelle skal være en sponsing av alt «barne— og breddearbeid» i forbundet som er aktuelt, ifølge Dagbladet.

På generelt grunnlag opplyser skipresident Erik Røste i en tekstmelding til Aftenposten om at breddeaktiviteten i skiforbundet «omfatter alle forbundets aktiviteter». Altså er det også snakk om breddelangrenn.

Les også

Slik kan Northug-konflikten med landslaget løse seg

— Noe man prøver å unngå

Det vil ikke være første gang skiforbundet knytter seg til to konkurrerende merkevarer. For eksempel er elitesatsingen i langrenn sponset av Sparebank1, mens DNB er inne med sponsormidler i alpinavdelingen i skiforbundet.

Her fra pressekonferansen som på mange måter startet det hele. 22. mai 2013 presenterte Petter Northug sin avtale med dagligvarekjeden Coop.

En eventuell avtale mellom Coop og skiforbundet vil imidlertid innebære at begge dagligvarekjedene assosierer seg med langrenn i skiforbundet.— Det er veldig uvanlig, og noe man generelt prøver å unngå, sier Erik Olson til Aftenposten.

Amerikaneren er professor ved Insitutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, og har publisert flere artikler om sponsing.

— Én av tingene jeg har funnet i min forskning, er at det ikke engang er en god idé å erstatte én av konkurrentene dine som sponsor av et foretak. Derfor kunne til og med en situasjon der Coop erstattet Spar også skapt et problem, sier Olson.

Også Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, er forbauset over den mulige avtalen mellom skiforbundet og Coop.

— Det er uvanlig, veldig uvanlig. Coca Cola ville for eksempel aldri akseptert om Pepsi sponset de samme tingene som dem. Det er mulig det kan ha forekommet før at et selskap har to sponsorer fra samme varekategori, men jeg har i hvert fall aldri hørt om det før, sier han.

Les også

Northug-utsettelsen kan bli gull verdt for Coop

Ordknappe Spar

Blindheim presiserer at han ikke er kjent med eventuelle klausuler i avtalen mellom skiforbundet og Spar.

At avtalen er hemmelig betyr at Spar ikke nødvendigvis har mulighet til å stoppe en avtale mellom skiforbundet og konkurrenten Coop.

Erik Røste opplyser at det kun er Telenor av skiforbundets sponsorer som har «bransjeeksklusivitet på tvers av alle grener»

— Vi i Spar er stolt sponsor av skilandslaget og deres flotte utøvere. Utover det har vi ingen kommentar, skriver markedssjef i Spar Martin Munthe-Kaas i en tekstmelding.

Både Trond Blindheim og Erik Olson mener altså at en avtale mellom Coop og skiforbundet ville vært en merkelig ordning.

Skipresident Erik Røste ønsker ikke å kommentere de angivelige forhandlingene med Coop.

— Vi vil komme tilbake til forholdet til Petter når det er avklart, sier Røste.

Kroksæter: - Desperat forsøk

Kjetil Kroksæter, som følger Petter Northug og resten av langrennssirkuset tett som sportskommentator i Adresseavisen, stusser over løsningen det nå spekuleres rundt.

— Dette er jo et desperat forsøk fra skiforbundet på å komme seg ut av situasjonen. Man har jo stilt det kravet at Petter ikke kan være på landslaget samtidig som han har en sponsor som er i konkurranse med skiforbundets sponsorer. Så prøver man å innlemme Coop i skiforbundets portefølje, men ikke som sponsor for eliten, sier Kroksæter, før han legger til:

— Det er jo en veldig spesiell løsning.

- Tåler å vente til november

Det hører med til historien at Petter Northug er brennhetetter VM i Falun, der han viste sine unike ferdigheter som langrennsløper ved å ta fire gull.

Mosbyggen er mer enn god nok for landslaget, men var ikke med i landslagstroppen som ble presentert 23. april.

— Vi skal i hvert fall ikke stresse. Samtalene i dag var av en slik art at vi vil fortsette, og vi ønsker å finne frem til en løsning som er bra for norsk langrenn, sa langrennssjef Åge Skinstad til Adresseavisen samme dag.

Northugs manager Are Sørum Langås uttalte noen dager senere at de «tåler å vente til november» med en avklaring.

Nå gjenstår det å se om en eventuell avtale mellom skiforbundet og Coop vil fremskynde prosessen.

  1. Les også

    Løfshus vil innstille Northug til landslaget

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    KULTUR
    Publisert:

    Hun ble trukket penger via suspendert Facebook-konto: – Ingen hjelp fra Meta

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5