Dette har Carlsen spesialtillatelse til å drikke
Vann-sponsoren ønsker ikke å blande seg inn i sjakkstjernens drikkevaner under VM-partiene.
Magnus Carlsen reklamerer for vann. Foto: Dan P Neggaard
SOTSJI (Aftenposten.no): Når Magnus tar seg en tår for tørsten fra den sponsorutleverte Isklar-vannflasken er innholdet gult.
— Han drikker en blanding av juice og vann. Og ja, det er juice blandet ut med vann fra Isklar, forteller manager Espen Agdestein.
Isklar-flaskene kommer til syne overalt under VM-kampen mellom Viswanathan Anand og Magnus Carlsen. Her er VM-duellantene etter det første partiet, som endte med remis. Foto: Dan P. Neegaard
Vannprodusenten som tapper brevann fra Folgefonna på flasker, er sponsor for Magnus Carlsen.— Det er helt greit for Isklar at vi gjør det på denne måten. De er innforstått med det og er komfortable med det, sier Agdestein.
- Jeg trodde det skulle bli behagelig, men jeg har aldri hatt det så hektisk før
Det er United Bakeries som eier Isklar. Konsernsjef i United Bakeries Remi Goulignac understreker at Carlsens appelsinjuice ikke er et problem for dem.
— At Magnus drikker en blanding av appelsinjuice og Isklar-vann er helt uproblematisk. Vi er så langt meget fornøyde med synligheten, sier Goulignac.
VM-sponsor
Isklar nøyer seg ikke bare med å sponse Magnus Carlsen. De har like godt blitt offisiell vannleverandør til hele VM-kampen.
Derfor står det vannflasker med innhold fra en norsk bre på bordene til spillerne når de dukker opp på pressekonferanser.
Konsernsjef i United Bakeries Remi Goulignac forteller at målet med sponsoratet først og fremst er å nå ut til norske TV-seere.
— Vi sponser VM-kampen fordi vi allerede har en avtale med Magnus Carlsen. Vi ønsker først og fremst å nå norske seere, sier Goulignac.
- Sjakk er utrolig spennende
— Det er faktisk ganske godt vann, sier Ilja Merenzon i selskapet Agon. Det er dette selskapet som har kjøpt arrangementsrettighetene til VM-kampene i sjakk av Det internasjonale sjakkforbundet FIDE. Han fikk kontakt med de norske vannprodusentene for en tid tilbake.
Isklar var tidligere sponsor for Norges Sjakkforbund. Men forbundet har nå skiftet til et annet vannmerke. Det skapte litt krøll under sjakk-OL i Tromsø ettersom Isbre var sponsor av arrangementet, mens Norges beste spiller helst ville drikke av konkurrenten Isklars flasker.
Mener Johaugs tvangsdrikking er komisk
Remi Goulignac tror sjakksponsing bidrar til eksponering i andre målgrupper enn langrennsponsing.
— Sjakk treffer veldig bredt innenfor nye målgrupper vi kanskje ikke når via langrenn eller andre idretter, sier Goulignac.
— Sjakk er en utrolig spennende idrett og Magnus er en verdensstjerne.
Isklar og deres eiere United Bakeries har sponsorater i flere idretter. De sponser blant andre det norske skilandslaget og i fjor var det enkelte som kritiserte den overdrevne eksponeringen av vannflasker fra enkelte av utøverne. Spesielt har Therese Johaug vært bevisst på at vannflasken skal synes i TV-ruten når hun blir intervjuet.
United Bakeries er også sponsor for det private langrennslaget med blant andre Johan Kjølstad og John Kristian Dahl på laget.
Les mer om
Flere artikler
Carlsen gikk fra bragd til fiasko - hvordan kunne det skje?
Ikke fått med deg konflikten i Sjakk-Norge? Dette må du vite før millionavtalen avgjøres søndag.
Da denne mannen plutselig dukket opp på Carlsens VM-kamp, innså eksperten hva som står på spill for Putin
Dette utsetter Carlsen kroppen for under spillet
NRK tar grep for å begrense eksponeringen av Carlsen-reklame
Premiepotten er enorm, men kan ikke måle seg med det som kan vente Carlsen etter VM